Качествено ли учат студентите в затворените заради COVID университети

Александра Маркарян Последна промяна на 02 декември 2021 в 16:59 1905 0

Николай Денков

Снимка БТА/Минко Чернев, архив

акад. Николай Денков

Как се отразява върху качеството на обучение на студентите спирането на присъствените занятия заради COVID и преминаването към дистанционно обучение в университетите? С този въпрос се обърна OFFNews днес към министъра на образованието акад. Николай Денков и Георги Стойчев от „Отворено общество“, представил последното 11-о издание на Рейтинговата система на висшите училища в България.

Оказва се, че отговор сега няма. Не е правено социологическо проучване сред студентите за целите на рейтинговата система, каквото имаше през пролетта на 2020 г. Така евентуалните пропуски на студентите ще установяват вероятно бъдещите им работодатели.

„След години ще се види какъв е резултатът. Няма как в момента, за една година, да се случи“ – отговори на OFFNews министър Денков, който е преподавател в Софийския университет.

Тази година не бяха провеждани социологически изследвания, тъй като те са доста скъпи и се правят веднъж на няколко години – това е допустимо и е световна практика, обясни пък Стойчев.

Все пак министър Денков е оптимист, че „щетите“ не са толкова големи, колкото при учениците.

„Има голяма разлика. Тя е по две линии. Едната е, че учениците имат нужда от непрекъснат контакт и подкрепа от учителя, за да развиват уменията си и да учат. Разбира се, (дистанционното обучение в университетите) има своите слабости. Нямам никакво съмнение, че присъственото обучение е по-качествено“, каза акад. Денков.

Той направи разграничение между теоретичните и практическите дисциплини и влиянието на откъсването от реалната среда върху тях.

„Има огромна разлика между по-теоретичните дисциплини и практическите, в „Медицина“, „Ветеринарна медицина“, инженерните. Там това е огромен проблем. Без тези практически занятия качеството би спаднало изключително сериозно. Но, за разлика от училищната мрежа, висшите училища имат много големи възможности да преструктурират програмите си. Това става с решение на ректора по желание на съответните факултети и по тази причина има възможност да се компенсират периодите, в които са затворени лабораториите с практически занятия в други периоди. Но, както каза и господин Стойчев, след години всъщност ще се види какъв е резултатът от това. Няма как в момента, за една година да се случи.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови