Бивш шеф на КАТ предлага: Давността на глобите да тече от връчването им

Юлиан Христов Последна промяна на 27 март 2014 в 14:14 12171 7

Давността на глобите за нарушения на пътя да действа едва след връчването на акта или фиша на нарушителя.

Това предлага бившият на Пътна полиция Алекси Стратиев.

Пред OFFNews той обясни, че в момента има порочна практика, при която нарушителят влиза в „завера“ с пощальона, който носи фиша за превишена скорост. Така разписката се връща обратно в МВР, защото лицето, което трябва да си плати глобата, не е намерено на адреса.

„В момента е обществена тайна, че хората масово бягат от това да си получат електронния фиш“, обясни Стратиев.

Сега давността на глобата тече от момента на съставянето на акта, а максимумът на давностния срок е до три години, след което глобата отпада.
Стратиев даде пример с други закони, при които давностните срокове текат не от момента на установяване на нарушението, а от момента на узнаването, тоест – когато е връчено на нарушителя.

В момента над 50% от водачите, снимани за превишена скорост, не си плащат санкциите. Статистиката показва, че става въпрос за около 150 000 души годишно, които отказват да им бъде връчен електронния фиш, като се възползват от изтичането на абсолютната давност.

Стратиев изрази опасение и от връщане на порочните практики на пътя със забраната на мобилните камери. Според решение на Върховния административен съд (ВАС) издаването на наказателни постановления на база снимките с мобилни камери противоречи на Закона за движение по пътищата.

С това решение се връща старото положение, при което пътните полицаи ще спират нарушителите, ако радарът в колата засече превишена скорост.
„Смея да кажа, че има вероятност да се върнат старите практики. Идеята на камерите е да няма пряк контакт на полицаите с шофьорите, за да се избегнат възможностите за корупционни практики“, коментира още Стратиев.

С връщането на старото положение се очаква и ефективността на пътните полицаи да намалее, тъй като, докато се занимават с един нарушител, те нямат право да спират втори.

„Наистина проблемът с неплащането на глобите е много сериозен, защото, ако една санкция се отмени или се отложи във времето, се създава чувство за безнаказаност и това се пренася на пътя“, смята Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Той предлага в акта за нарушение на пътя да бъде добавен текст, който да уведомява нарушителя, че ако не си потърси наказателното постановление от КАТ в определен срок, то се смята за издадено и връчено.

В момента, след връчването на акта, нарушителят трябва да отиде сам до КАТ, за да му издадат постановление. Ако е фиш, той се доставя по пощата. „И тук започва вече криенето. Те не отиват до КАТ да си ги потърсят, шофират без талон, за който има 10 лв. глоба, и след две години, понеже наказанието е изтекло по давност, отиват да си вземат талона от КАТ“, обясни Тодоров.

Допълнителна спънка при връчването на фишове е и липсата на договор на МВР с куриерска фирма. В момента пощата се разнася от полицаи, които се отклоняват от същинските си задължения, за да разнасят пощата.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови