Липсваща методология спъна финансирането на училища и градини за качество (обновена)

Александра Маркарян Последна промяна на 30 юни 2021 в 15:32 1540 0

Николай Денков

Снимка БТА, архив

Проф. Николай Денков, служебен министър на образованието и науката

Липсваща методология препъна въвеждането на допълнително финансиране за училищата и детските градини в зависимост от резултатите им и за стимулиране на качеството.

Министерският съвет отложи въвеждането му с три години, защото методология за оценка на качеството в образователната система - която трябваше да бъде внесена до днес, 30 юни - няма. Крайният срок бе заложен в закон на 1 януари 2018 г.

"При встъпването си в длъжност служебният екип на Министерството на образованието и науката (МОН) обаче установи, че такава методология не е разработена - се казва в прессъобщение на Министерския съвет, изпратено след днешното му заседание. - Съществува частичен опит за методология, който обхваща само образованието между IV и VII клас, а не цялата образователна система. Не са налични данните, които са необходими за създаване и утвърждаване на методологията и няма процедура, по която те да се събират. Освен това не са отчетени коректно ключово важни фактори, които силно влияят върху резултатите в училище. Сред тях са например езикът, на който се говори в семейството, и образователното равнище на родителите. Изобщо не е направен опит да се разработи оценка на качеството в детските градини.

Освен това Законът за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) изисква методологията да вземе предвид оценката от инспектирането, проведено от Националния инспекторат по образованието във всички детски градини и училища. От октомври 2018 г. до юни 2021 г. са проверени общо 333 образователни институции от общо 4151. Данните показват, че при сегашния капацитет и система за работа на инспектората проверката на всички училища и детски градини ще отнеме около 30 години. Очевидно са необходими промени във функциите и/или в капацитета на инспектората, което може да доведе до изменение в ЗПУО.

Отлагането на методологията с три години ще даде възможност да бъде направено всичко необходимо, за да може финансирането според качеството на образователната система да се реализира по правилния начин."

Още по темата вижте ТУК.

Впоследствие от Министерството на образованието и науката разясниха защо отлагането е с 3 г.

"От октомври 2018 г. до юни 2021 г. са проверени общо 333 образователни институции от общо 4151. Данните показват, че при сегашния капацитет и система за работа на инспектората проверката на всички училища и детски градини ще отнеме около 30 години. Очевидно са необходими промени във функциите и/или в капацитета на инспектората, което може да доведе до изменение в ЗПУО.

Отлагането на методологията с три години ще даде възможност да бъде направено всичко необходимо, за да може финансирането според качеството на образователната система да се реализира по правилния начин", се казва в прессъобщение на МОН.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови