Вероятно такава квалификация е крайно неподходяща, защото всички реформи са важни и целят да променят средата, в която живеем, така че да стане по-добра. Има една реформа обаче, за която се говори от всички, особено когато наближат избори – тази в образованието.
Всъщност най-често става въпрос за желанието ни децата ни да се справят сами, да продължават да учат и да се съревновават със своите връстница от други държави (в които искаме да отидат).
В момента тече сериозен дебат по Закона за предучилищното и училищното образование, внесен в Народното събрание на 21.11.2014. Той прави опит да постави нова рамка на средата и подхода в образованието, вероятно за да промени и „поправи“ грешките на досегашната система.
Приобщаването
Тежък дебат се води и за това как ще се осигури реалното приобщаване на всички деца, независимо от техните индивидуални трудности и потребности. Предвижда се да бъдат създадени иновативни Центрове за подкрепа на личностното развитие, чрез които да се оказва необходимата подкрепа на децата и техните родители. За първи път се прави опит да се регламентира възможността за взаимодействие между социална система и образование на ниво „Закон“. Целта не е социалната система да решава въпросите на „изпадналите“ от образованието, а чрез интегрирана работа децата да останат там, където трябва да са – в училище.
Гражданско образование
Друг важен акцент в новия Закон е предвиденият самостоятелен стандарт за гражданско, здравно и интеркултурно образование. Не е ясно обаче дали гражданското образование ще е отделен модул или ще бъде интегриран в няколко предмета.
Още по-важният въпрос е какво ще бъде включено в програмата - ще бъде ли разказано на децата за това какво е да си граждански активен и как можеш да бъдеш такъв, ще има ли исторически преглед на възникване на сдруженията и пр.
Според доклад на Еврокомисията от 2012 г. предметът „Гражданско образование“ се въвежда във всички европейски страни, но липсва специализирано обучение за преподавателите.
Подобна опция предлагат само две страни – Англия и Словакия – в програмите на първоначалното учителско образование. Според доклада е налице общ консенсус, че гражданското образование би следвало да развива критично мислене, аналитични умения и нагласи, за да стимулира активното участие в училищния и обществения живот. Интересно е какъв е отговорът на тези тенденции в България.
Гласът ни
Платформата „Гласът ни“ (www.glasatni.bg) предлага възможност в темата „Гражданско образование“ всеки да даде своите предложения – дали гражданското образование да е отделен предмет, дали да е задължителен, какво да включва и пр. Всички направени и подкрепени предложения ще бъдат представени на Комисията по образование в Народното събрание, като част от общественото обсъждане. Администратор на платформата е Български център за нестопанско право, който модерира тази темата заедно с най-голямата мрежа от организации в детската сфера в България – Национална мрежа за децата. „Гласът ни“ (www.glasatni.bg) се поддържа от неправителствени организации, които насърчават гражданското участие.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Ловец простреля 22-годишен младеж край Самоков
ГЕРБ и ''Демократична България'' продължават преговорите и утре
БАБХ: Резултатите от лабораторията в Монпелие са категорични - има чума във Велинград
Защо сега се иска имунитетът на Бориславова: Едва сега излязла експертиза в прокуратурата