Quantcast

Бивш шеф на КАТ предлага: Давността на глобите да тече от връчването им

Юлиан Христов Последна промяна на 27 март 2014 в 14:14 11532 7

Давността на глобите за нарушения на пътя да действа едва след връчването на акта или фиша на нарушителя.

Това предлага бившият на Пътна полиция Алекси Стратиев.

Пред OFFNews той обясни, че в момента има порочна практика, при която нарушителят влиза в „завера“ с пощальона, който носи фиша за превишена скорост. Така разписката се връща обратно в МВР, защото лицето, което трябва да си плати глобата, не е намерено на адреса.

„В момента е обществена тайна, че хората масово бягат от това да си получат електронния фиш“, обясни Стратиев.

Сега давността на глобата тече от момента на съставянето на акта, а максимумът на давностния срок е до три години, след което глобата отпада.
Стратиев даде пример с други закони, при които давностните срокове текат не от момента на установяване на нарушението, а от момента на узнаването, тоест – когато е връчено на нарушителя.

В момента над 50% от водачите, снимани за превишена скорост, не си плащат санкциите. Статистиката показва, че става въпрос за около 150 000 души годишно, които отказват да им бъде връчен електронния фиш, като се възползват от изтичането на абсолютната давност.

Стратиев изрази опасение и от връщане на порочните практики на пътя със забраната на мобилните камери. Според решение на Върховния административен съд (ВАС) издаването на наказателни постановления на база снимките с мобилни камери противоречи на Закона за движение по пътищата.

С това решение се връща старото положение, при което пътните полицаи ще спират нарушителите, ако радарът в колата засече превишена скорост.
„Смея да кажа, че има вероятност да се върнат старите практики. Идеята на камерите е да няма пряк контакт на полицаите с шофьорите, за да се избегнат възможностите за корупционни практики“, коментира още Стратиев.

С връщането на старото положение се очаква и ефективността на пътните полицаи да намалее, тъй като, докато се занимават с един нарушител, те нямат право да спират втори.

„Наистина проблемът с неплащането на глобите е много сериозен, защото, ако една санкция се отмени или се отложи във времето, се създава чувство за безнаказаност и това се пренася на пътя“, смята Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Той предлага в акта за нарушение на пътя да бъде добавен текст, който да уведомява нарушителя, че ако не си потърси наказателното постановление от КАТ в определен срок, то се смята за издадено и връчено.

В момента, след връчването на акта, нарушителят трябва да отиде сам до КАТ, за да му издадат постановление. Ако е фиш, той се доставя по пощата. „И тук започва вече криенето. Те не отиват до КАТ да си ги потърсят, шофират без талон, за който има 10 лв. глоба, и след две години, понеже наказанието е изтекло по давност, отиват да си вземат талона от КАТ“, обясни Тодоров.

Допълнителна спънка при връчването на фишове е и липсата на договор на МВР с куриерска фирма. В момента пощата се разнася от полицаи, които се отклоняват от същинските си задължения, за да разнасят пощата.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

28.03 2014 в 20:59

Ами обадете се на Speedy,те ще ги разнесат!!!

27.03 2014 в 16:25

Поредния алексевизъм!Вържете го тоз,луд е и е изкуфял съвсем :)

27.03 2014 в 16:11

Този е патологичен катаджия! Дори и в пенсия не престава да ражда "идеи".

27.03 2014 в 14:59

@emil_m,
"се задължават със ЗДвП три пъти седмично да преминават през касата на КАТ"

няма какво да правят навалица в АКТ. :) (грешката е вярна!) КАТ ти прави АКТ. :)
Направо да превеждат парите по банков път!
Всичкото мангал да им удържат по 4лв месечно в едно с таксите за "сатИлит-кома".

27.03 2014 в 14:57

Ето къде се крие разковничето на проблема:
"Според решение на Върховния административен съд (ВАС) издаването на наказателни постановления на база снимките с мобилни камери противоречи на Закона за движение по пътищата."
Ами оправете си този прословут закон, което да позволява и налагането на глоби от електронни фишове - на собственика на МПС-то задължително или ако не бъде посочен друг водач. С всеки последващ фиш да му расте и глобата с аритмитична прогресия, а при 3 неплатени глоби колата да се бракува за скрап задължително.
Как може в цяла Западна Европа хората да треперят от камери и да не смеят да вдигнат и 10 км/ч над лимита?!

27.03 2014 в 14:40

А, защо,бе,фатмак необразован, не го направим още по просто: Седят си по бюрата катаджиите и на случаен принцип си цъкат в компютъра имена на граждани - водачи. И им налагат глоба на място, в канцеларията. Глобата веднага влиза в сила и толкоз. Гражданите, които имат шофьорски книжки, се задължават със ЗДвП три пъти седмично да преминават през касата на КАТ, носейки не по-малко от 500 лв. в себе си, за да проверяват дали са глобени. Който не носи пари се задържа на място и окопава градинки. Държавата, като не може да се справи със задълженията си, ще си измисля още и още облекчения,за да стимулира мързелът на чиновниците си. Тоя милиционер все се напъва да пише закони. И като се увеличиха през последните 20 години глобите да не би да намаляха нарушенията.