По-високи резултати в сравнение с миналата година са изкарали учениците на националното външно оценяване след IV и VII клас, показват обобщените данни на Министерството на образованието и науката.
Общият резултат на изпитите за четвъртокласниците е по-висок в сравнение в миналогодишния по три от предметите - БЕЛ (67,65 т. среден резултат за 2016 г., 71,67 за 2017), Математика (67,7 през 2016 и 70,3 през 2017) и Човекът и обществото (78,64 за 2016 и 79,35 за 2017). Съвсем лек, почти незначителен спад има само по предмета Човекът и природата (средно 74,95 за 2016 и 74,07 за 2017).
При седмокласниците слабите оценки тази година са по-малко в сравнение с 2016-а, а се увеличава делът на петиците и шестиците. Отличните оценки (между 5,50 и 6,00) по БЕЛ са 5,11% (били са 3,89% през 2016-а), а двойките са 14,37% (в сравнение със 17,65% за миналата година). По Математика отличните оценки са 7,1% срещу 6,2 за миналата година. Двойките по предмета са намалели от 33 на 25%.
Смолян първенец при IV клас
Най-високи резултати са показали учениците в Смолянска област. Средните оценки на всички деца от областта надвишават тези във втория по резултат София-град. Следват Кюстендил, Благоевград и Габрово. На другия край на класацията са Шумен (последно място), Сливен и Разград.
Смолян традиционно показва високи резултати на изпитите. Министърът на образованието Красимир Вълчев си обясни това с добрата работа на институциите и със запазената култура на дисциплината и на усилието - учениците да учат не само за изпити и да свикват да полагат усилия в учебния процес, а не да разчитат само на помощта на компютри и интернет.
Тази година четвъртокласниците са се справили по-уверено с геометричните задачи, както и с правописа на думи с щ и на звучна съгласна пред беззвучна. Затруднява ги обаче разпознаването на главните части на изречението (напр. кой е подлогът); правописът на гласни в неударени срички (напр. пУкрити, зЪдъхано и пр.), а в математиката - текстовите задачи.
Като важен напредък от МОН отбелязаха изравняването на резултатите от задачите с избираем (с подточки) и със свободен отговор. При първоначалното въвеждане на този вид изпити преди години учениците се справяли много по-добре при избираемите отговори, отколкото ако те трябвало да попълнят отговора. Това показва мотивацията им да работят и мислят, а не да "играят на тото", коментира директорът на Дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ към МОН Евгения Костадинова.
Седмокласниците показват неумение да разсъждават
Макар да отчита по-високи резултати в цялата страна (с незначителни изключения) при външното оценяване след седми клас, статистиката показва все още сериозни проблеми за преодоляване. Прави впечатление неумението да се разсъждава, а именно то гради функционалната грамотност, посочи Евгения Костадинова.
Трудност е и разпознаването на видовете сложни изречения, което пък води до грешки в пунктуацията, както и извличането на изводи от прочетен цитат. По-лесно учениците се ориентирали в смисъла, ако вместо цитат им е предложено твърдение.
Седмокласниците все по-успешно изпълняват дидактически задачи, казват експертите. Забелязва се и друга интересна тенденция - дописване на текста от преразказа (в случая откъс от "Войната на таралежите"). Това е в разрез с поставената задача, но показва, че когато съдържанието ги увлича и е близко до тях, учениците са склонни да проявят творчество.
На изпита по математика децата предпочитат алгебричните пред геометричните задачи. По тях са работили много по-голяма част от явилите се, отколкото по геометричните.
Спорната задача 24, която става обект на много коментари, не е смутила особено учениците, твърдят от министерството. Единични са случаите на онези, които са се опитали да построят триъгълник с близки до реалните размери. Дори в тези случаи няма доказателства, че по време на изпита тези ученици са разбрали, че такъв триъгълник е невъзможен и затова не са продължили. Експертите смятат, че трудностите при решаване на тази задачи се дължат на друго - неовладян материал - за построяване на перпендикуляр, намиране на лице, разстояние от точка до права, неправилно прилагане на понятието симетрала.
Средният резултат на първия модул по БЕЛ за VII клас е 34,к67 т. (от общо 65 т.), което прави оценка "добър". Средният резултат на първия модул по математика е 28,52 (от 65), което също се равнява на "добър".
И на изпитите след VII клас първенци са София-град и Смолян, следвани от Варна, Благоевград и Търговище. На последните три места (отзад-напред) са Ямбол, Шумен и Хасково. Най-голям напредък в сравнение с миналогодишните резултати имат областите Враца, Пазарджик, Смолян и Кърджали.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)