"Пристанище Варна" продава яхти по 81 лв., яхт-клубът пред закриване

OFFNews 26 януари 2016 в 16:00 8661 2

Яхти
Такива яхти ще се продават днес на търг с цени от 81 лв. до 59 000 лв.

Съществува реална опасност варненският яхт-клуб „Кап. Георги Георгиев” да бъде закрит. Такава нагласа има, сигнализират ръководителите на клуба. По този повод днес те дадоха пресконференция. Членовете на клуба остават без материална база, след като ръководството на пристанището реши да продаде на търг яхтите, стопанисвани от сдружението.

 От клуба уточняват, че въпреки проведените многобройни срещи и дълга кореспонденция с "Пристанище Варна" ЕАД и министрите на транспорта Ивайло Московски и на спорта Красен Кралев сдружението с нестопанска цел остава с неясен статут. Не е получен нито един писмен отговор от институциите.

На 13.01.2016 г. държавното предприятие обявява търг № Т-ДМА-08-15 за продажба на 25 броя плавателни съдове от „Пристанище Варна” ЕАД. Лодките са закупени навремето за клуба от СО "Воден Транспорт" и са заведени в активите на „Пристанище Варна” ЕАД след разпадането му. Търгът ще се състои утре. Депозитът за участие, съгласно т. 8 от Решение №23/12.01.2016 г. е в размер на 10 % от първоначалната цена за съответния съд,  без ДДС. Документация за участие в търга може да бъде получена в срок до 25.01.2016 г. в Административна сграда на “Пристанище Варна” ЕАД, ет. 4, стая 43, срещу представен документ за платени 20 лв, съобщават от държавното пристанище.

Междувременно от фирмата потвърждават за разпродажбата на яхти. Ще бъдат продадени 19 съда в недобро и незадоволително техническо състояние (предпоставка за инциденти на море), установено чрез експертна оценка, които до момента са използвани без регламентирано основание от сдружения с нестопанска цел. Наддаванията за тях ще започнат от начални цени, вариращи между 81 лева и 59 000 лева. Плавателните съдове са произведени в периода между 1973-1988 г., пише Varna24.bg.

Морският бизнес ще изпита глад от предварително подготвени млади професионалисти, обичащи и посветили се на морето и морското дело. Конкуренцията в състезателното детско ветроходство ще намалее с 25% и ще върне в изходна позиция постигнатото през годините високо спортно равнище. Освобождаването на „Пристанище Варна” ЕАД от собствеността си върху киловите лодки би изпразнило от смисъл и съдържание 42-годишните усилия на видни и авторитетни морски личности, капитани, корабни механици, професионалисти и всеотдайни мореплаватели, които не пестиха време и съзидателен труд за превръщането на ветроходния спорт във възпитаващ и същевременно интригуващ спорт, посочват, посочват от клуба в съобщение до медиите.

Яхтклуб“ Порт Варна”е учреден през 1974 г. като клуб за отдих и спорт на море за работници от водния транспорт под административното управление на„Пристанище Варна“. 

През1994 г. клубът е пререгистриран като Сдружение с нестопанска цел, като се издържа от членски внос. Трябва да се отбележи, че яхтклубът оцеля в условия на промяна на икономиката и собствеността благодарение на проявеното разбиране от ръководството на „Пристанище Варна“- ЕАД. Дружеството и сега поддържа инфраструктурата, грижи се за базата и за яхтите.
В своята 42-годишна история членовете на клуба за изписали не една и две славни страници в историята на българското ветроходство. Сред най-забележителните е околосветското плаване на кап. Георги Георгиев, станал по-късно и патрон на яхтклуба. 
Яхтклуб “Капитан Георги Георгиев - Порт Варна” развива спортна и туристическа дейност, обучение на деца и възрастни във ветроходни умения и морска практика.
В републикански план клубът винаги е имал шампиони в най-масовия детски клас„Оптимист”. В международен план в продължение на повече от едно десетилетие клубът представя България на най-големите ветроходни състезания в района на Източното Средиземноморие и Егея. Доказателство за това са десетките купи, събрани в каюткомпанията на клуба.
Стратегия и приоритет на клуба е развитието и поддържането на детското ветроходство.

Закриването на най-големия яхт-клуб в морската ни столица категорично би довело до отлив от страна на туристи-ветроходци, както и гости на града. Неучастието на детските отбори при провеждане на предстоящите морски събития от календара на Българската федерация по ветроходство би било силно осезаемо и демотивиращо както за настоящия отбор на Клуба от 79 спортисти, така и за останалите състезатели, членуващи в други ветроходни клубове, посочват от сдружението. Прекъсването на дейността би довело до криза в във ветроходството за Варна и България. На практика това означава загуба на още едно поколение ветроходци до евентуално изграждане на нова база Ще има липса на морски събития, като регати и на компетентни кадри желаещи да ги организират. Клубът е организатор на повече от 200 регати през изминалите години.

Ветроходците се опасяват, че след закриването на клуба им ще бъде продадена и сградата му, която също е собственост на пристанището и е върху апетитен терен в Морската градина. Осъществяването на очертаната хипотеза би причинило загуба на голяма и съществена част от морския облик и дух на Варна, както и невъзможността за обучение на новопостъпващата генерация ветроходци и спортисти, смятат те.

От "Пристанище Варна" ЕАД пък заявяват, че продажбата на плавателните съдове нямало да окаже никакво влияние на ветроходните школи в града, тъй като на тях не се обучават деца от детските ветроходни класове. 

Не предстои промяна на статута, отдаване под наем или продажба на сгради, част от терминал Варна - Изток, собственост на "Пристанище Варна" ЕАД, които до момента са ползвани за нуждите на спортни клубове.

Варненски родители също алармираха за опасността да бъде затворен яхт клуб "Кап. Георги Георгиев". В писмо до медиите Юри Станков, Емил Костурков, Зорница Матеева, Мая Василева и Елена Вареник обясняват, че държавата в лицето на ръководството на пристанището е решила да продаде на търг яхтите, които вече 42 години се стопанисват от клуба. Така малките му възпитаници ще бъдат лишени от възможността да тренират любимия си спорт.

"В момента децата използват всяка свободна минута, за да я прекарат в яхт клуба, дори и да не излизат на море. Ветроходството е спорт, който ги развива не само физически, но и калява психиката им и ги учи да вземат решения и да работят в екип в екстремни ситуации. Учи ги на уважение към морето и морската професия”, подчертават родителите.

Те настояват да се отмени търга, който по думите им е търг за продажба на историята на Варна, чиято емблема е яхт клуб "Кап. Георги Георгиев – Порт Варна“. Варненци искат децата им да продължават да тренират както и досега в най-стария клуб по ветроходство, който носи името на един велик човек – кап. Георги Георгиев, прославил себе си и България с околосветското плаване, записано в Книгата на Гинес.

Изпълнителният директор на фирмата инж. Петър Сеферов не бе открит за коментар. През февруари миналата година той бе назначен за шеф на пристанището от министъра на транспорта Ивайло Московски. Сеферов е бивш генерален директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" в периода 2005-2009 г., а след това беше директор на Пристанище Варна-Изток. Син е на бившия депутат в 40-тото Народно събрание Иво Сеферов (БСП). Сеферов-старши бе един от учредителите на АБВ, заради което беше изключен от БСП в началото на миналата година.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA