Ексклузивно Мерките на кабинета: Вдигат пенсиите с 20%, отстъпки за горивата, 0% ДДС за хляба за 1 г., 9% - за парното

До края на годината цената на водата в София няма да се вдига

''Софийска вода'' с рекордна инвестиционна програма и дигитални иновации през 2022 г.

OFFNews Последна промяна на 12 май 2022 в 14:05 706 0

Ръководството на

Снимка „Софийска вода", част от Веолия

Изпълнителният директор Васил Тренев (в средата), заместник-изпълнителният директор Станислав Станев (вдясно) и Любомир Филипов - директор "стратегически партньорства и регулиране (вляво)"

До края на годината цената на водата в София няма да се вдига, стана ясно на брифинг на "Софийска вода".

Ръководството на дружеството представи резултатите от завършилия петгодишен бизнес план на дружеството 2017-2021 г., предстоящите цели, инвестициите, новите дигитални услуги и решенията, които се предлагат на потребителите.

В Клуб "Перото" в НДК дружеството представи и бизнес плана си за новия петгодишен период - 2022-2026 г. Изпълнителният директор на "Софийска вода", част от Веолия, Васил Тренев обясни, че цената на водата няма да се повиши до края на 2022 г., но в плана е заложен ръст от 11% до 2026 г.

Над 51 млн. лева планира да инвестира дружеството в подобряване на ВиК инфраструктурата на столицата и надграждане на услугите за потребителите през 2022 г. Това е най-големият размер инвестиции, които се правят в рамките на една календарна година за последните 12 години. За сравнение, през 2021 г. дружеството е инвестирало над 40 млн. лева, при планирани 38,9 млн. лева.

Голям проект за годината е развитието на географската информационна система (ГИС), която е "пътната карта" за ВиК съоръженията в града. Интегрират се най-модерните решения и вече в реално време ще се предоставя бърза и точна информация при присъединяване към ВиК мрежата, при рехабилитационните дейности, за техническите отдели от Столична община и др.

ГИС системата ще дава възможности и на потребителите само с един клик да подават сигнали и прецизно да обозначават местоположението си.

"Дигитализацията остава приоритет за нас. Първо, защото така можем в реално време да управляваме водоснабдителните системи по-качествено, ефективно и бързо. Второ, защото така предоставяме все повече модерни услуги и удобства. Близо 50% от потребителите ни използват дигитални услуги, а 200 хиляди използват електронни фактури", изпълнителният директор на "Софийска вода" Васил Тренев.

По думите му тази година активно се разширяват дигиталните възможности и в много отношения "Софийска вода" е първата ютилити компания в България, която внедрява иновации като отворено банкиране и други интерактивни услуги.

Този месец дружеството въведе услугата pay-by-click, с която клиентите могат да платят задълженията си през профила си в интернет сайта и мобилното приложение, избирайки сами от коя банкова сметка да наредят директно плащането. Скоро ще се въведе още по-лесна и бърза възможност - услугата pay-by-link, с която клиентите ще могат да плащат сметката си директно през линк от електронната фактура, която получават по мейл.

В момента се подготвят системите така, че да не се налага физическо присъствие и всяка услуга, за която клиентите идват в офисите, да може да се заяви и получи онлайн.

През 2022 година се въвеждат и иновативни технологични решения за повишаване на ефективността на мрежата, която се следи с умни устройства. Основните водопроводи, които се намират извън населените места, вече се обследват с помощта на сателитни снимки и така се откриват скрити течове и се предотвратяват аварии.

Дружеството представи и по-мащабните проекти, реализирани през 2021 г.

  • През миналата година съответствието в качеството на водата е 99,22%, което е повече от изискваното по Наредба № 9 за големите водоснабдителни системи.
  •  Рехабилитирани и изградени 41 километра водопроводи и 3,2 километра канали.
  •  С всички екологични нововъведения, оптимизация на когенерационния процес и с пуснатия в експлоатация нов метан танк дружеството е произвело 85 % от електроенергията, която е използвало за 2021 г.
  •  С няколко иновативни технологични решения по международни изследователски проекти е постигнат дигитален контрол и по-добро качеството на питейната вода и съоръженията в канализацията.
  • Дружеството стартира дългосрочна програма за подкрепа на страт-ъп екосистемата в България, в партньорство с Innovation starter accelerator.
  •  Заедно с Центъра за компетентност Clean&Circle към Биологическия институт на СУ е разработен метод за изследване на SARS - COV-2 в отпадъчни води, който е допълнителен индикатор за интензитета на пандемията.
  • В края на годината София е на второ място за Европа и на шесто място в света по Индекс за оптимизиране на водата (The 2021 Water Optimisation Index) на световно издание „Икономист“, изпреварвайки градове като Лондон, Копенхаген и др.

От "Софийската вода" представиха кратък видеоклип, на който беше показано направеното досега. 

Изпълнителният директор на дружеството Васил Тренев заяви, че за 2021 г. качеството на питейната вода в София е 99,22%, като са надхвърлени целите по показатели, заложени от КЕВР. Той допълни, че за 2022 г. инвестициите ще бъдат около 40,3 млн. лева при предвидени 38,9%.

Тренев каза още, че пускането в експлоатация на новия метан танк в ПСОВ Кубратово е било мечта на "Софийска вода". 

"София е на второ място за Западна и Източна Европа и на шесто място в света по Индекс за оптимизиране на водата по методологията на Economics Impact", обясни Васил Тренев. 

В бизнес плана за новия петгодишен период са заложени 220 млн. инвестиции, да намалеят водните загуби, повече дигитални услуги, мащабна модернизация на GIS мрежата, екологична трансформация, повишаване качеството на питейната вода.

Заместник-изпълнителният директор на "Софийска вода" Станислав Станев заяви, че дружеството иска неговите клиенти да плащат сметките си по-удобно и бързо. Затова вече има мобилно приложение "Моята вода", както и нов сайт. 

Станев допълни, че "Софийска вода" е първата компания за комунални услуги в Югоизточна Европа, която е въвела отворено банкиране. В новия план е заложено поставяне на "умни устройства" - датчици, на ВиК мрежата, като целта е аварията да се отчита директно в дружеството максимално бързо, за да не се налага хората да подават сигнали, "да настава лудница и хората да стоят без вода". 

Освен това компанията работи и със стартъп компании, една от които чрез сателитни изображения вижда къде има аварии. 

Ще се изградят и над 40 км нови и ще се рехабилитират съществуващи водопроводи и канализация. Относно спирането за няколко месеца на водата в "Младост 3", Станев обясни, че се реконструират довеждащи водопроводи. Ремонтът ще струва 1,1 млн. лева, но в бъдеще ще бъде гарантирано водоснабдяването.

Жителите на "Люлин" също ще останат без вода няколко месеца, тъй като се ремонтира резервоар "Модерно предградие". Средствата там са 1,4 млн. лева. 

Любомир Филипов - директор "стратегически партньорства и регулиране на "Софийска вода", сравни направеното през 2021 г. с 2020 г. 

От думите му стана ясно, че по отношение на качеството на питейната вода дружеството е постигнало 99,96%, а големите ВиК в страната средно 99,91%. 

Относно авариите през 2020 г. те са били 84,8 броя на 100 км. канализационна мрежа, а загубите по мрежата 41%. По думите на Филипов целта, заложена от КЕВР до 2026 г. е загубите да са до 49%, като "Софийска вода" още през 2020 г. е изпълнила критерия. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови