Дефицитите от човещина са основно предизвикателство пред системите, призвани да работят с деца, станали свидетели, жертви или извършители на престъпления. Зачитането на личността и достойнството на детето, полагането на грижа за защита на неговите права и интереси би следвало да е ключов принцип в работата на системата за детско правосъдие. Това важи и за всички онези социални и образователни мерки за подкрепа, насочени към деца, които по един или друг начин са въвлечени в сложните и често пъти виктимизиращи правни процедури на възрастните. Но доколко България успява да отговори адекватно на тези предизвикателства?
България настоява, че успешно е транспонирала двете европейски директиви от 2012 и 2016 г. за защита на правата и най-добрите интереси на децата, озовали се в контакт със съдебната система. Но изследване на БЦНП настоява, че за успешното транспониране не е достатъчно копирането и вмъкването на чужди текстове в национални правни актове. Едно транспониране е успешно само в степента, в която сме успели да преструктурираме работата на системите, така че да постигнат целите на европейското законодателство. В случая с детското правосъдие – да преминем от доминиращия все още у нас патерналистичен модел, който третира детето като безгласен обект на външно въздействие към подход, който защитава достойнството на детето и се стреми към неговия най-добър интерес. Независимо от декларациите за съдебни реформи и множеството изолирани законодателни промени, у нас нито индивидуалната оценка е въведена масово и коректно, нито сините стаи са развити и ползвани като инструмент за работа с деца, нито пък административната култура и институционалните практики са се променили, така че да отговарят на духа и целите на двете европейски директиви за щадящо детско правосъдие. В резултат на това у нас правото на информация често пъти е подменено със сплашване, психолозите от сините стаи са сведени само до ретранслатори на съобщения, правото на адвокатска защита се реализира твърде късно, често пъти непосредствено преди влизането в съдебна зала, а липсата на развита система от социални услуги за подкрепа превръща полицейски управления и следствени арести в детски приюти (повече прочетете тук).
Тези проблеми са добре известни на институциите, ангажирани с въпросите на детското правосъдие. Проблемът е, че обикновено лошите резултати се адресират със свръхформализация на процедурите. Това от своя страна предизвиква поне три силно негативни ефекта:
1. Значително ограничава оперативното поле за работа на специалистите от правоохранителната, образователната, социалната, правораздавателната и другите системи;
2. Измества фокуса от интересите на детето към документооборота;
3. Подменя същинския въпрос за философията и принципите на работа с деца в контакт със закона с пейоративни спрямо децата административно-организационни палиативни мерки. В резултат на това, вместо да се прилага индивидуален подход спрямо всяко дете, децата отново са изтласкани в периферията и системите не работят за техните интереси, а по повод на техните интереси.
Превръщането на обществото ни в обект на множество хибридни атаки чрез фалшиви новини, споделяне на „опорни точки“ и „ценностни системи“, които влизат в остро противоречие с демокрацията, върховенството на правото, разделението на властите, зачитането на достойнство, гарантирането на личните и политическите свободи на гражданите не създава благоприятна обществена среда, която да облекчи прехода от парадигмата на патернализъм и милозливост към мисленето през права и най-добри интереси в системата за детско правосъдие. Обществените напрежения около т.нар. Истанбулска конвенция, Закона за социалните услуги, Закона за хората с увреждания и прочее са ясен индикатор, че не само децата в контакт със съдебната система, но и всички групи в ситуация на някакъв вид уязвимост се превръщат в жертва на разпространението на дискриминационни, расистки и националистически обществени нагласи.
Това, наред с липсата на институционална култура и установени процедури и добри практики за междуинституционално сътрудничество, благоприятства налагането на възгледа, че „у нас нищо не работи“, „престъпниците са си престъпници“, „не могат да се поправят, дори и да са все още деца“ и единственото спасение е „да ги хванат някъде в чужбина, където има обучени специалисти и истински социални услуги“.
Тъй като от институционалната гледна точка на възрастните изглежда, че сме попаднали в задънена улица, представители на екипа на БЦНП потърсиха мнението и на самите деца по тази тема. В края на месец май със съдействието на сдружение ЛАРГО в Кюстендил бе проведена работна среща с участието на деца и младежи, директори на училище, учители, общински служители, образователни медиатори, представители на социални услуги и др. Обсъжданията потвърдиха хипотезата, че дискриминацията и негативните настроения не генерират работещи решения, а напротив – разрушават и малкото мостове за съвместна работа между институциите за по-добри резултати. Освен това, много по-ефективно и много по-ефикасно е да се работи за превенция, а не да се преодоляват последиците от ескалирали конфликти и напрежения. В този смисъл координацията между образователна, социална и правоохранителна системи е ключова, а опосредяващата роля на образователните медиатори доказано дава отлични резултати, защото са разпознаваеми и имат авторитет както сред местните общности, така и сред публичните институции. Но само там, където институциите са ефективни, те се радват на обществена подкрепа и системите работят. Отвори ли се вакуум в доверието и ефективността, лесно се настаняват „обичаи“, „традиции“, „лични обвързаности“ и прочие предмодерни социални регулатори, които наред с бедността и кризите на семействата и общностите, са основна предпоставка за злоупотреба с уязвими деца, които стават лесно жертва на трафик, проституция, наркотици, порнография, изнудване и т.н.
Но ако „традиционните“ обществени нагласи се променят бавно и трудно, има ли перспективни ходове в краткосрочен план, които да допринесат за хуманизацията на системата за детско правосъдие у нас? Екипът на БЦНП предлага работа в поне две основни посоки:
А) Най-често причините деца да се озоват в ситуация на конфликт със закона са социални и/или икономически. Бедността все още е значим риск за много деца в България. В момента обществото ни наказва децата за това, че родителите им са бедни, че са заминали в чужбина, че ги неглижират, че се развеждат, че трудно се справят със социалните си проблеми. Но социалните проблеми изискват социална работа, а не репресия. Ето защо е от ключово значение да се изгради ефективна социална инфраструктура, която да включва достатъчно и достъпни специализирани услуги, с подготвени професионалисти, които да работят в училище, общността, съда и пр.
Б) Ако професионалистите (съдии, прокурори, адвокати, полицаи, социални служби, социални услуги, инспектори в педагогическите стаи, училища и т.н.) работят координирано, което означава да обсъждат заедно случаите и да следват общ план, то могат да се постигат тук и сега по-добри резултати, включително да се решават бързо казуси и да се предотврати по-нататъшна ескалация на проблемите в името на защитата както интересите на детето, така и на обществото. Не винаги се изискват сложни законодателни промени. Понякога проблемите се решават и с малко повече човещина.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)