Концесионер иска крайбрежната алея на Варна да стане улица (документи)

Нели Александрова 25 юли 2024 в 16:45 4908 0

Крайбрежна

Снимка OFFNews

Крайбрежната алея "Кап. Георги Георгиев"

Крайбрежната алея "Кап. Георги Георгиев" на Варна, която е с дължина около 4 км., да стане улица. Това е написано в писмо предложение до кмета и председателя на местния общински съвет от Холдинг Варна АД - свързван с групата около "Химимпорт", дружеството управляващо комплекса „Св. Св. Константин и Елена" и др., и концесионер на плажа.

Писмото е получено на 22 юли и е във връзка с публикуван от община Варна проект за Генерален план за организация на движението, който касаят допустимата скорост в различни участъци и райони, нови кръстовища, нова улична регулация, светофари и др.. Крайният срок за предложения и становища по него изтича на 28 юли, в неделя.

Според холдинга, цялата крайбрежна варненска алея – от басейн „Приморски" – отбивката за Морска гара и вълнолома в града, до района на сп. „Почивка" – табелата за край на града в посока курортните комплекси, трябва да бъде обявена за IV-то класна улица и да бъде включена в проекта за плана за организация на движението.

На практика, това включва малко повече от километър алея в историческата част на Морската градина на Варна.

От Холдинга обаче припомнят в писмото си и, че преди 17 години – през 2007 г., са получили сертификат за първи клас инвеститор за проекта си „Алея Първа" за облагородяване на ивицата. Именно заради този проект от дружеството по улеснен начин купиха няколко терена с обща площ от 118 дка. Сделката за покупката на имотите приключи през юни 2009 г., припомнят от холдинга.

Според писмото им, една от границите на придобитите от държавата тогава имоти „представлява IV клас улици и е част от първостепенната улична мрежа на града. Проектът „Алея Първа", който беше широко рекламиран, включваше изложбени комплекси, център за подводна археология, за водни спортове, инфоцентър, СПА център, укрепване и много др.

Писмото на холдинга вече е пренасочено за разглеждане към комисията по архитектура и градоустройство.

През лятото на 2022 г., тогавашният областен управител на Варна и настоящ кмет Благомир Коцев затвори за движение от автомобили частта от крайбрежната алея в историческата част на Морската градина.

Според становище на Регионалната дирекция за национален строителен контрол (РДНСК), подкрепено и от МРРБ от лятото на 2023 г, алеята не е алея, а улица, като меродавен да се разпорежда с регулацията на движението в участъка край морето е община Варна.

Преди това обаче, през декември 2021 г., от областната управа информирали за ситуацията регионалния министър – тогава Гроздан Караджов, и зам.-председателката на държавната агенция за безопасност на движението – тогава Ангелина Тотева.

Отговор в администрацията получили на 15 март 2022 г., когато областен управител е вече Благомир Коцев. В писмото си министър Караджов сочи, че крайбрежната алея не е улица, изградена е като брегоукрепително съоръжение в отговор на морската абразия* и по тази линия е публична държавна собственост, която е отговорност на областния управител.

"...дамбата, посочена като „крайбрежна алея" в писмото на областния управител на област Варна, не е проектирана да изпълнява функции на път или улица за преминаване на моторни превозни средства. Бетоновата настилка, като част от конструкцията на съоръжението, не е оразмерена за подвижни товари от моторни превозни средства, съгласно Нормите за проектиране на пътища (сега Наредба № РД-02-20-2 от 28 август 2018 г. за проектиране на пътища)", пише в писмото на министър Гроздан Караджов.

След март 2022 г. последват нови противоречащи си уточнения.

През септември същата година в областната администрация се получава ново становище от РДНСК – Варна, в което тя е информирана – в противовес на мнението, изразено през март същата година от МРРБ и Гроздан Караджов, че крайбрежната варненска алея е предвидена за улица и терен за транспортна инфраструктура.

Последвали консултации с МРРБ, в резултат на което точно преди година беше отменена забраната за движение на коли по алеята.

Изградена през 80-те години, варненската крайбрежна алея дълги години фигурира и се третира като брегоукрепително съоръжение. И така, до 2012 г., когато изненадващо се оказа заложена в Общия устройствен план на Варна – разработван под ръководството на две дългогодишни кметски администрации и от проектантска фирма, свързана с Холдинг Варна, като улица от четвъртокласната пътна мрежа на града, свързваща района между басейн „Приморски" и сп. „Почивка".

Проектът за нови Генерален план за организацията на движение във Варна – линк: ГПОД-Предварителен етап (varna.bg)

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице