Огромна фрагментация на българското висше образование и глад за висшисти на пазара, водещ до почти нулева безработица дори сред новозавършилите отчете тазгодишното издание на Рейтинга на висшите училища в Република България, представено днес в Министерството на образованието и науката.
Той се изготвя по поръчка на МОН от Консорциум "„ИОО-С”, съставен от Институт „Отворено общество“ и „Сирма Солюшънс“.
В деветте най-големи университета се обучават половината от студентите в страната. Другата половина се разпределя между останалите 43 висши училища, посочи Георги Стойчев - ръководител на консорциума. Общият брой на действащите студенти в 22-те ВУ с най-малко студенти са по-малко, отколкото в Софийския университет. В 13 висши училища студентите са под 1000, а в три от тях - под 100. В Европейски политехнически университет - Перник са записани 66, в Театрален колеж "Любен Гройс" - София - 44 студента. Европейското висше училище по икономика и мениджмънт на практика не действа, там няма нито един студент, но, за сметка на това, има акредитация и решение на Народното събрание за откриването му.
Най-много действащи студенти се обучават в СУ „Св. Климент Охридски“ – 19 999, следван от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ с 16 934 и УНСС с 14 610 студенти.
Въпреки видимия проблем с фрагментацията на българското висше образование опитът на предишния управленски екип в МОН да слива университети и висши училища "катастрофира" вероятно и заради избрания подход - императивно да бъде наложено решение, без да има какъвто и да било дебат как да се случи тази толкова голяма промяна.
В частни висши училища учат близо 13% от студентите, като най-голям е делът им в професионалните направления „Театрално и филмово изкуство“ – над 69%, „Теория на изкуствата“ – 54%, „Изобразително изкуство“ – близо 43% и „Администрация и управление“ – близо 42%.
Софийският университет се класира на първо място в 21 професионални направления от общо 28, с които участва в класациите. Техническият университет – София се класира на първо място в 6 професионални направления от общо 9, с които участва в класациите. Медицинският университет – София е първи в 4 направления от общо 5 в класациите. Химикотехнологичният и металургичен университет и Американският университет в Благоевград имат по 3 първи места. Аграрният университет, Медицинският университет – Пловдив и Тракийският университет имат по две първи места. Други 13 висши училища оглавяват по една класация. В 11 професионални направления класациите се оглавяват от висши училища извън столицата, а в 4 професионални направления – от частни висши училища.
Данните са индикатор и за глад на пазара на труда за висшисти. През 2022 г. се регистрира рекордно ниска безработица сред новозавършилите висшисти и подобряване на резултатите по останалите индикатори, измерващи връзката на висшето образование с пазара на труда.
Съществуват обаче големи различия в средните нива на доходи, безработица и приложение на придобитото висше образование в зависимост от завършеното професионално направление, както и в зависимост от завършеното конкретно висше училище дори и в рамките на едно и също професионално направление.
Безработицата сред завършилите през последните 5 г. спада до рекордните 2% при 3,5% м. г. Това е най-ниската регистрирана безработица сред завършилите, откакто съществуват данни за този индикатор в рейтинговата система, която беше публикувана за първи път през 2011 г. Най-ниска е безработицата (под и около 1%) сред завършилите професионалните направления „Медицина“, „Фармация“, „Стоматология“, „Военно дело“ и „Математика“, а най високата е сред завършилите „Социални дейности“ (3,7%).
Най-високата степен на приложение на придобитото висше образование (над 90%) се наблюдава сред завършилите „Медицина“, „Военно дело“ и „Теория и управление на образованието“, а най-ниската е при висшистите с диплома от направление „Туризъм“ (21%).
Най-големият дял (над 90%) от завършилите се осигуряват в България сред тези, които са учили в направленията „Теория и управление на образованието“, „Военно дело“ и „Фармация“, а най-малък – сред завършилите „Транспорт корабоплаване и авиация“ (67%).
Намалява т. нар. "изтичане на мозъци". Завършилите, които не се осигуряват в България, са под 17% при над 25% през 2014 г.
По-малко са и висшистите, които не работят на позиция, изискваща висше образование. През 2022 г. висшисти, които работят на позиции, изискващи висше образование са 54%, а през 2014 г. те са били по-малко от половината завършили през последните пет години - 46%.
Заплати
Средният осигурителен доход достига 1647 лева през 2022 г. при 1520 лева през 2021 г. и едва 867 лева през 2014 г.
Най-високият среден облагаем доход получават завършилите „Информатика и компютърни науки“ (3456 лв.), следвани от завършилите „Математика“ (2771 лв.), „Комуникационна и компютърна техника“ (2731 лв.), „Медицина“ (2711 лв.), „Обществено здраве“ (2703 лв.), „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ (2634 лв.) и „Металургия“ (2510 лв.).
На ниво конкретно висше училище най-високи облагаеми доходи получават завършилите „Информатика и компютърни науки“ в Софийския университет (5592 лв.), следвани от завършилите „Администрация и управление“ в Американския университет (4568 лв.) и „Информатика и компютърни науки“ в Нов български университет (4333 лв.).
Конкуренция
Съдейки по средния успех от дипломата за средно образование, най-голяма е конкуренцията "на входа" на висшите училища сред кандидатите за „Медицина“ (5,58), „Фармация“ (5,56), „Стоматология“ (5,53) и „Ветеринарна медицина“ (5,40). С най-нисък успех от училище са първокурсниците в направление „Металургия“ (4,29). Последните обаче се реализират изключително добре след завършването си, тоест тези специалности имат висока добавена стойност - отбеляза Стойчев.
По конкретни висши училища с най-висок успех от средното образование са приетите в направление „Администрация и управление“ на Американския университет (5,78), следвани от тези в „Право“ на Софийския университет (5,74) и в „Медицина“ на Медицинския университет – София (5,69).
Разместване
"Икономика" остава най-масовото професионално направление, в което учат най-мвого студенти (над 28 хил.), но там през последните 10-ина година броят на студентите е намалял наполовина вследствие на политиката, провеждана през последните години за намаляване на бройките, финансирани от държавата. Второто място вече заема „Педагогика“ (17 083), трето - „Медицина“ (13 271). Доскорошният участник в Топ 3 - "Администрация и управление" вече е по-назад.
В сравнение предходната година най-голямо увеличение на броя на действащите студенти се наблюдава в направленията „Педагогика“ (709) и „Педагогика на обучението по …“ (366), а най-голямо намаление има в направленията „Икономика“ (1098) и „Администрация и управление“ (471).
Чуждестранни студенти
Запазва се тенденцията за увеличаване дела на чуждестранните студенти, концентрирани в медицинските специалности.
В рамките на последното десетилетие делът на чуждестранните студенти в България се удвоява – от около 4% през 2013 година до над 8% от действащите студенти през 2022 г.
Делът на чуждестранните студенти е най-голям в направленията „Медицина“ (59% от действащите студенти), „Стоматология“ (46%) и „Ветеринарна медицина“ (31%). В още четири професионални направления чуждестранните студенти надхвърлят 10% от броя на действащите студенти. Това са „Теория и управление на образованието“ (16%), „Фармация“ (13%), „Транспорт, корабоплаване и авиация“ (12%) и „Музикално и танцово изкуство“ (11%).
Наука
Данните показват продължаващо повишаване на броя и влиянието на научните публикации на българските висши училища. Броят на научните публикации на българските висши училища в библиографската база данни Web of Science през петгодишния период 2017-2021 г. е над 20 500 и надхвърля с около1500 броя на публикациите през предходния изследван петгодишен период (2016-2020 г.), когато те са били приблизително 19 000. Броят на публикациите в Scopus през периода 2017-2021 г. е малко над 21 000 и надхвърля с над 2600 броя на публикациите през предходния изследван петгодишен период (2016-2020 г.), когато те са били приблизително 18 400. Индексът на Хирш (H-index) за българските висши училища като цяло също се увеличава при сравнение на двата изследвани периода: от 82 на 94 в Web of Science и от 83 на 98 в Scopus. Индексът на Хирш е число, чрез което едновременно се оценяват продуктивността и значимостта на публикациите на определен учен, научна организация или група от организации.
Рейтинговата система сравнява представянето на 52 висши училища в рамките на 52 професионални направления на основата на десетки показатели, измерващи различни аспекти на учебния процес, научната дейност, учебната среда, предлаганите социално-битови и административни услуги, престижа и регионалната значимост на висшите училища, както и реализацията на завършилите на пазара на труда. За формиране на индикаторите в стандартизираните класации в Рейтинговата система за 2022 година е използвана информация от различни източници, включително от висшите училища, Националната агенция за оценяване и акредитация, Националния център за информация и документация, Националния осигурителен институт, от международните библиографски бази данни Scopus и Web of Science, както и от проведени през 2020 година социологически проучвания сред студенти, преподаватели и ръководни и административни служители във висшите училища, както и сред работодатели.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1915
1
14.11 2022 в 13:18
Детски учителки се обучават в Технически университет - София
Специалисти по администрация и управление и социални дейности се обучават в технически колеж в Ловеч...
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара