Цената на два терена, предвидени за отчуждаване от община Варна, е скочила неоснователно близо 200 пъти за по-малко от две години, разкрива Дневник.
Земята е необходима за строителството на нова връзка към автомагистрала "Хемус".
Внушителните разлики излизат при сравнението на заповедите, подписани от кмета на града Иван Портних, съответно през юни 2017 г. и март т. г. Те се отнасят до едни и същи урбанизирани поземлени имоти, определени и в единия, и в другия случай като земеделска земя.
Терените, чиято цена рязко е скочила в хода на процедурата по отчуждаване, се намират в западната част на Варна и през тях трябва да премине връзката между ул. "Атанас Москов" и магистрала "Хемус". За първи път местната администрация предприема опит за отчуждаването им в началото на юни 2017 г. Тогава кметът на Варна издава две заповеди, с които отчуждава части от по-големи поземлени имоти – едната от 859 кв. м, а втората от 703 кв. м. Определените за тях цени са съответно 690 лв. и 790 лв. за целите терени. Така сметката показва, че общинската администрация във Варна е определила средна цена за кв. м от парцелите около 0.96 лв.
Във връзка с двете заповеди Варненският Административен съд образува дело по жалба на собственика на терените "Сибанк" с правоприемник Обединена българска банка. Решението е постановено през май м.г. и с него двете заповеди на кмета на Варна са отменени, а административната преписка му е върната "за произнасяне съобразно дадените указания за тълкуване и прилагане на закона".
След това решение отчуждаването на частите от двата имота е спряно, а до втория опит за подновяването минават почти десет месеца. На 5 март т. г. кметът на Варна издава две нови заповеди за отчуждаването вече не на части, а на целите имоти, необходими за изграждането на "Пътна автомобилна рампа на Автомагистрала "Хемус".
Междувременно те вече са преминали в собственост на акционерното дружество "Бляк сенд инвестмент", свързана с бизнесмена Митко Събев през едноличната му компания "Боракай".
С двете нови заповеди на варненския кмет Иван Портних се отчуждават отново два поземлени имота, но вече с обща площ 3.5 хил. кв. м, като определеното за тях равностойно парично обезщетение е вече 654.4 хил. лв. Това прави 187 лв. на кв. м, или почти 200 пъти повече от цената определена за кв. м от същите имоти през юни 2017 г.
Откъде идва огромната разлика?
Позицията на общината е, че през 2017 г. частите от имотите, които са попадали в трасето на автомобилната рампа на магистрала "Хемус", са били остойностени като земеделски земи със съответната категория, но после след съдебното решение се оказало, че трябва да се оценяват като урбанизирана територия, съгласно преобладаващото предназначение на територията, в която попадат.
Доколко става дума за равностойно обезщетение обаче е спорно, тъй като терените, отчуждени за реализацията на пътното трасе (т.нар. пробив на бул. "Сливница"), преминават през район, в който се намират няколко големи търговски обекта и дори на метри от няколко от тях. За прокарването на трасето е ликвидирана дори автокъща и е отнета част от индустриална база, показва справка с платформата Google maps, пише Дневник.
В същото време на сателитните снимки, поместени в същата платформа, се вижда, че терените, отчуждени за бъдещата рампа на магистрала "Хемус", никога не са били застроявани или използвани за търговски цели. Въпреки това община Варна е решила да повиши цената им 200 пъти в сравнение с постановената пак от самата нея само две години по-рано.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир