Масово седмокласниците имат двойки по математика на изпита за гимназиите. Общо 14 939 ученици са скъсани на задачите. Те са 27.51% от общия брой на явилите се по математика - 54 305. Толкова ученици не са успели да минат прага за тройка, който тази година е 18 точки от общо 100 на теста (65 на първия модул и 35 на втория).
Двойките по български и литература от изпита са 8154, а явилите се - 54 580.
Оценките бяха публикувани на сайта на МОН в 12 ч. Те могат да се проверят по ЕГН и входящ номер на ученика. 30 минути след обявяването им започна и пресконференцията, на която зам.-министър Ваня Кастрева и експерти обобщиха резултатите.
Това са най-слабите резултати от 6 години насам, признаха от министерството, но не успяха да обяснят защо има срив.
Повечето двойки по математика са на теста (първи модул), а не на задачите от втория модул, показват данните на МОН. На втория модул двойките са 2054. Неясноти при представянето на данните в МОН объркаха журналистите и затова първоначално съобщихме, че двойките са над 16 000. Около час след началото на пресконференцията от МОН все пак успяха да уточнят общия брой.
От министерството обаче така и не успяха да кажат колко деца общо няма да имат право да кандидатстват в гимназиите с прием след VII клас въпреки усилията на журналистите да получат конкретна и ясна информация.
Според наредбата на МОН двойка по единия от предметите, с които се кандидатства - български и математика, автоматично изхвърля детето от участие в класирането. Зам.-министър Ваня Кастрева (доскоро началник на Регионалния инспекторат по образование в София - бел. ред.) обаче заяви, че не можело да се каже какъв е общият брой на тези ученици, защото за да се получат тези данни, "трябва да се гледа дете по дете" - нямало друг начин да се разбере колко деца имат двойка по единия предмет и колко - и по двата. До нея експертката по математика Снежинка Матакиева и началничката на ресорната дирекция в МОН Евгения Костадинова, които вероятно знаят добре, че има автоматизиран широко достъпен начин и може би неведнъж са го прилагали, приеха обяснението безкритично и с мълчание.
Не бяха представени и данните за столицата, в която битката за гимназиите е най-оспорвана. Така остана неясно колко са двойките в София, какъв е средният успех на софийските седмокласници, как тазгодишните оценки се съпоставят спрямо миналогодишните, за да може да се прогнозират и баловете. От презентацията на МОН стана ясно само, че в София средният брой точки е с 1.11 по-нисък от миналогодишния. Това обаче не се отнася конкретно за резултатите по български и/или математика, а за четирите предмета, по които се проведе национално външно оценяване след VII клас: български език и литература, математика, човекът и природата и човекът и обществото.
Със сигурност отсега може да се каже, че средните балове в цялата страна тази година ще са по-ниски от миналогодишните, защото средният брой точки по български тази година е 58,68, а миналата година е бил 62,64 точки. По математика тази година средният брой точки, отново за цялата страна, е 45,73, а миналата е бил 52,58. Данните са за първи плюс втори модул - за гимназиите се кандидатства именно със сборната оценка от двата модула.
Реално за местата в гимназиите ще се борят максимум 30 000 ученици - толкова са се явили на двата модула и по двата предмета в цялата страна, по данни на министерството. От МОН не дават информация точно колко от тези деца имат двойка по единия или и по двата предмета и какво е разпределението на имащите право на участие в класирането по градове.
Не се знае също колко ученици, явили се на изпити извън София, ще подадат документи за кандидатстване в софийските гимназии. Баловете зависят и от оценките по български и математика от училище.
2442 ученици в страната имат отлична сборна оценка от двата модула по български език и литература (между 5.50 и 6.00). 1240 са отличниците по математика. От МОН не дават информация за това колко от отличниците по математика са отличници и по български език и колко са децата, които имат висока оценка по единия предмет, но двойка по другия и автоматично отпадат от класирането. Тези данни отново са за цялата страна, няма разбивка по области.
Данните за оценките през 2015 г. в проценти, съпоставени с миналогодишните. Източник: МОН
Скалата за преобразуване на точките в оценки тази година е следната (тя е еднаква за български и математика):
Слаб (2) - до 17.5 точки;
Среден (3.00-3.49) - 18–31,5 точки;
Добър (3.50-4.49) - 32–58,5 точки;
Много добър (4.50-5.49) - 59–86 точки;
Отличен (5.50-6.00) - 86,5–100 точки.
6.00 се пише при максималния брой точки - 100.
Ето и процентът на верните отговори на всеки от въпросите в тестовете по двата предмета (първи модул) в цялата страна:
Изводите на експертите от МОН на база на данните по български език и литература са, че учениците не разпознават сложните съставни изречения, не могат да определят вида на подчиненото изречение в състава на сложно съставното изречение, че имат проблем с пунктуацията в сложните изречения, че грешат пунктуацията, когато цитират.
По отношение на втория модул по български - преразказ на непознат текст - експертите отбелязват, че учениците пропускат необосновано важни части от текста, не знаят значението на някои думи - например "зограф" от авторския текст се е превърнал в "зоограф", "ареограф", "ехограф" и "мамограф" в преразказите на седмокласниците.
Проверителите установили и "дописване" на оригиналния текст чрез преразказите, което е довело до промяна на смисъла на разказа от Мирослав Пенков, откъс от който се падна на изпита.
Учениците имат проблем и при съвместяването на глаголните времена и наклонения.
Анализът по математика сочи, че има трайна тенденция на броя ученици, които умеят да четат графики и да правят косвени изводи по тях. Висок процент от учениците се справят със задачите, базовите знания за които са поставени в края на началния етап. Над 70 % умеят да намират корен на линейно уравнение и владеят разлагането на многочлен на множители чрез изнасяне на множител пред скоби.
Прави впечатление - твърдят експертите от МОН - че знанията, които са придобити основно в V клас и VI клас по отношение на дроби, проценти и част от число и са в основата на моделирането в алгебрата са добре забравени в VII клас за повече от 65% от учениците. Масово седмокласниците се затрудняват при определяне на решение на неравенство, както и при задачи от геометрията. Не се справят добре и със задачи, при които се иска моделиране на дадена алгебрична или геометрична нетрадиционна ситуация.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23.03 2016 в 12:10
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.06 2015 в 17:29
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.06 2015 в 16:26
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.06 2015 в 07:54
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.06 2015 в 06:33
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.06 2015 в 00:44
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.06 2015 в 23:58
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.06 2015 в 17:31
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.06 2015 в 17:17
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.06 2015 в 17:08
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара