Близо 1/3 от произведените хранителни продукти се изхвърлят. Това води до икономически загуби, задълбочаване на продоволствената криза и увеличаването на емисиите от CO2. Проблемът с разхищението на храната е глобален и засяга всички - от обикновеното домакинство до магазините и заведенията.
Но как всъщност могат да се обединят потребителите и предприятията в България, така че да се справят заедно срещу този проблем?
Отговорът е FoodoBox - иновативно мобилно приложение за българския пазар, което си поставя за цел намаляването на разхищението на храна. Стартъпът е мост между крайния потребител и бизнеса.
FoodoBox- изненада представлява кутия, която съдържа качествена храна на цена, която е намалена с минимум 40%. Храната може да е готвено, ястие от обедното меню, сладкиш или тортичка от витрината в сладкарницата, могат да бъдат и продукти със скоро изтичащ срок на годност от супермаркета, или от някой по-голям хранителен магазин.
"Мобилното приложение централизира информацията за това къде предстои да бъде изхвърлена храна. Тоест крайният потребител може да влезе в апликацията и да види кои обекти предлагат кутии с храна за спасяване с голямо намаление. Крайният потребител може да си хареса обект, който е близо до него и да отиде в часа на вземане, за да спаси тази храна. Няма доставка, взима се на място и се запазва през приложението", разказа пред OFFNews Джейн Димитрова, съосновател и отговорник Бизнес развитие във FoodoBox.
„Идеята е, че ние спестяваме на бизнесите – тази храна ще бъде изхвърлена. Бизнесът я предлага при нас на минимум 40% отстъпка, като ние се разбираме колко би трябвало да струва храната вътре“, добавя Велин Керков, съосновател и отговорник Техническо развитие във FoodoBox.
Цената на кутията-изненада варира между 3 и 20 лв., средно излиза около 9 лв. С всяка кутия намаляваме вредните емисии, които се отделят от CO2. Taка че с всяка една кутия казваме, че спасяваме 2.5 кг по-малко въглеродни емисии. Даже на касовите бележки, които издаваме, когато някой си купи от продуктите, налични в офиса, пише: Благодарим, че спасихте 2.5 кг., разказа още Джейн.
Апликацията е достъпна за Android и iOS.
Идеята
Идеята за FoodoBox се ражда преди 2 години. Тогава заради пандемията от COVID-19 Джейн се връща в България. Преди това тя живее няколко години в Италия, където работи в компания, бореща се с разхищението на храна.
Тук обаче подобен бизнес не се е наложил на пазара. Впоследствие, за да осъществи идеята, Джейн се среща с Велин-съосновател на Foodobox. Той отговаря за техническата част и поддръжката на приложението.
Апликацията стартира юли миналата година. Седем месеца по-рано, през октомври 2020 г., Джейн участва в Able Activator с идеята.
Към момента, без никаква реклама, за 6 месеца сме постигнали над 5 000 регистрации. За момента се радваме на добро приемане на пазара. Надявам се в бъдеще да привлечем повече хора в нашето приложение, за да спасяват храна", разказа Велин. Бизнесите са доста по-лесни за привличане - за тях оптимизираме разходите им по справяне с излишъка на храната, добавя той.
Освен в София, от услугите на FoodoBox се ползват и бизнеси от Бургас, Варна, Пловдив и Русе. Джейн разказа, че бързото разрастване е резултат от запитвания на клиенти. Не го бяхме планували 6 месеца след старта, добавя тя.
Към момента от FoodoBox си партнират с около 150 заведения. Успеха на стартъпа отдават на малкия си, но сплотен и креативен екип.
До края на годината от FoodoBox се надяват да се наложат в България, както сред магазините и хората в бизнеса, така и сред крайните потребители.
Забелязваме в момента, че в нашия регион няма наложен лидер на тази пазарна ниша, а пък Западна Европа има, което ни мотивира тук, в Източна Европа- Румъния, Гърция, Сърбия и т.н, да се разрастнем, да вземем пазара и да можем да имаме малко по-западно мислене, добавя Велин.
Обучения, събития и дарителски кампании
През август 2021 г. FoodoBox организират Love Food Festival, комбиниращ българските добри примери за zero waste практики с кулинарни работилници, които „ни вдъхновяват да се храним с мисъл към ресурсите “. Джейн се надява от FoodoBox всеки месец да правят по 1 събитие на живо, на което ще има клас с готвене и нулеви рецепти.
За дарителските кампании тя разказа: „С нас се свърза BOSCH, тъй като те искаха да направят някакъв жест срещу разхищението на храната – тоест всеки месец да правим кампанийно дарение. То се изразяваше в това нашият екип да събере и купи кутиите, които са останали непродадени в края на деня и да ги занесем във фондация „Светът на Мария“, която има за цел да подобри качеството на живот на хората с интелектуални затруднения и техните семейства".
В бъдеще от FoodoBox се надяват даренията да са по-чести, като с задачата да се ангажират и крайните потребители.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Момче и момиче са открити мъртви в жилище в Благоевград
Мениджър в схемата BETL: Ние също сме жертви на измамата, страхуваме се за живота си
Пътници вървяха пеша по релсите на новооткритото метро в Солун заради инцидент (видео)
Спас Малинов, който оцеля от лавината, погубила 11 души