Коронавирус несъмнено е най-често употребяваната дума през последната година. Наред с промените в ежедневието на хората и приспособяването към „новото нормално“, редица бизнеси са изправени пред истинско предизвикателство за оцеляване. Здравната криза остави сериозен отпечатък върху компаниите и потребителското поведение. Импулсивните покупки намаляха и отстъпиха своето място на рационалното пазаруване и спестяване. Потребителите започнаха да използват много повече дигитални устройства и да консумират по-ангажиращо съдържание. Много фирми стартираха безплатни онлайн уроци, тренировъчни програми и обучителни видеа.
Събитията на живо се пренесоха във виртуална среда. Редица малки и средни компании се възползваха от възможностите за провеждане на онлайн бизнес семинари и конференции. Постепенно тенденцията завладя и сферата на театъра и изкуството и много творци и културни институции започнаха да провеждат онлайн концерти, представления и постановки. Благодарение на съвременните технологии участниците в добилите вече сериозна популярност виртуални събития могат да общуват свободно помежду си и да обменят ценен опит и идеи, независимо че се намират в границите на онлайн пространството. Част от компаниите съкратиха производството си, други изчезнаха, появиха се нови, запълвайки новосъздадени пазарни ниши. Всички тези промени в икономическата среда и условия наложиха тенденцията самият бизнес да се трансформира и да се ориентира към използване на нови маркетингови модели за предлагане на своите продукти и услуги на пазара.
В днешната блог статия ще поставим акцент върху актуалните тенденции в сферата на маркетинга на база нашия професионален опит и водещи изследвания по темата.
Дигиталният маркетинг в условията на засилена онлайн активност
В условията на световна пандемия и наложена социална изолация потребителите започнаха да прекарват още повече време в дигиталната среда, което доведе до значително увеличение както на консумацията на съдържание, така и на трафика към различни уеб сайтове. Според най-новите проучвания, онлайн потреблението се е увеличило със 70 на сто, а броят на съобщения във Facebook, Instagram и Whatsapp е нараснал с повече от 60%. Голям брой компании заложиха на дигитална реклама с цел обявяване на процентни намаления на продукти и услуги или безплатна доставка до клиенти. Маркетингът „от уста на уста“ вече не е достатъчно условие за популяризиране на бизнеса и за ръст на продажбите. Компании инвестират повече от всякога в SEO-оптимизация и генериране на актуално и полезно за аудиторията съдържание, оптимизирано по ключови думи. Бизнесът се ориентира към изследване на потребителските интереси в социалните канали и предоставяне на актуална и добре поднесена информация. Много компании анонсираха в социалните мрежи какви мерки спазват по време на работа, за да защитят служителите и клиентите си. Технологичните гиганти Facebook и Google обявиха, че служителите им могат да работят дистанционно колкото време преценят и подпомогнаха финансово онези от тях, които имат малки деца и се налага да ги гледат у дома.
Нарастващата роля на ПР в комуникацията между бизнеса и аудиторията
Доскоро леко пренебрегван маркетингов инструмент, в настоящата ситуация ПР-ът придоби важно значение за бизнеса в комуникиране на неговите послания към различни целеви аудитории и разказване на успешни, в много случаи дори вдъхновяващи истории за трансформацията на компаниите и грижата им за клиентите. В непрекъснато променящите се условия през последната година ПР специалистите използваха разнообразни инструменти за комуникиране с потребителите и надеждни и достоверни медии, в които да позиционират брандовете и посланията си. Водещ приоритет за хората стана използването на качествени и проверени източници на информация, което направи медиите търсен и желан комуникационен формат от страна на бизнеса. Медиите също откликнаха много бързо и адекватно на ситуацията, предоставяйки редица нови възможности и формати на компаниите за улесняване на тяхната комуникация със заинтересованите публики, от които много бизнеси успешно се възползваха. В началото на пандемията се предоставяха по-големи отстъпки за продуктови публикации. Поради увеличената значително консумация на медийно съдържание ПР съобщенията достигнаха до огромен брой онлайн публики. Тези тенденции без съмнение се запазват и към днешна дата, според маркетинг агенция Smarkethink. Въпреки че излизаме по-често и вече приемаме новата ситуация за нормална, медийната консумация продължава да отбелязва ръстове.
Всеизвестен факт е, че ПР-ът служи за затвърждаване на репутацията на редица бизнеси по време на криза. Водеща тенденция в момента е създаване на съдържание, насочено към подкрепа на обществото и споделяне на примери от практиката, които да вдъхновяват потребителите. В периода на извънредното положение през март и април миналата година например, много български компании подкрепиха с дарения болнични и медицински заведения в страната в борбата им срещу коронавируса. Чрез серия от публикации в медиите тези добри практики достигнаха бързо и успешно до потребителите. Днес компаниите обръщат все повече внимание към грижите за удовлетворението и удобството на своите служители, които работят от дома.
Планиране на рекламни кампании и инвестиране в дигитални медии
Естествената реакция на бизнеса по време на криза е да се намалят разходите за маркетинг, да се съкратят служители и да се затворят отдели. Тези промени вероятно доведоха до временно стабилизиране на някои бизнеси, но не и до реализиране на дългосрочни приходи. За разлика от тях, компаниите, които оптимизираха разходите за реклама и заложиха на качествено съдържание, успяха да изградят доверие у потребителите и да напомнят за ролята на бизнеса във време на криза. След преосмисляне на своите комуникационни стратегии редица бизнеси се ориентираха към планирането на рекламни кампании основно в електронните медии. Наблюдава се тенденция част от компаниите, които до момента действаха пасивно и не обръщаха сериозно внимание на своите рекламни послания, да започнат да се адаптират към новата ситуация и да търсят ефективни начини за достигане до аудиторията. Най-сериозно засегнати от новата ситуация се оказаха печатните медии, които започнаха да предлагат все повече промоционални пакети и рекламни оферти. На фона на хартиените издания трафикът към онлайн изданията и гледаемостта на телевизионните канали се увеличи драстично през първите месеци на пандемията, а към момента се запазва висок.
Изграждане на потребителска ангажираност чрез правилно съдържание
Много български и чуждестранни бизнеси залагат на темата за коронавируса в своя маркетингов подход и създават ефектни и дори затрогващи рекламни кампании. Водени от чувство за загриженост и съпричастност, рекламодателите не просто предлагат своите продукти, а се стремят да изграждат връзка с потребителите. Във времето, когато бизнесът оптимизира всеки разход, дори апел с грижа за здравето върху опаковката на един продукт се възприема по-добре от потребителите и създава лоялност към бранда, отколкото мащабна рекламна кампания, която просто подтиква към покупка. През последните седмици станахме свидетели на обединение на компании в борбата срещу разпространението на вируса. Гepмaнcĸитe aвтoмoбилни пpoизвoдитeли Vоlkѕwаgеn и Аudі пyблиĸyвaxa в coциaлнитe мpeжи по-различни вepcии нa cвoитe лoгa с пpизив xopaтa дa cпaзвaт paзcтoяниe oт пoнe 1 мeтъp пo вpeмe нa eпидeмиятa. Гиганти като McDonald’s и Coca Cola също използваха подобна тактика и раздалечиха визуалните елементи в своите лога в знак на солидарност към хората, които доброволно остават в домовете си.
Ролята на Employer branding-а по време на криза
Ситуацията, пред която е изправен бизнесът, е изключително динамична и вече сме свидетели как тя може да се променя за часове. Това налага компаниите да бъдат по-гъвкави и да открият нови надеждни и работещи решения, с които да се развиват и да се откроят сред конкурентите на пазара. В последно време все повече се говори за изграждане и поддържане на работодателска марка по време на криза. Employer Branding-ът не е ново понятие за бизнеса, но неговата роля значително се увеличи през последните месеци. За да запазят своя корпоративен образ в новата реалност, част от компаниите стартираха проактивни действия, с които целят да затвърдят доверието на своите служители, партньори и клиенти. Сега е моментът организации, които не се предприемали достатъчно действия, насочени към затвърждаване имиджа на техния бранд като коректен и желан работодател, да обърнат специално внимание на активности в тази насока. За целта можете да започнете с 3 основни стъпки.
• На първо място, бизнесът непрекъснато трябва да напомня за себе си, за да привлече вниманието на широката аудитория по време на кризата и след нея. Чрез използването на добре развити комуникационни канали и маркетингови инструменти този процес значително се улеснява. Във време, когато търсенето на достоверна информация е нараснало многократно, Brand Storytelling-ът се превръща в основно средство за изграждане на връзката между една марка и нейната аудитория. Поднасянето на уникално съдържание за бранда е вдъхновяващо решение, което може да се използва във всяка комуникационна стратегия, включително и към потенциални и настоящи служители.
• Друга важна цел пред компаниите в настоящия момент е да подобрят условията за работа на своите служителите чрез различни онлайн обучения, малки жестове, инициативи и най-вече открита комуникация във връзка с бъдещи проекти и планирани бизнес дейности.
• Не на последно място, затвърждаването на работодателския имидж пред клиенти и партньори е важна стъпка пред ръководителите на всяка компания. Организирането на специални събития, които носят допълнителна стойност, поставят върху посланията на компанията и ще представи нейния корпоративен профил в една по-добра светлина.
Дори бизнесът вече да се случва по-различен начин, компаниите трябва да се огледат за положителни примери и да променят своите комуникационни стратегии, за да продължат да се развиват.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България