Дните до 12 април 2020 г. ще са неприсъствени в училище поради удължаване на срока на въведените противоепидемични мерки със заповед на министъра на здравеопазването. Обучението на учениците ще продължи в електронна среда, обяви днес Министерството на образованието и науката, след като по-рано бе публикувана заповед на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев, с която се удължава срокът за прилагане на извънредните мерки с цел овладяване разпространението на коронавируса.
МОН е изпратило изпрати препоръки към училищата по преценка на учителите да се редуват уроци за упражнения с преподаването на нови знания, както и да се използват по-пълноценно възможностите на проектно-базираното обучение. На този етап в училищната документация не е необходимо да се вписват оценки, а учителите трябва да следят ангажираността и активността на всеки свой ученик.
МОН обяви и „Телефон е-образование“ с номер 0800 10 112, на който могат да се отправят въпроси и предложения, свързани с учебния процес.
Още в началото на седмицата подготвихме системата за удължаването на дистанционното обучение, то не беше неочаквано. Казахме им, че с висока степен на вероятност дистанционното обучение ще продължи поне до 13 април", каза министърът на образованието Красимир Вълчев по-рано днес в интервю за Нова тв.
За изненадващия старт на дистанционното обучение у нас, наложен от въведеното извънредно положение в страната заради мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса, министърът каза:
"Това, което се случи, изненада приятно и нас. В много, много голяма част от училищата за много голяма част от учениците стартира ефективно дистанционното обучение.
...
Силно съм обнадежден, че системата успя да се мобилизира за толкова кратко време и да направи този преход. Радостен съм, че освен преход към дистанционно обучение, ние правим преход и към нови методи на образование.
...
Другия преход, който направихме, е, че не се опитахме да регулираме процеса. Не дадохме единни изисквания и се случи без нашата регулация. Всъщност животът показа, че с нашата регулация нещата се случват по-лошо, отколкото когато я няма".
Разбира се, има възможности за подобряване - посочи министърът и сподели, че в МОН получават сигнали за липса на добра координация между учителите в класовете след 4-ти.
"Много учители в рамките на един ден възлагат много неща. От друга страна, учители не са се включили в електронни платформи, но то не винаги е възможно. Има общности - най-вече обособените ромски квартали, където нямат компютри, но имат телефони", каза министърът и допълни, че се използват всички възможни начини за обучение.
"Не са обхванати всички деца в обучението в електронна среда, но имаме възлагане на задачи през телефон, имаме възлагане на задачи чрез родителите, чрез социални мрежи, имаме и носене по домовете - медиатор, учител, директор, чистачката носят по домовете, което не е желателно с оглед мерките за предпазливост", каза той и увери, че на тях се осигуряват предпазни средства.
Със или без дистанционно обучение, българската система на образование има проблем с 20% от учениците, които не ходят редовно на училище, и с още 10%, които не са обхванати.
Смея за твърдя, че и за тази група имаме решение - решение дори за доучване след края на карантината - каза още той.
"20% са тези, с които по принцип имаме проблем, а 10% не са обхванати. Какво правим с тях? Допълнително обучение, ежедневни усилия да ходят на училище. Имаме проект за преодоляване на образователните трудности. Това допълнително обучение става следобед, събота, неделя, през летните месеци. Ще включим всички необхванати деца в този проект, всички, които не са обхванати в дистанционна форма."
Няма да има нулева година - категоричен бе министърът. Дистанционното обучение ще бъде приравнено на присъствено. Работните дни на учителите също ще бъдат приравнени.
По повод контрола над работата в дистанционна среда министърът каза, че той всъщност е по-лесен чрез електронните платформи, но целта не е учителят да бъде контролиран, а да има отчетност за целите на изплащането на трудовите възнаграждения.
"Тук значителен контрол оказват и родителите. В момента родителите са много по-ангажирани. Според мен те осъществяват най-ефективния контрол. Използвам случая да благодаря на всички родители за тяхната ангажираност и на всички учители за това, че успяха за толкова кратко време - буквално един уикенд - да се мобилизират, да капитализират опита си и да стартираме дистанционното обучение", каза министър Вълчев.
Засега МОН няма планове за отлагане на националните външни оценявания.
"И все пак - посочи Вълчев - това, което чувам от хората, с които си говоря, е, че никой не си прави сметка за пътувания през юни, а родителите на учениците в седми клас - и през юли."
Засега, при дистанционното обучение, учениците не получават оценки. А как ще бъде оформен успехът им?
"Учителите отбелязват активността, ангажираността на учениците - колко проекта са изработили, което ще се отрази впоследствие на техните оценки. Ако се възстановят присъствените занятия поне за две седмици, ще имат достатъчно време учителите да оценят и оформят успеха. 60% от учебната година беше минала и преди грипната ваканцията, така че имаме възможност" - увери министърът.
Той заключи, че в кризисната ситуация "успяхме да провокираме дори в по-голяма степен интереса на децата за учене с дистанционната форма на обучение".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)