Как трябваше да се откраднат едни милиони от София

Владимир Йончев 12 септември 2013 в 14:38 11411 20

Синята зона в София. Снимка: Сергей Антонов

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) спря скандален конкурс за системата за паркиране в столицата. Със свое решение от 4 септември 2013 година антимонополният орган обяви за незаконосъобразна обявената от Центъра за градска мобилност обществена поръчка, прекроена в полза на предрешен победител и ощетяваща Столична община с милиони. 

Ако конкурсът бе проведен докрай, общината трябваше да предостъпи винетките за паркиране и системата за SMS-паркиране в ръцете на консорциум срещу 5 млн. лева, а освен това той в бъдеще да взема 15 процента от приходите й от такси за паркиране. 

Поръчката на практика изисква победителят да съвместява две коренно различни дейности - да разполага с лицензирана печатница за холограмните винетки стикери за паркиране в София и да поддържа софтуера за паркиране с SMS. Видно е, че трудно би се намерила фирма, която едновременно да има опит и в IT сферата и телекомуникациите, и с печатане на ценни книжа. Това кара две компании да сезират КЗК да дискриминационни условия в конкурса, а комисията приема жалбите за основателни и го отменя.

Къде е далаверата?

Конкурсът е класическа схема от типа "да се вземат едни милиони".

Условията са така разписани, че спечелилият поръчката за поддръжката на информационната система на Центъра за градска мобилност и осигуряването на паркирането със SMS може да е само консорциум, в който влиза лицензирана печатница на холограмни винетки. Такива печатници у нас са само две - на БНБ и "Демакс". Малко вероятно е печатницата на БНБ да се включи в конкурса.

Много по-логично би било двете дейности да се отделят в два различни конкурса: единият за софтуерни компании, които да поддържат системата за SMS- и онлайн плащания за паркиране, и втори - за печатница за стикери за платено паркиране по адресна регистрация, за служебни автомобили, коли на хора с увреждания и електромобили.

Големият губещ би бил не кой да е, а Столичната община, която сама си обявява конкурса (в лицето на Центъра за градска мобилност). Прогнозната стойност на поръчката е 5 милиона лева. Плюс тях обаче победителят щеше да получи тлъст годишен приход - 15% от приходите от SMS-ите за паркиране. В момента общината получава 90,5% от стойността на всеки SMS. В новата поръчка Центърът за градска мобилност сам сваля печалбата си до 85% (!). По последни данни SMS плащането е най-предпочитаният метод от ползващите синята и зелената зона в столицата и постъпленията от този вид услуга растат. За първите 6 месеца на тази година от SMS-и са събрани 4 132 000 лева. Всеки може да изчисли, че 15% от 4 милиона представляват не съвсем скромната сума от около един милион лева годишно. 

През КЗК възложителят защитава обявената процедура като напълно законосъобразна. Пред в. "Стандарт" общинският съветник Орлин Алексиев, който оглавява комисията за обществените поръчки към Столична община, също коментира, че не вижда проблем в условията на конкурса. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!