COVID тестовете за учениците в София вече са доставени по райони

МОН отговаря защо тестването трябва да е в клас и не може да е вкъщи

Александра Маркарян 08 ноември 2021 в 11:27 1782 0

Снимка МОН

Разпределяне на тестовете от базата в Лозен към 11-те РУО

Щадящите тестове за COVID за учениците от 1. до 4. клас вече са доставени в 24-те района на София, съобщи директорът на общинската дирекция „Аварийна помощ и превенция“ Красимир Димитров. Към 10 ч. днес всички пратки са били получени от 10 екипа и предстои разпределянето им по училища.

В събота и неделя Министерството на образованието и науката разпредели 180 хил. щадящи теста между 11 регионални управления на образованието (РУО), включително в София, която получи 81 хил. теста. Днес се очаква пристигането на останалите 220 хил. теста за ученици, които ще заминат за областите, които не са получили от първата партида.

Също днес се очаква и съвместна заповед на министрите на образованието и здравеопазването, в която ще бъде разписан подробно механизмът за тестване на децата.

Ако всичко се изпълнява по план, учениците от началната степен трябва да се върнат в клас на 10 ноември. Това ще се случи, ако родителите на поне половината от тях са подписали декларация за съгласие децата им да бъдат тествани. Тестването ще е в училище, два пъти седмично, в началото на учебния ден. Времето ще се компенсира с  намаляване на учебните часове, междучасията или съобразно друго решение на директора на училището. За да се отчете верен резултат, е необходимо детето да не се е хранило и пило течности 30 минути преди тестването, т.е. да е закусило поне половин час по-рано.

Ако в класа няма 50% съгласие за тестване, той остава да учи онлайн, както досега. Ако повечето деца са в училище, но някои останат вкъщи, те ще учат от разстояние синхронно или асинхронно в зависимост от възможностите на училището.

Наред с учениците, ще се тестват и учителите.

Защо децата трябва да се тестват в училище и не може да е вкъщи?

"Без да поставяме под съмнение отговорността на родителите за техните собствени деца, ниското ниво на ваксиниране и масовата съпротива срещу мерки, които се използват успешно в други страни, сочат, че към настоящия момент обществото ни не показва достатъчна зрялост при защитата на общественото здраве, включително и детското. Това обстоятелство създава огромен риск от недостатъчна защита (слаб филтър) на входа на училището, ако децата се тестват извън него. Ако поемем този риск, броят на заразените деца отново бързо ще нарасне и ще бъде необходимо ново затваряне на училищата. Такъв сценарий би обезсмислил всички направени усилия за организиране на тестването и би похабил средствата за покупка на тестовете", пишат от МОН.

От министерството изтъкват следните причини за тестване в училищна среда:

- децата трябва да бъдат тествани при еднакви условия, за да има съпоставимост на резултатите;

- резултатите трябва да се отчитат едновременно и пред всички, за да се създаде доверие у родителите в прилагания механизъм;

- според указанията на производителите реалните резултати се отчитат между 15 и 30 минути, след като пробата бъде нанесена върху тестовата плочка. Това означава, че тестовата плочка, показана на входа на училището, не може да удостовери отрицателния резултат, а ще трябва изцяло да се разчита на съзнанието на всички родители.

На аргумента, че тестване вкъщи би избегнало риска от карантиниране на цяла паралелка при положително дете, установено в клас, от МОН отговарят: "Дори ако тестването се извършва вкъщи, ако резултатът е положителен и се потвърди в лицензирана лаборатория, останалите ученици от паралелката ще бъдат карантинирани като контактни със заразеното дете, освен ако то не е отсъствало от училище повече от два дни преди тестването. Процедурата за тестване изисква децата да бъдат с маски по време на теста, освен при даване на пробата, което предполага много нисък риск от заразяване".

Твърдението, че тестването би травмирало дете, МОН посрещат с отговора: "Травмите – психически и физически, за всички ще бъдат много по-сериозни, ако заразено дете се разболее сериозно и/или пренесе заразата върху своите съученици".

На евентуалния отказ на учителите да тестват децата, обезпокоени за собственото си здраве, министерството отвръща, че "рискът за здравето и живота на учителите беше много по-голям, когато учебните занятия се провеждаха присъствено без задължително тестване и без „зелен сертификат“ или редовно тестване за персонала. Въвеждането на задължително тестване в училище намалява този риск до минимум".

Присъствието на медицински специалист е желателно, но не е задължително условие за извършване на тестването, допълват оттам. Щадящите антигенни тестове не изискват апаратура или сложни манипулации и могат да бъдат прилагани от преподаватели, непедагогически специалисти, медиатори, родители-доброволци и други лица по преценка на директора, които притежават „зелен сертификат“.

Връщането на учениците от I до IV в клас при задължително тестване два пъти в седмицата е първа стъпка към връщането в клас на всички ученици при същите условия.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови