Ще стане ли "Граф Игнатиев" пешеходна зона (проектите за нов облик на София)

Последна промяна на 12 март 2015 в 08:39 23884 17

Днес започва серия от обществени обсъждания на проектите за нов облик на центъра на София.

Първото започва в 9.30 ч. в направлението на главния архитект на столицата Петър Диков "Архитектура и градоустройство", а следващото ще е на 18 март.

До месец май проектите трябва да са напълно готови, а до септември да се изготвят документите за кандидатстването за финансиране по европрограми. Потенциалните изпълнители ще кандидатстват за поръчките догодина, след което започва реализацията на избрания проект.

Проектите вече са публикувани на сайта на "Архитектура и градоустройство".

В конкурса за нов облик на центъра има четири зони:

Зона 1 – бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“, зелените площи покрай р. Перловска и пл. „Орлов мост“;

Проектът за Зона 1 предвижда увеличаване на булевард „Евлогий и Христо Георгиеви“ във всяка посока с по една автомобилна лента. Настилката трябва да бъде разширена с 90 см за сметка на тротоарите. Така движението ще премине от две на три платна.

Платното пред строителния техникум „Христо Ботев“ се разширява с още една лента. Уширението на платната е в участъка, където няма подпорни стени в зелените площи от страната на р.Перловска.

Предвиден е паркинг за 12 автомобила пред жилищните сгради между пресечките на улиците „Граф Игнатиев“ и „Ген. Паренсов“, както и трилентово кръгово кръстовище на пресечката с ул. „Гурко“.

Кръстовището на Орлов мост се оптимизира чрез по-рационална организация на автомобилното пространство, което позволява да се разположи още една лента за ляв завой откъм бул. „Цариградско шосе“, без да бъдат засегнати скулптурите на орлите.

Проектът предвижда речното корито на река Перловска да бъде запълнено с вода, като за тази цел ще бъде повдигнато нивото й с от 60 см до максимум 1 м. Това ще стане чрез разполагането на четири малки саваци, които автоматично се вдигат и свалят според притока на дъждовната вода. Такъв модел е приложен при канала Сен Мартен в Париж.

По протежението на реката ще се разложат панорамни площадки с настилка от дървен декинг. Ще има дървени пейки, излизащи от настилката.

Велоалеята ще се измести на север и на нейното централно място се предвижда да мине “Алеята на Спортната Слава”. Новата велоалея е двупосочна и е отделена от автомобилния трафик с висок жив плет.

В парковата зона между Перловска река и бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ е предвидено да има “Алея на спортната слава” - главната алея на парковото пространство.

От едната й страна ще са разположени над 60 експозиционни табла, на които ще се представят временни тематични изложби. В настилката, по протежение на алеята, са предвидени над двеста постамента – декоративно оформени звезди с имената на знаменити български спортисти.

В зелените площи ще са разположени чрез геопластика тематични градини по сезони пролет, лято, есен, зима. До тях се достига по алеи, оформени с каменни плочи на тревна фуга.

Площадното пространство от моста на Дружбата към Орлов мост е разделено на два тематични площада: площад на Шаха, представлява шахматна дъска, изградена в растера на настилката, и обособени места за настолна игра, и площад на Бокс и Борба, с реални размери на боксов ринг и тепих за борба. Към тях е предвидено изграждане на амфитеатрално сядане върху съществуващи стълби, както и екран за прожекции на филми. Пространството е отделено от автомобилното движение със звукови прегради и високи кашпи.

На тематичен площад на Тениса са разположени две тенис маси и декоративни настилки свързани с този спорт.

Пред главния вход на Националния Стадион “Васил Левски” ще има “Площад на спорта” с 32 пилона със знамената на страните от европейската общност и осемте съществуващи бронзови скулптури. В острова на кръговото кръстовище се предвиждат сухи фонтани, при които няма водно огледало и водата циркулира от резервоара през дюзите и обратно в резервоара.

Ще има още площади на футбола и волейбола, на леката атлетика, художествената гимнастика.

До спирката на Орлов мост се предвижда и площад на баскетбола, геометрията на който да свързва с пространствата на спирката и Княжеската градина. Оформен е като квадратно пространство, в центъра на което има игрище за Street ball с един кош, където могат да се провеждат обичайните състезания.

Тротоарът от страната на езерото Ариана ще се преработи, чрез преместване на звуковите бариери и кашпите, откъм пътното платно, между дърветата и по този начин тротоарът ще се разшири чрез изграждане на допълнителна лека конструкция и парапет от страната на езерото.

Ще бъдат сложени велостоянки и овални автоматични модулни тоалетни. Пешеходните пространства и парка имат нова икономична мрежа от LED осветление. Пейките, както и декоративните решетки на контейнерите за смет ще са от естествена дървесина. Площадите ще са оборудвани с тенти от текстил, които вечер ще бъдат са осветени в различни цветове.

Пешеходните площади и алеи ще бъдат изпълнени от дълготрайни естествени материали - светлобежов гранит с лека фактура и клинкерни плочи с блед керемиденочервен цвят, композирани в характерния за София правоъгълен растер 7,50/7,50 м.

Настилката ще е от плочи от клинкер, с дебелина от 60 мм. Те са с грапава повърхност, която е достатъчно набраздена, за да осигурява добро сцепление, когато плочите са мокри или са заснежени.

Основната идея на този проект е зоната да се насити с пространства за отдих и места, където хората да могат да се разхождат спокойно, изолирани от интензивния трафик. 

Зона 2 – ул. „Граф Игнатиев“, ул. „Солунска“, ул. „6-ти Септември“, ул. „Ген. Паренсов“, ул. „Цар Шишман“, пл. „П.Р. Славейков“, пл. „Джузепе Гарибалди“, пл. Патриарх Евтимий“ и градината пред храма „Св. Св. Седмочисленици“;

Предвижда се цялостно обновяване, включително подмяна на подземната инфраструктура, премахване на реклами, колчета, билбордове. Според проекта на ул. „Граф Игнатиев“ ще остане само един коловоз на трамвайните линии, между площадите „Гарибалди“ и „Славейков“ и между „Славейков и „Патриарх Евтимий“.

Ул. „Граф Игнатиев“ има потенциал на втора главна пешеходна улица на София като в някои отношения характерът, геометрията и пропорциите на пространствата дори превъзхождат тези на бул. „Витоша“. Провежданият от години дебат да има или няма трамвай е разрешен от проекта чрез предложения компромисен вариант, който би позволил по-безконфликтно съжителстване на пешеходци и трамваи в една плоскост. Решението се базира на привидното обединяване на двете трамвайни линии в една линия в участъците между пл. Гарибалди и пл. Славейков и между пл. Славейков и градината „Св. Седмочисленици“. „Обединяването“ в една линия е на практика плътното приближаване на двете линии, което преодолява нуждата от стрелки за превключване от един в друг коловоз. Този подход разширява значително площите за пешеходци в споменатите участъци. Двойните раздалечени линии в останалите участъци, между които е и част от пл. Славейков, позволяват изчакване и разминаване на трамваите“, пише в проекта.

Архитектите бяха категорични, че живущите в района ще имат свободен достъп с автомобилите си до своите жилища, когато ул. "Граф Игнатиев" стане пешеходна зона. Те бяха категорични и че ще е осигурен достъп до двата големи паркинга, които се намират в малките пресечни улички и са с капацитет около 80 паркоместа. 

„Цар Шишман“ трябва да е устроен като „споделено пространство“, където на една плоскост ще се движат пешеходци, велосипедисти и превозни средства. Същата е идеята и за „Солунска“.

Предвижда се подмяна на настилките и уличното обзавеждане и чрез обединяване на нивата на тротоарите и уличното платно на ул. „Граф Игнатиев“, ул. „Цар Шишман” и ул. „Солунска“.

Проектът за пл. "Гарибалди"

Паметникът на пл. „Гарибалди“ се запазва. Там ще има още места за сядане и кашпи от лят камък, павилион към трамвайната спирка и фонтан с чешма.

Новата настилката ще е изцяло от гранит.

Проектът за пл. "Славейков"

Двата пазара – за книги на „Славейков“ и за плодове и зеленчуци покрай градинката на „Св. Седмочисленици“ - ще бъдат преструктурирани. Идеята е книжният пазар на „Славейков“ да функционира само в петък, събота и неделя, а пазарът за плодове и зеленчуци да се трансформира в петъчен пазар. Архитектът на този проект Иво Пантелеев подчерта, че това предложение подлежи на промяна по време на предстоящите дискусии. 

По план осветлението трябва да е енергоефективно и да има WiFi зони.

Проектът за пл. „Славейков“ предвижда още за книжния пазар да бъде поставена стоманена конструкция с покритие от структурно остъкляване.

В центъра на площада трябва да има свободна площ с преместваеми маси и столове и чешма.
Запазват се скулптурите на баща и син Славейкови. Новото предложение обаче е фонтанът, който в момента се намира в центъра на пл. "Славейков" да бъде премахнат, а скулптурите на баща и син да бъдат преместени на неговото място. 

Ще има още успоредни редици от стълбове, аксиално осветление над трамвайните линии, осветените дървета и особено от конструкцията със стъклено покритие на временния Книжен пазар.

При градинката „Св. Седмочисленици“ се предвижда цялостна подмяна на асфалтовата настилка в настилка от едроразмерни бетонови плочи в три нюанса. Зеленчуковият пазар се премества на срещулежащата на трамвайните релси страна, за да може тротоарът откъм градинката да бъде приобщен към нея. Те ще бъдат свързани с редицата от тесни успоредни алеи с места за сядане от лят камък.

Ще има и две кафе тераси с павилиони, двустранно разположени на входа на диагоналите към вътрешността на градината.

В източната част на градината е ситуиран Паметникът на жертвите на комунистическите режими.

Наскоро проектираният Паметник на загиналите полицаи ще бъде преместен срещу сградата на МВР.

Проектът за „Стената на Джон Ленън“ (стената на Нотариата откъм „Граф Игнатиев“) предвижда пред самата стена да бъде сложена метална конструкция с мрежа и панели, „позволяващи свободна изява на почитателите на Ленън по подобие на стената в Прага“. Целта на това предложение е „да се предотврати вандализирането на стената“.

Проектът за „Солунска“ предвижда изравняване на уличното платно с нивото на тротоарите, чрез частичното намаляване на местата за паркиране, подмяна на настилките с нови и кафе тераси. Предлага се изграждане на конструкция със структурно остъкляване, покриващо тераса-дек с кафе-павилион по продължение на градинката „Райко Даскалов“.

Зона 3 - изграждане на тунел за автомобили под бул. "Цар Освободител" - обжалва се в съда;

Зона 4 – Градината „Кристал“, пл. „Народно събрание“, бул. „Цар Освободител“, бул. „Васил Левски“, пл. „Васил Левски“, ул. „Московска“, ул. „Г. С. Раковски“, пл. „Александър Невски“, ул. „Париж“, ул. „Оборище“, ул. „Дунав“, ул. „15-ти Ноември“, ул. „11-ти Август“, ул. „6-ти Септември“ и градините около храм-паметника „Александър Невски“, храм „Св. София“, пред Синодалната палата и около паметника „Иван Вазов“.

Проектът за Зона 4 предвижда спиране на движението на автомобили пред храм-паметник „Александър Невски“ до ул. „Раковски“, както и ограничаване на паркирането на пл. „Ал. Невски“ и пл. „Народно събрание“.

Планират се подземни паркинги зад Паметника на Цар Освободител и по ул. „Оборище“.

Ще бъдат обновени настилките на площадите „Ал. Невски“ и „Народно събрание“, където ще има колонади от осветителни мачти с висок дизайн.

Проектът за пл. "Александър Невски"

Предлага се също да има символни „златни“ плочки в паважа на пл. „Ал. Невски“, а паветата да бъдат пренаредени.
Предвижда се осветлението да е енергоефективно и да има WiFi зони.

Планът предвижда участъкът от площада пред катедралата заедно с Променадата се трансформират в изцяло пешеходни. Движението на автомобили се запазва зад храма, както и по улиците «Дунав» и «11-ти август».

Проектът трансформира едноредния паркинг по овала зад катедралата в двуреден. В продължението на паркинга от северната страна на Храм-паметника „Александър Невски“ се устройва паркинг за туристически автобуси към тротоара пред паметника на Отец Паисий. Надземните паркинги са редуцирани и в пространството от западната страна на сградата на Народното събрание.

Разширява тротоарът до БАН, а в съседство се устройва двуреден паркинг. Едностранен паркинг се устройва по ул. „Оборище“ до кв. 500. От срещулежащата страна на ул. „Оборище“ се предлага да има три автоматизирани подземни гаража за общо 250 коли.

Същият тип система се предлага за устройване на два подземни гаража за общо 260 коли на площад „Народно събрание“, ситуирани симетрично зад паметника на Цар Освободител.

В пространството между БАН и НС ще има бронзов модел на центъра, позволяващ и на незрящи да въприемат тактилно забележителностите на София. Този мини площад ще е началната точка на Златната линия, обозначаваща туристическите обекти на центъра.

Около и пред храм-паметника „Александър Невски“ и на пл. „Народно събрание“ ще има колонади, при които са използвани два типа осветителни мачти – 18- и 12-метрови.

По-високите ще очертават елипсата на площад „Ал. Невски“, както и пространството на Променадата. По-ниските ще са в полукръга на пл. „Народно събрание“.

Има предложение и за символни „златни” плочки, инкрустирани в паважа на пл. „Александър Невски“. Плочките, всяка с размер на паве, ще изразяват почит към граждани с принос към София и към България.

Актът е свързан смислово с мястото – Некропола на древна Сердика, и с намиращите се в близост паметниците на Незнайния войн, на Паисий, на Вазов и на Левски.

Предвижда се зад Военния клуб да има полуподземна сграда, изцяло покрита от градината, но с пълноценна едноетажна фасада към Клуба.

Скулптурите на Любомир Далчев ще бъдат преместени в задната част на градината „Св. Климент Охридски“, до сградата на Художествената академия. Паметника на опълченците ще бъде демонтиран и преместен извън територията на Зона 4. Все още не е решено къде ще бъде поставен.

Временен пазари може да има зад Военния клуб.

Ще бъде подменена настилката на градинката „Кристал“ с едроразмерни бетонови плочи с повърхност от мит филц и бордюри на зелените площи от гранит. В градинката ще има пейки от лят камък. Пластични елементи от същия тип ще подкрепят формата на падината зад паметника на Стамболов.

Кафе-павилион ще замени съществуващия павилион към ул. „6-ти септември“.

Нова настилка ще има и градинката „Св. Климент Охридски“, където ще има и ефектно нощно осветление.

Проектът за градинката пред църквата „Св. София“ предвижда премахването на зелените площи към фронталната църковна фасада и устройването на преход между нивата с каменни стъпала. Настилката ще бъде рамкирана с настилка от червен клинкер с елементи от бял лят камък.

Нова настилка – червен и сив гранит – ще има и по участъка от ул. „Париж“.

Изцяло ще бъдат обновени зелените площи.

Осветлението ще е енергоефективно, а лампите ще са традиционните за Стара София.

Площадните пространства и двете градини ще бъдат съоръжени със свободно достъпен високоскоростен WiFi.

Всички проекти вижте ТУК.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15.04 2015 в 18:53

Проекта за обновление на леко измъчения ми роден град ми харесва, но не на 100%. Ако се направи кръгово при стадиона, пешеходната пътека, която на клипа минава през средата на кръговото, е глупост. Никъде го няма това. Само усложнява движението. Площада с амфитеатъра ми изглежда глупаво като идея. Не мисля, че е нещо интересно и на втората седмица вече ще е разбито. Ако се прави нещо задължително трябва да се планира видео наблюдение. Както хората преди мен отбелязаха, реката неслучайно е снижена. Като залесяване и озеленяване със сигурност е добре. Столицата има нужда от повече зеленина. А и е крайно време да започнете да мислите и за паркинги. Не подкрепям МПС-тата, но живея в Бели брези и понякога правя по 5-6 обиколки на квартала, за да си намеря място. В същото време има огромно празно пространство, което най-вероятно ще се превэрне в ново блокче за хора, които не знаят и булевардите в София. (Само отбелязвам)

17.03 2015 в 17:26

Много са добри проектите единствено от клипа кръговото пред националният стадион не мисля , че е добра идея

13.03 2015 в 14:18

Преди години арх. Диков говореше за тунел при Орлов мост и бул. Евл. Георгиев. Какво стана с тази идея? Докога мърсотията на колите и пешеходците ще бъдат на едно място? НИкой няма да ходи да се разхожда точно по Перловската река, заради ужасно мръсния въздух, особено при положение, че Паркът на свободата (Борисова градина) е наблизо. Евтини кичозни площадчета няма да вършат никаква работа. КОй ще ти гледа кино точно зад бучащите коли или ще играе баскетбол, или Бог знае още какво?!?! Единствено е нужно залесяване, цветя, храстчета, подходящо енергийно осветление и разширяване на пътя. От цялата идея ми хареса кръговото пред националния стадион, обаче тогава тапата просто ще се премести при Орлов мост. Ето защо Диков трябваше да продължи с идеята за тунели, защото принципът трябва да е следният - колите отдолу, пешеходците отгоре, точно обратното на това, което е София в момента.

13.03 2015 в 00:50

много искам да се обърне внимание на качеството на материалите които ще бъдат положени!!!
новите павета на входа на южния парк издържат вече преко сили 3 години!!! има толкова спукани от играта на децата по тях че цветя не могат да поникнат!!!
КОНТРОЛ му е майката!!!

12.03 2015 в 22:15

Аз бях на обсъждането. За "паркингите за 80 автомобила" се зададе един въпрос, цитирам: "Те са градинки, но се използват като паркинги." Хайде първо да си ги направят законни паркинги и тогава да искат достъп.

12.03 2015 в 21:20

"Ненужни пешеходни зони", извинете, само на мен ли ми се струва абаурдно това словосъчетание?

12.03 2015 в 19:18

Като вдигнат нивото на перловска река,при един по силен дъжд,София ще стане езеро!Помним в миналото,когато преливаше мостовете!А пешеходна зона,дето ще хвърчат трамваи е още по голяма глупост!

12.03 2015 в 17:35

Ако линиите на трамвайте по "Граф Игнатиев" вместо 2 станат 1 ще е огромна грешка. Това ще забави придвижването на тези трамваи. А те са важна част от градския транспорт на София.

Повдигането на нивото на Перловска река и изграждането на ненужни площади на един от най-замърсените и шумни булеварди "Евлоги и Христо Георгиеви" e върховна глупост. Този мегаломански проект е абсолютно ненужен и най-вероятно е умишлено раздут, за да се откраднат повече пари. Ползата от него ще е минимална. Ако изобщо има такава. По-скоро само ще навреди.

12.03 2015 в 14:35

Родният ми град,Столица на БГ,понастоящем изглежда доста тъжно,захабено и мръсно.Не ми се коментира,за какви миязми иде реч в"периферията".Но даже и в"елитният"квартал,в който живея и където съм роден,тротоарите,уличното платно,всичко е не за хора.
Проектите изглеждат прекрасно.Много ми се иска да се случат и то качествено.Грам доверие нямам към т.нар."арх."Диков.Пълен провал е този фейс и е безкрайно крайно време,да се омита от Общината.Проблемите на София са огромни и всеобхватни.От кварталите до Центъра и обратно.Опит за "правене"безспорно има.Ако че,да не знаем цената на"правенето",плащана от всинца ни.Подигравките,по типа"Фонтан на Витошка"или "Модерно кръстовище"на Семинарията,са наистина подигравки със софиянци.Както и безумните,свръх скъпи,но изцяло некачествени "ремонти"по булевардите.

12.03 2015 в 14:27

Евлогий и Христо Георгиеви не ги знам кои са, автора да внесе малко яснота, ако е възможно.