Кои общини могат да останат скоро без училище

Александра Маркарян 25 октомври 2022 в 13:42 1959 0

Класна стая на първия учебен ден, подготвена за първокласници с комплекти учебници на всеки чин.

Снимка БГНЕС/Надежда Пеева

Класна стая на първия учебен ден, подготвена за първокласници с комплекти учебници на всеки чин.

Наличието на училище в една община говори за живот – има деца, следователно има бъдеще, перспективи. Няма деца – има застаряване, застой, смърт.

В страната ни, за съжаление, има все по-застрашени от такава „смърт“ общини. Те са тези, които скоро могат да загубят училищата си поради обезлюдяването и, съответно, липсата на достатъчно деца. Данните от преброяването на населението през 2021 г. ги открояват, а Институтът за пазарна икономика анализира ситуацията.

През последните 10 години (периодът между последните две преброявания) в почти всички общини населението намалява, но в някои – с повече от 30%. Увеличава се броят на общините, в които има само едно училище. През 2017/2018 г. те са били 38, а през последната учебна година са вече 44, или 17% от българските общини.

Териториално разпределение

Най-много общини с по едно училище има в София област и в Северозападна България.

Авторката на анализа Петя Георгиева обяснява това с близостта до столицата на общините от София област, от една страна, и демографската криза, която засяга най-сериозно именно Северозапада.

За да не бъдат напълно обезлюдени такива общини, държавата въведе статут на защитени училища, които получават допълнително финансиране, независимо от малкия си брой ученици, за да могат да продължат да съществуват.

Общините с едно училище, но защитено, са донякъде предпазени от закриване. Но не всички техни училища са защитени.

В София област има 8 общини с по едно училище, шест от които са защитени. В областите Видин и Кюстендил броят на тези общини е 6 (съответно в 3 и 4 от тях училището е защитено); в Монтана, Варна, Перник и Пловдив – по 3 (съответно две, едно, три и едно защитени училища); в Ловеч и Благоевград – по 2 (само в ловешката община училището е защитено); във Велико Търново, Габрово, Силистра, Шумен, Бургас, Стара Загора, Смолян и Хасково – по една. От тях защитени са само училищата в общините в Бургас, Стара Загора и Хасково.

На база данните от последното преброяване и от МОН ИПИ заключава, че най-застрашени от закриване поради липса на училище са общините Ново село, Сухиндол и Алфатар. В тях има само по едно училище, то не е защитено и в него учат по-малко от 100 ученици.

Училищата в Сухиндол (90 ученика) и Ново село (63 ученика) са средни, като през последната учебна година в тях са завършили средно образование общо 11 ученици. Училището в Алфатар е основно и в него учат 98 ученици.

„Бъдещето на тези училища е в риск, особено ако общините нямат финансова възможност да ги дофинансират. А като се има предвид, че това са едни сравнително малки като население общини – според последното преброяване от 2021 г. то е съответно 2000 души в Сухиндол, 2278 души в Алфатар и 2375 души в Ново село, можем да направим допускане, че общината има ограничени възможности да поддържа продължително време значима публична услуга със собствени средства“, предупреждават от ИПИ.

В следващата категория те поставят Брегово, Кула, Ветрино, Хитрино и Летница – отново общини с едно незащитено училище, но учениците в тях са между 100 и 200. За тях ще е от ключово значение как ще се развива мрежата на училищата в съседните общини и ще могат ли да привличат ученици.

„За момента този проблем няма видимо измерение или ясно решение, но е добре да помислим на какви критерии следва да отговаря една самоуправляваща се общност и територия“, съветва авторката на анализа и припомня, че и сега част от общините не отговарят на формалния критерий за население според Закона за административно-териториалното устройство.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Как се раждат снежинките?