50% от родителите на ученици от 5. до 7. клас казват, че са принудени да плащат за частни уроци по един или повече предмети, изучавани в училище - показват данните от национално изследване на GALLUP International, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката. Частните уроци са им необходими най-вече за да усвоят неразбираеми в учебниците или лошо преподадени в училище уроци, както и да успеят да усвоят големия обем от включени знания. Крайната цел е добро представяне на изпитите след 7. клас, които са и вход в желаните профилирани гимназии.
Данните са меко казано тревожни по две причини. Първо, защото националното външно оценяване не би трябвало да служи за захранване на частните учители с "клиенти" - деца, които без допълнителната помощ не биха могли да се справят с материала, който на хартия трябва да може да бъде преподаден и усвоен само в училище, и които по друг начин не биха могли да усвоят спецификите в решаването на изпитните тестове. НВО би следвало да служи не само за класирането в гимназиите, а и да показва слабостите и да служи за подобряването на качеството на училищното образование. Второ, защото това скрито "подпомагане" на системата на частните уроци чрез неразбираеми и непосилни по обем учебници превръща успеха на много деца на изпитите в "заложник" на финансовите възможности на родителите им - а по Конституция образованието до 16-годишна възраст е безплатно.
Според отговорите на 27,6% от родителите децата им, ученици от 5. до 7. клас вкл., ходят на частни уроци по един или повече предмети, други 22.4% ходят допълнително на уроци по един предмет. Такива се налагат дори за ученици в началния курс - от първи до четвърти клас. 26.9% от запитаните родители са отговорили утвърдително на въпроса детето им взема ли частни уроци по един или повече изучавани в училище предмети. За осми-десети клас процентът е 35.8%. Средният за всички класове от първи до десети е 27.3%.
Шестима от десет ученика в прогимназиалния курс имат учебници, които те определят като сложни и неразбираеми. Една трета споменават за проблеми с междупредметните връзки. Повече от половината дават конкретни примери за учебници, които трябва да се променят.
Две трети от учениците от осми до десети клас смятат, че в учебниците има материал, който не е съобразен със възрастта им. Една трета споменават за проблеми с междупредметните връзки.
Математиката в най-голяма степен затруднява учениците в почти всички класове от първи до десети според родители и ученици. Като проблемни изпъкват „Човекът и обществото“ и „Човекът и природата“ – особено в трети и четвърти клас. За по-големите ученици трудни са „История и цивилизации“ и „География и икономика“.
Родителите на най-малките ученици (I-IV клас) се оплакват от големия обем на учебното съдържание, за родителите на по-големите проблем е било и продължителното онлайн обучение. Учениците между пети и седми клас се затрудняват от недобро представяне на материала.
"Моето дете е отличник, но от тези шестици няма голяма полза - пише родител в интервю, взето в рамките на изследването. - Това коства много на мен, постоянно, а пък на него два пъти повече. Първото и основно нещо е, че те нямат никакви упражнения. Няма как да затвърждават знания с тези големи обеми от информация. Голям обем за кратко време преподаден и в малките главици не може да се осмисли. Второто нещо - незаинтересоваността на част от учителите - дали децата са разбрали нещата. Трябва да има време да се затвърдят най-важните неща и нататък да се гради основата."
Друг недоумява защо по география учениците учат за... миньорското дело в Бразилия.
"Учебниците са написани за висшисти, а не за деца на тази възраст - пише трети. - На мен ми е трудно да разбера, а аз съм с три висши."
"Нещата, които аз съм изучавала в един клас, те ги изучават много по-рано" - възмущава се майка.
Ученик споделя, че в учебника написаното е много "напудрено" и моли текстовете да са по-разбираеми, не като от възрастен за възрастен.
Друг обяснява защо уроците го обезкуражават да учи история: "написани са само главните имена и години, което само ни отказва от ученето. ... Информацията като цяло е много напудрена и не се осмисля лесно".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)