Безплатни онлайн курсове от водещи университети в света? При желание за диплома, плащане (понякога) само за изпита? Независимо учене със собствено темпо или споделено учене в сътрудничество с група? Звучи твърде хубаво, за да е истина. По-добре обаче да започнем да вярваме, защото именно това са така наречените MOOC (съкращение от Massive Open Online Courses – публични безплатни онлайн курсове).
Искаш ли да учиш в Харвард?
Благодарение на MOOC днес студентите могат да „вкусят“ или направо да завършат образование в някои от най-добрите образователни институции в света (Харвард, Станфорд, MIT, Дюк, Йейл и др.), без да трябва да плащат, да напускат дома си и дори да кандидатстват. Не случайно MOOC привлича много потребители. Първите курсове, предложени от edX (платформа за онлайн изучаване на MOOC, основана от MIT и Харвард), привлича изключително голям брой студенти – 155 000, като си поставя за цел да достигне не по-малко от 1 милиард души. Coursera, най-голямата платформа, от гледна точка на броя на партниращите с нея университети, също отчита над 100 000 записани за първите предложени курсове и общо 3.2 милиона потребители за първата си година.
Защо се случва всичко това? Според д-р Рахул Чудаха, директор на отдела за изследване и консултации в Уърлд Едюкейшън Сървисис, университетите днес търсят начини да увеличат аудиторията си в глобален мащаб. За много водещи институции това е възможност да повишат разпознаваемостта си, като достигнат голям брой студенти, без да правят компромис с високите си стандарти. Друг фактор е предприемаческата инициатива на преподавателското тяло, която променя разбирането за образованието. Пример за това е платформата Coursera, основана от двама преподаватели по информационни технологии в Станфорд.
Можеш ли да се справиш сам?
Колкото и добре да звучи всичко това, MOOC имат един недостатък: процентът на завършващите тези курсове по света е нисък – според различни източници между 4 и 20%. Очевидно за голяма част от хората не е удачно да учат сами пред екрана. Човешкият контакт и помощ, динамиката на сътрудничеството и взаимодействието при усвояване на нови знания все още остава решаващ фактор за голяма част от учещите днес.
В търсене на начин да съдейства за успешно завършване на MOOC за по-голяма аудитория, Education Cities, организация за иновации в образованието, базирана в Израел, разработва методика за групово изучаване на MOOC - модела How2MOOC. Моделът е базиран на комбинация от няколко новаторски образователни подхода - Education Team Model, обърнатата класна стая и творческото учене в социалните мрежи. Вече няколко години този модел се прилага не само за студенти, но и за ученици в гимназиална възраст, пожелали да изучават определени MOOC курсове. Прилагането му в практиката показва, че тази комбинация носи на участниците както радост от ученето, така и много висок процент на успешно завършени MOOC – 83%.
MOOCHUB и MOOCster
Разширявайки модела, организацията създава MOOCHUB – реално (а не виртуално) място, където хората могат да се събират, за да изучават MOOC курсове и да създават съвременна учеща общност. Груповата работа се подпомага от един или няколко човека с новата професия MOOCster – тяхната роля е да организират и обучават групи по модела Education Team Model в рамките на мрежата от MOOChuв-ове. Тази педагогическа методика, комбинираща реалните класове (офлайн) и виртуалните платформи (онлайн обърнати класни стаи), дава възможност за учене в почти всяка област на най-високо академично ниво. Групата получава знанието от признати експерти, изготвили съдържанието на курса и затова не изисква други експерти, освен специалисти по педагогическия модел във виртуална и реална среда.
Това революционизира не само висшето образование (или гимназиално, защото няма възрастови ограничения за MOOC), но може да се прилага и за организационно учене. В съвременния бързо променящ се свят организациите се нуждаят от постоянно актуализиране. МООСhub-овете създават мрежа от пионери, които са отворени за новаторство, не се страхуват от него и биха се възползвали от подкрепата на група от съмишленици и MOOCster.
HOW2MOOC обучение в България
Този напредък в достъпа до качествено образование може да е достъпен и в България. В София през август 2016 двама експерти от Education Cities ще проведат курс за модела HOW2MOOC.
Участниците в обучението ще:
• влязат в ролята на изучаващи няколко различни MOOC курса по метода How2Mooc - методът ще бъде приложен на практика и ще бъдат концептуализирани неговите принципи;
• ще бъде приложена педагогиката на Education Team Model и участниците ще опитат от първа ръка силата на ученето в група, в която всеки има значим принос към успеха и постигането на целта;
• ще се запознаят с израелския опит с модела How2MOOC чрез видеа с директори, учители, гимназиални ученици и родители, които са го приложили;
• ще преосмислят ролята на учителя през XXI век чрез анализ на учебния процес в рамките на модела. Необходима е промяна от препредаване на знание, към създаване и поддържане на мрежа от връзки на сътрудничество между учащите;
• ще споделят идеи дали и какво е необходимо за адаптиране на модела към българския контекст;
• ще приложат заедно подхода, при който всеки ученик е учител. Най-добрият начин за усвояване на знание и прилагането му в нови области е чрез преподаването му на други хора. Всеки член на учещия екип е едновременно ученик и учител.
Пълна информация за How2Mooc курса в София ще намерите на http://nmr.bg/how2mooc/.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Ловец простреля 22-годишен младеж край Самоков
ГЕРБ и ''Демократична България'' продължават преговорите и утре
БАБХ: Резултатите от лабораторията в Монпелие са категорични - има чума във Велинград
Защо сега се иска имунитетът на Бориславова: Едва сега излязла експертиза в прокуратурата