Преди време слушах изявление на народни представители, които огласиха в медиите свое предложение да се отмени наскоро въведената пълна забрана за тютюнопушене на закрити обществени места. Заслушах се, защото темата ме интересува, а и подкрепям ограничителните мерки – дълго отлагани, но все пак вече въведени, най-вече заради последователния натиск на ЕС върху управлението на страната ни.
Не бях изненадан, че лобито на противниците на тази политика не се е примирило и за пореден път се опитва да я ревизира, използвайки благовидни финансови, икономически и социални „аргументи”. Изумих се обаче от определението, дадено на защитниците на настоящата забрана от техните противници. Последните си позволиха да нарекат своите опоненти „здравни фашисти” и „екоталибани”.
Смятам, че това е напълно несправедливо и злонамерено и няма нищо общо с духа на толерантност и разбиране, така нужен на обществения дебат у нас. По-важна в случая обаче не е демонстрираната злоба на протагонистите на пушенето, а тенденцията към неадекватна употреба на отдавна утвърдени термини, която разпознавам зад техните изявления. На нея бих искал да се спра тук, тъй като я намирам за твърде рискована с оглед съхранението на нормалността в публичното слово и удържането на здравия разум в държавните и в обществените дела.
Усилието за дискредитиране на инакомислещия и неговото заклеймяване чрез отнасяне към категорията на обществено осъждани групи не е непознато явление, тъй като се е наблюдавало многократно и в миналото. Омаскаряването на идейния „противник” посредством приобщаване към кауза, еднозначно определена като неприемлива, се оказва твърде удобен инструмент за разправа с него. Затова и не е учудващо, че до такъв „довод” – според мен изразяващ морална и интелектуална немощ, се прибягва и в днешната българска социалнополитическа ситуация. Особено често напоследък този прийом се употребява във връзка с термина „тоталитаризъм” и неговите производни.
Предполагам, че всеки, който се интересува от ставащото в страната ни, е чувал квалифицирането на едно или друго неприемливо за съответния публичен говорител действие като „тоталитарно”. Обикновено това става при определяне на някоя твърдо отстоявана и последователно прокарвана позиция от страна на държавата или друг играч на обществената сцена. С лепването на този етикет се цели както да бъде безусловно отхвърлена тезата на опонента, така и той да бъде окончателно елиминиран като възможен конкурент на противоположната теза.
Прибягването до относително честата употреба специално на термина „тоталитаризъм” в споровете между различни социални групи може да се обясни по няколко начина. На първо място, е обикновеното невежество от страна на изричащия тази дума, който има само смътна представа за нейния смисъл. Той все пак знае, че този термин носи отрицателен морален заряд и е обиден за този, към когото се отнася, затова и го използва.
От друга страна, посоченият термин използват лица, които разбират значението му, но съзнателно злоупотребяват с него, като приписват признаците на тоталитарното мислене или действие на опонента си, въпреки че са наясно относно своята неправота. Тук се разчита както на незнанието, така и на леността на слушателя, който няма да си даде труда да вникне по същество в казаното, а ще възприеме само крайно отрицателната оценка на атакуваната позиция.
Най-перфиден обаче е замисълът на употребяващите термина „тоталитаризъм” с цел неговото дискредитиране. Когато той се използва по очевидно неправилен начин, се постига косвено внушение за неговата негодност като средство за адекватно осмисляне на дадено явление. Задачата е той да се изхвърли напълно от речника на гражданите, а следователно и от мисленето им, като се замени с по-малко точни, но за сметка на това кухи слова.
Примерът с неадекватната употреба на термина „тоталитаризъм” е особено подходящ, за да се даде отговор на питането какво следва да се прави в ситуация, при която се ерозира смисълът – съзнателно или не, на утвърдени и доказали полезността си понятия. Препоръките ми тук са прости, ясни и предсказуеми. Първо, всеки, който прибягва до тяхното използване, да бъде така добър да научи какъв е техният първичен смисъл, включително като се обърне към тълковния речник.
Второ, когато е наясно с тяхното съдържание, да не се изкушава да злоупотребява с човешкото незнание, а да се придържа към вече установеното разбиране за тези понятия и намери друг начин за доказване правотата на своята теза, респ. погрешността на чуждата. Трето, недоволните от употребата на един или друг езиков, съответно мисловен продукт да предложат по-добър, но като съхранят фиксираните от него важни характеристики на описваната реалност. Ако не са в състояние да го направят, нека замълчат.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)