Броят на хората, които проявяват силен интерес към новините, е намалял с около една четвърт през последните шест години, показва тазгодишният доклад на Института за изследване на журналистиката „Ройтерс“ към Оксфордския университет.
48% от хората по света се интересуват много или изключително от новините при 63% през 2017 г. 36% по света казват, че понякога или често активно избягват новините.
Авторите на доклада твърдят, че има доказателства, че аудиторията "продължава избирателно да избягва важни истории като войната в Украйна и кризата с разходите за живот, тъй като намалява депресиращите новини и се стреми да защити психическото си здраве".
Докладът за цифровите новини през 2023 г. заключава, че аудиторията на традиционните телевизионни и печатни медии продължава да се свива, но онлайн потребителите също проявяват по-малък интерес.
Четирима от всеки десет души (40%) казват, че се доверяват на повечето новини, което е с два процентни пункта по-малко от миналата година.
56% от анкетираните не са сигурни, че могат да разпознаят кои новини са искински и кои - фалшиви онлайн. Те се увеличават с два процентни пункта.
Възходът на TikTok
Най-важната социална медийна платформа за новини все още е Facebook, въпреки че тя е в дългосрочен спад и броят на влизащите в нея всяка седмица, за да четат новини е намалял от 42% на 28% през последните седем години.
Фейсбук също е понижил рейтинга на новините. Промените в алгоритъма през последните години бяха катастрофални за някои организации, които разчитаха на трафика, който идва оттам.
За сметка на това, в TikTok и Instagram е налице възход в това отношение. Сега Instagram е източник на новини за 14% от хората, а TikTok - за 6%.
Картината е различна при младите потребители. Всеки пети (20 %) на възраст 18-24 г. се информира от TikTok, което е увеличение спрямо 15% м. г. Платформата "е най-бързо развиващата се социална мрежа в нашето проучване".
Не е задължително обаче това да са новини от традиционните доставчици на новини. По-вероятно е потребителите на TikTok да получават новини в платформата от известни личности, инфлуенсъри или обикновени творци, отколкото от основните новинарски агенции или журналисти.
Харесването, споделянето и коментирането на новини в отворените платформи на социалните медии също намалява. Една от предполагаемите причини за тази промяна е нарастващото усещане, че онлайн разговорите в платформи като Facebook и Twitter стават все по-токсични.
Макар споделянето на статии и времето за ангажиране да са намалели, тези платформи не са изоставени. Twitter попадна в заглавията на вестниците, след като беше купен от Елон Мъск, но изглежда броят на хората, които използват сайта всяка седмица, почти не се е променил. Според „Ройтерс“ няма доказателства за масово преместване към конкуренти като Mastodon.
България
Въпреки политическите промени в страната и падането на кабинета на Бойко Борисов не се наблюдава преодоляване на дългогодишната нестабилност в медийния сектор. Влошаване има при вестникарския бизнес и заради увеличените разходи за хартия.
През изминалата година няколко по-малки вестника бяха закрити, тъй като не успяха да се адаптират към цифровите технологии. Повечето местни медии изпитват необходимост да останат близо до властта, отбелязва докладът и допълва, че обществените радио- и телевизионни оператори БНР и БНТ „отдавна са свикнали да правят това“. Търговските фирми често искат да си осигурят реклами, подкрепяни от държавата.
По отношение на Нова тв и BTV - собственост съответно на United Group и Central European Media Enterprises (CME) – докладът посочва, че Нова се възползва от по-голямата редакционна независимост, която е възможна благодарение на чуждестранната собственост, докато BTV дава приоритет на поддържането на добри отношения с всяко правителство, което е на власт, пише в него.
Цитират се и „Репортери без граници“, според които разследващите журналисти редовно стават жертва на неправомерни правни процедури, а корпоративният натиск продължава.
Обръща се внимание и на неотдавнашно съдебно дело, заведено от голяма застрахователна компания срещу Mediapool.bg, с претенция за рекордно обезщетение за статия, критикуваща нейните бизнес практики. Исканата сума от 510 000 евро - повече от два пъти годишните приходи на фирмата - вероятно ще възпре други от подобни разследвания, вещае докладът.
През изминалата година повечето медии заеха предимно проевропейски и прозападни позиции. Проучванията обаче показват, че общественото мнение е доста балансирано. Докато проучване на Евробарометър от есента на 2022 г. установи, че 74% от всички граждани на ЕС одобряват подкрепата на ЕС за Украйна, в България този процент е едва 48%, което поставя страната на еднакво ниско ниво с Гърция.
Мнението за присъединяването на България към еврото изглежда доста променливо. През април 2021 г. Евробарометър регистрира 54% "за" и 44% "против", но през април 2022 г. този процент се променя на 44% "за" и 54% "против". По-скорошно проучване на общественото мнение, проведено от ноември 2022 г. по поръчка на Министерството на финансите, показа поляризация на българите, като 33% от населението го подкрепят (в сравнение с две трети от бизнеса), а 50% са против, но политиката се подкрепя от повечето медии и ще бъде придружена от рекламна кампания на правителството на стойност 5 млн. евро.
Българите изглежда не са склонни да плащат за онлайн новини. Но има много други цифрови иновации. Досегашните медии са отчели интереса на зрителите и рекламодателите към съдържанието, създавано от потребители, създавано от YouTubers, подкастъри и TikTokers, и няколко вестника, новинарски сайтове и радиостанции догонват в тази надпревара, като пускат свои виртуални студия.
BTV стартира подкасти, водени от най-популярните си журналисти, заедно с платформа за бизнес новини. Нова разработва собствена платформа Vbox7 - българска алтернатива на YouTube - предоставяйки платформа и инструменти за множество индивидуални творци, след което продава реклами срещу съдържанието и трафика, които те генерират.
Социалните мрежи за директни съобщения, като Viber и Telegram, набират все по-голяма популярност, отчасти защото улесняват избягването на законовите ограничения или на стандартите на общността на Facebook. Например, въпреки че в България е незаконно да се публикуват резултатите от екзитполовете в деня на изборите, съобщаването им чрез директни съобщения е разрешено. Но мнозина изразяват и загриженост относно ролята на социалните медии - като предпочитано руско средство за влияние - в разпространението на дезинформация в България.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)