Агенцията за качество на социалните услуги (АКСУ) утвърди ежегодния анализ на състоянието и ефективността на социалните услуги през 2022 година, от който е видно, че в 59% от проверките се откриват нарушения и пропуски. От него става ясно, че за част от доставчиците на социални услуги - в частност домове за пълнолетни лица, предписанията на агенцията не се приемат за задължителни.
Общият брой на извършените проверки от АКСУ през 2022 г. на територията на цялата страна е 808 бр., което е над два пъти повече от предходната 2021 г., в която са извършени 379 бр. проверки.
От направените през 2022 г. проверки 116 са по сигнал. Проверките на услуги, които се финансират със средства от държавния или общинския бюджет, са 515 бр.
От 692 бр. извършени проверки (тези сигнал се разглеждат отделно), в 415 бр. е констатиран поне един пропуск, а в 277 бр. няма установени пропуски. При социалните услуги с пропуски, проверяващите екипи са констатирали от 1 до 8 бр. пропуски.
В социалните услуги, в които са установени пропуски и несъответствия, проверяващите екипи са констатирали общо 810 нарушения, които могат да бъдат групирани така:
1. пропуски при създаването и въвеждането на задължителната документация, свързана с организацията и управлението на социалната услуга и/или липса на такава – 316 бр.;
2. липса на изградена достъпна среда за лица със затруднения в придвижването – 92 бр.;
3. неподдържана специализирана среда за предоставяне на съответния вид услуга (недостатъчно пространство, счупено, захабено или липсващо оборудване и др.) – 77 бр.;
4. не провеждани обучения и супервизии на служителите, съгласно разпоредбите на ЗСУ – 56 бр.;
5. липса на социална работа (задоволяват се единствено основните жизнени потребности на потребителите) – 46 бр.;
6. недостатъчен брой служители, вкл. квалифициран персонал – 46 бр.;
7. наличие на потребители, неотговарящи на целевата група на потребителите, за които е създаден услугата – 44 бр.;
8. липсва определен от ръководителя мултидисциплинарен екип – 43 бр.;
9. нарушени права на потребителите (нерегламентирано разходване на лични средства на потребители; ограничаване на посещения и контакти; неправилно начислени такси; ограничаване придвижването в услугата) – 40 бр.;
10. пропуски във връзка с организиране на храненето на потребителите – не се предлага диетично хранене, потребителите не участват в избора на меню, количеството и качеството на храната са незадоволителни и др. – 25 бр.;
11. интегрирано предоставяне на отделни социални услуги за резидентна грижа в обща специализирана среда – 20 бр.;
12. предоставяне на социални услуги без лиценз – 5 бр.
От Агенцията за качество на социалните услуги обясняват, че пропуските в задължителната документация може да се дължат динамичните промени в нормативната уредба и приемането на Наредбата за качеството на социалните услуги.
Годишните отчети са един от основните източници на информация за извършване на мониторинг на социалните услуги и изготвянето на настоящия анализ. От тях е видно, че се запазва тенденцията за подаване на отчетите в края или след регламентирания срок. Налични са и отклонения в посочените данни от страна на доставчиците в подадените годишни отчети.
Някои от доставчиците продължават да изпитват трудност при правилното и коректно попълване на отчетната бланка, включително и по предоставянето на коректни отговори по предварително зададени във формуляра въпроси.
От годишния анализ на АКСУ става ясно, че най-голям брой услуги, предоставяни самостоятелно и комплексно има в областите София-град – 204 бр., Пловдив – 140 бр., Благоевград – 126 бр. и Варна – 125 бр.
Най-малко са в областите Ямбол – 38 бр., Смолян – 37 бр., Сливен – 33 бр. и Търговище – 32 бр.
Градове с най-голяма концентрация на услуги, предоставяни самостоятелно и комплексно са София, Пловдив, Варна и Благоевград, а с най-малка концентрация - Смолян, Сливен, Ямбол и Търговище.
АКСУ отбелязва, че съществуват териториални дисбаланси в териториалното предоставяне на социални услуги. Един от основните принципи на Закона за социалните услуги е достъпност на услугите, което гарантира, че нито едно лице, нуждаещо се от конкретна услуга няма да бъде лишено от нея, поради липсата на такава на съответното териториално ниво.
От анализа е видно, че процентното съотношение на средствата за възнаграждения на служителите, спрямо средствата за издръжка във визираните по-горе социални услуги преобладаващо се движи в диапазона между 60%- 80%.
През 2022 г. най-голям е отчетеният брой на потребителите, ползвали социалната услуга „Асистентска подкрепа“ (19860), следвани от потребителите, ползвали услугите „Резидентна грижа“ (7162) и „Информиране и консултиране“ (5524), най-малък е броят на потребителите, ползвали социалната услуга „Осигуряване на подслон“ (21).
От проверените общо 40 бр. услуги „Информиране и консултиране“, с общ капацитет е общо 3425 места, е установено, че реалният брой потребители е 5524.
Извършени са проверки в услуги за застъпничество и посредничество, общностна работа, терапия и рехабилитация, "Обучение за придобиване на умения", "Дневна грижа", "Резидентна грижа", "Осигуряване на подслон", "Асистентска подкрепа".
Най-голям брой услуги се предоставят в Център за настаняване от семеен тип, Дневен център и Центровете за социална рехабилитация и интеграция.
Броят на потребителите в тези центрове е най-голям - общо 39 905 лица, което е 70% от общия брой потребители.
От годишния анализ на Агенцията става ясно, че от общо 1226 социални услуги с общ капацитет 55 019 души, най-много са ползвателите деца - 24 274, като 90% от тях ползват почасови услуги.
В общо 10 социални услуги за жени и деца, жертви на домашно насилие, потребителите са общо 961. Правното консултиране на потребителите и социално-психологическа помощ са найшироко застъпен
Социалната услуга „Осигуряване на подслон“ е с най-малък брой потребители – 2228, които ползват услугата в Центровете за временно настаняване, Центровете за работа с деца наулицата и Кризисните центрове. Тя е насочена към бездомни лица и семейства и временно настаняване в безопасна среда на лица в кризисна ситуация и на лица, пострадали от домашно насилие, и лица – жертви на трафик.
Служители
Общият брой служители по длъжностно щатно разписание в проверените 763 социални услуги, предоставяни самостоятелно, е 5803.
Броят на специалистите (основни и препоръчителни) е 2116, а на неспециалистите, пряко ангажирани с обслужването на потребителите и подпомагащи функционирането на социалните услуги – 10332.
Извънщатните длъжности са 1253 бр. Свободните - 700 бр. или 12% от общия брой служители по длъжностно щатно разписание.
Служителите в местата за комплексно предоставяни социални услуги - дневни центрове и приюти, са 2199.. Свободните длъжности са 168 като най-търсени са социален работник, медицинска сестра, логопед, детегледач и трудотерапевт.
От АКСУ са събрали и добрите практики в предлаганите услуги - изработване на коледни картички от потребители на ЦСРИ, изработване на сувенири, подаръци и поздравителни картички с благотворителна цел, – взаимодействие на възрастни хора с деца и младежи от социални услуги, подкрепа на младежи, напускащи алтернативна грижа, организиране на обучения и беседи и др.
Домове за пълнолетни лица не изпълняват предписанията на Агенцията
От анализа става ясно, че част от различни домове за пълнолетни лица не изпълняват предписанията на АКСУ.
През 2022 г. само в седем домове за пълнолетни лица с увреждания (ДПЛУИ) са предприети действия за ремонт на сградите, което е 29% от Домовете.
Агенцията за качество на социалните услуги е определила 12 дома за хора с увреждания като критични. В тези домове е констатирано незадоволително състояние на материалната база. Установена е и липса на достъпна среда в 7 дома. През 2022 г. само в 2 от домовете са предприети действия (в единия е изградена рампа към централния вход на сградата, а в другия монтирана рампа между първи и втори етаж).
7 домове за пълнолетни лица с физически увреждания са определени за критични, като два не разполагат с помещения за работа с потребителите. Въпреки предписанията на АКСУ не са предприети действия.
Във всички проверени домове за пълнолетни лица със сетивни нарушения не са предприети действия за подобряване състоянието на сградите.
От определени 4 дома за пълнолетни лица с деменция като критични, само един е изпълнил предписанията на АКСУ и то частично.
Закрити специализирани институции
През изминалата 2022 г. до 01.05.2023 г. са закрити общо 9 дома – 4 дома за пълнолетни лица с умствена изостаналост и 5 дома за пълнолетни лица с психични разстройства, описани в таблицата по-долу:
От доклада на Агенцията за качество на социалните услуги става ясно, че шест общини (2%) не дават отговор по същество за предлаганите социални услуги – описват вид, брой на социалните услуги, максимално допустим и реален брой потребители за 2022 г. Една община заявява, че не е осъществявала контрол и мониторинг през отчетния период.
В изводите АКСУ прави заключение, че част от доставчиците на социални услуги -общините, все още изпитват затруднения при подготовката на своите годишни отчети и се нуждаят от консултиране и разяснения.
Част от доставчиците все още възприемат социалните услуги единствено и само като място за предоставяне, а други отчитат социалните услуги като самостоятелно предоставяни, независимо, че същите се предоставят и комплексни.
Наблюдава се неразбиране и по отношение класифицирането на наетите в услугите служители към съответните категории.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Анализи
Македонският премиер: Кои са Борисов и Радев, че да говорят за човешки права
Sin
Македонският премиер: Кои са Борисов и Радев, че да говорят за човешки права
4I4ATA
Македонският премиер: Кои са Борисов и Радев, че да говорят за човешки права
ПР
Македонският премиер: Кои са Борисов и Радев, че да говорят за човешки права