Милионите за STEM кабинети в училищата да не потъват в строителство и купуване на техника, а да отидат за съдържание и действително за иновации - настоява Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) и отправя редица препоръки към властите, в лицето на служебните вицепремиер по управление на европейските средства Атанас Пеканов и министър на образованието проф. Сашо Пенов.
Приравняването на образователната среда с образователна инфраструктура представлява подмяна на концепцията за STEM образование - категорични са те в становище, изпратено до Пеканов и Пенов, както и до председателя на Комисията по образование в Народното събрание Красимир Вълчев (ГЕРБ) - в чийто мандат като министър на образованието концепцията бе развита и започна прилагането ѝ в българските училища.
STEM е абревиатура, зад която се крият думите science, technology, engineering, mathematics и е обучение, съсредоточено върху науката, технологиите, инженерните науки и математиката.
Предвижда се по Плана за възстановяване и устойчивост да се изградят 2240 такива училищни кабинета в цялата страна - похвали се преди дни вицепремиерът Пеканов.
Софтуерният бранш обаче е разтревожен от начина, по който е заложено усвояването на парите - за техника и ремонти, а не за същината на STEM.
Експерти от БАСКОМ участваха в първата Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда" на МОН през 2021 г., която даде възможност чрез нея да се засили интересът на учениците към изучаването на точни науки, както и да се развият умения и компетенции, необходими за успешната им професионална реализация.
От асоциацията напомнят, че едно от забележителните качества на тази програма е интегрирането на всички важни компоненти за развиване на STEM обучението в едно: дизайн на нова училищна среда, технологии, интегрирано учебно съдържание, обучения на учители и нови лидерски роли, свързани с училищните STEM центрове.
В становището си от БАСКОМ настоява да се запази интегрираният подход при финансиране на дейностите, свързани с изграждане на инфраструктура от една страна, и обученията и подготовката на преподаватели, от друга. В противен случай се създават предпоставки да не настъпи съществена промяна в качеството на образование и вместо това, училищата да потънат в проблеми, свързани с поддръжка на големи количества дигитални устройства или такива, чиито технически параметри не отговарят на реалните нужди на образователния процес. Проблеми ще възникнат и с обученията на преподаватели, които нямат общо с целите, заложени от училището при кандидатстване за изграждане на STEM център, с липсата на дългосрочна стратегия за осигуряване на консумативи за техниката, както и проблеми, свързани със сроковете и отчитането на проекта.
„Така заложеното в Концепцията приравняване на образователната среда с образователната инфраструктура представлява подмяна на концепцията за STEM образование, което трябваше като идея да създаде началната екосистема за иновации чрез ново съдържание, нови модели на преподаване и изцяло нова концепция за учебна среда. Понастоящем всичко това е сведено до строително-ремонтни дейности и закупуване на техника", пишат в становището си БАСКОМ.
Асоциацията настоява още бенефициенти по програмата, касаеща всякакви STEM инвестиции, да не са общините, а училищата.
„Смислено е всяко училище да изработва отделна концепция за STEM, според нуждите и профила си", пише още в Становището на БАСКОМ.
За да се постигнат по-добри резултати в кратки срокове, от БАСКОМ отправят няколко препоръки:
Училищата сами да изготвят цялостна концепция за своите STEM центрове, да избират и планират подходящите за своя екип обучения, като се отдели процент от текущия бюджет, заложен в Националния план за възстановяване и устойчивост, за осигуряване на съдържание и обучение на преподаватели, заедно с концепцията за изграждане на средата и избора на оборудване.
Относно хардуера и доставката на техника да се въведе „опционален", а не „задължителен" характер на спецификациите, а те да се отворят, за да поддържат различни хардуерни и софтуерни решения. Училищата да могат да избират инвестицията в екрани, компютърни устройства или комбинация от тях, спрямо нивото си на готовност и целите си.
Да се създаде експертна група, която да подпомага Министерството на образованието и науката в цялостната реализация и комуникация по STEM програмата.
От БАСКОМ припомнят, че не бива да се пропуска уникалния шанс да се изгради приобщаващо и модерно образование, поощряващо младите хора да се занимават с наука и да бъдат конкурентни в технологичните индустрии с добавена стойност. За тази цел е важно да се създаде образователна среда от ново поколение, обслужваща съвсем нова парадигма на мислене, подготвени учители, подходящо учебно съдържание и педагогически инструментариум.
Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) е създадена през 2001 г. Асоциацията е колективен представител на над 110 софтуерни фирми – пълноправни членове, и над 120 асоциирани членове, сред които висши училища, фондации, фондове за рисков капитал, стартиращи иновативни компании и др. Софтуерната индустрия е сред малкото в България с конкурентоспособност в световен мащаб, осигуряваща изключителни възможности за професионална реализация и развитие на хората, работещи в нея. Основните цели на БАСКОМ са да популяризира българската софтуерна индустрия, да работи за подобряване на образователната система, за въвеждането на електронно управление и да позиционира страната като високотехнологична дестинация, където софтуерните компании разработват собствени продукти и услуги с висока добавена стойност.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)