2012-а е годината на медийния олигопол

Последна промяна на 17 януари 2013 в 12:59 2735 3

Доклад отчита състоянието на медиите през 2012 г. Снимка: sxc.hu
Доклад отчита състоянието на медиите през 2012 г. Снимка: sxc.hu

 

2012-а е годината на медийния олигопол, като  медиите у нас са създали комфорт на управляващите, сочат изводите от доклада за състоянието на четвъртата власт на фондациите „Медийна демокрация” и „Конрад Аденауер”.

Докладът обобщава водещите тенденции в медийната среда през изминалата година.

Анализът на експертите установява повишаване на критиката към българските медии. Смята се, че свободата на словото през 2012 г. бележи спад. Наблюдавани са няколко тенденции. Една от тях е, че се оказва политически натиск върху медиите. Засечени са обаждания на политици, които по един или друг начин определят нюанса на поднасяне на информацията от дадена медия.

Съществува тенденция и за налагане на определени теми и липса на етническо и политическо отразяване.

Според доклада през 2012 г. се засилва и тенденцията за натиск от страна на местната власт върху регионалните медии. По този повод се отчита и отношението на печатните медии към управляващата партия. То варира от подчертано положително към неутрално.

Ясно изразена е доминацията на премиера Бойко Борисов в медийното пространство. Втори след него се нарежда вицепремиерът Цветан Цветанов. Трети е опозиционният лидер на БСП Сергей Станишев. Иван Костов също е сред най-често споменатите лица и заема 10-о място. Бившият президент Георги Първанов е на шесто.Челната десятка се попълва от лица на управляващата партия.

За влошеното състояние на медийната среда допринася и липсата на открит обществен дебат за важни проблеми. Изследването подчертава тенденцията за присъствието на едни и същи лица, които имат нужния ресурс да се появяват в дадена медия и да разпространяват определени идеи.

Най-важната тенденция е тази за концентриране на медийната собственост или създаването на т.нар. медиен олигопол.

Отбелязва се и предпоставка за намаляване интереса към традиционните медии. Има тенденция за уеднаквяване на темите във всекидневниците.

Повод да се смята, че през 2012 г. е медийната среда е боледувала, са препоръките, докладите и анализите на външни организации за подобряване състоянието на българските медии.

Многократно от чужбина са отправени критики и заръки за подобряване състоянието на медиите у нас, уточняват представите ли на ФМД.

Пример за това е мнение на редица чуждите посланици у нас за нивото на медийния сектор, както и отвореното писмо на еврокомисарят по цифровите технологии Нели Крус до премиера Бойко Борисов, в което се изразява загрижеността за цензурата на медиите и свободата на словото.

Докладът посочва, че 2012 г. ще се запомни и с откритата война между старите и новите медии.

Друга водеща тенденция през изминалата година е засилването позицията на интернет пространството и по-конкретно на социалните блогове.

Блоговете са се превърнали в основна трибуна за изразяване мнението на обикновения гражданин или в морален подкрепител на обществото. 

Основните събития, около които са се водили дискусии в социалните мрежи през изминалата година, са протестите на „Орлов мост“, доматената революция, добивът на шистов газ, застрояването на Черноморието, ски пистите, развитие на ядрената енергетика и др.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

17.01 2013 в 14:35

Ай, стига бе!!! Ама така ли верно... :(

Хмм... Трябва да започнем да си употребяваме умните телефони по умен начин и да ДОКУМЕНТИРАМЕ подобни срамни събития! Сигурна съм, че всяка медия би се възползвала от удоволствието да публикува аудио/видео запис на падението на някой отговорен кадър от редиците на конкуренцията ;)

А и нищо лошо!!! В ерата на информацията - последната е мощно оръжие!

17.01 2013 в 13:34

Аз съм завършил журналист, но съвсем лекият ми досег със зле прикритата проституция наречена по навик "журналистика" ме отказа трайно от "бранша". Моля, нека проститутките не се обиждат. Те поне честно търгуват своя продукт. А не тайничко и скрито зад псевдоидеали, както повечето "медийни институции".
Пример: Влиза запъхтяната и изпотена главната редакторка, станало е нещо и трябва да брани позиции. "ТИЯ ДЕТО ПРОТЕСТИРАТ СА САМО ЛУМПЕНИ И НАРКОМАНЧЕТА! ДА СЕ НАПИШЕ! ПОСЛЕ ДА СЕ ИЗРОВИ ПОЛОЖИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ЦЕКО МИНЕВ ОТ НЕТА - КОЛКО ЧЕСТЕН И ПРЕДПРИЕМЧИВ ЧОВЕК Е!"

17.01 2013 в 13:11

Даа... Беше то едно време... Левски да обикаля пеш по селата и да просвещава народа какви са времената!... Ами после- всеки един пред телевизора/радиото, само се звери и набира, но нищо да не може да каже, дето някой, освен жена му да чуе!

Аз мисля, че имаме много голям повод за радост с въвеждането на ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕДИИ!!! :)

Освен, че правят телевизията и радиото отживелици...