Всеки от нас е имал своя любим учител и вероятно той е сложил най-силният отпечатък в живота му. Учителят, на когото се е възхищавал, на когото е искал да прилича, в когото е бил по детски влюбен, учителят, който е формирал представите му за добро и зло.
Искаме да разкажем за тези учители...
OFFNews благодари на Министерството на образованието, което подкрепя поредицата "Българският учител", в която ще се опитаме да разкажем, за истинските герои, за хората, към които изпитваме огромно уважение.
Влизам в двора на училището – Профилирана хуманитарна гимназия „Св. Св. Кирил и Методий”. За гърлото ме стиска позабравеното чувство на страх и потисничество. Не бях от най-добрите ученички – вечно се бунтувах и намирах училището си за център на потисничеството. Докато един ден, в дванадесети клас, в час по география – по програма през последната година – учихме икономика в тези часове – влезе нов учител. Иван Димов, когото, убедена съм, всички ще запомним с вечната лъчезарна усмивка. И с неуморната му страст по пътешествията. С доброто и с неговата жажда за нови и нови знания – самият той беше един от най-информираните и четящи преподаватели в гимназията. За него системата също е затвор, но вместо да потъне в безкрайното недоволство на хората от малкия град, той внася светлина, подхранва амбициите на учениците, дава шанс на мечтите. А когато преживееш това катарзисно усещане, горните думи вече не са клишета.
Още тогава той ме запали по икономиката и именно това продължих да уча. Подготвяше ни за кандидатстудентските изпити и сякаш понятието „корумпиран учител” загуби остротата на звученето си. Днес, повече от десет години по-късно, аз се срещам с него, за да поговорим и откривам някои любопитни неща. Малкият град и всички прилежащи неуредици, интриги и проблеми не са го съсипали. Само че от оптимист е станал реалист – като се замислим, всичко, което се случва в света тези дни провокира леко приземяване, така че не го коря. Вече изучавала икономическите теории, които в училищната програма не са пространно изложени, днес аз не съм съгласна с убежденията на учителя, който някога ме караше да влизам в час и когото тогава слушах в захлас. Но съм благодарна и радостна, че младите след мен имат примера на господин Димов. Защото той е и прекрасен приятел, а не само забит в дневника преподавател.
Иван Димов е роден през 1975 г. в Стара Загора, но живее в Казанлък. Завършва същото училище, в което сега преподава, а после следва „География” в Югозападния университет в Благоевград. След това завършва и „Държавно управление” във Великотърновския университет – освен географията, той се увлича и от политологията, макар че до днес не му се отдава възможност да практикува в тази сфера. Като дете в дома си е бил заобиколен от карти и алманаси – баща му е бил капитан далечни плавания и още през времето на социализма е посетил над сто държави, между които и САЩ, Бразилия, Сингапур, Нова Зеландия. От тогава е и страстта му по географията, както и увереността във факта, че всеки човек трябва да види и друг свят, освен своя, за да може да съпоставя. Днес това е един от най-важните уроци, които изнася в класната стая – насърчава учениците да пътуват много, да откриват светове и да поглеждат извън собствената къща, нива и улица. Сякаш там има нещо друго, което трябва да бъде открито и преживяно. И си мисля, може би по този начин човек става истински космополитен – когато получи своите уроци от пътешествието – в човешки смисъл да бъде толерантен. И да надскочи провинциализма, от който си патим всички, но най-вече различните хора в малкия град.
Казанлък не е толкова малък град, казва с усмивка Иван Димов. „На двадесет и първо място е по големина. Но ако в София има само черни овце и там може да избираш хората, тук има само бели овце – ако един скочи от прозореца, ще скочат и всички останали”. Вече се досещам, че неговите днешни ученици са по-съзнателни млади хора, благодарение на духа на свобода, който той пренася в общуването си с децата.
Учителят е запомнил своите ученически години с приятелите и пътуванията. Още в осми клас е обиколил всички планини в България и е изкачил всички върхове с групата приятели-момчета. „А сега ми прави впечатление, че младите искат някой да ги води. Но не родител – те всячески искат да избягат от родителите”. Преживял е обаче и разочарованията на прехода – някои от часовете е карал заедно със съучениците си и учителките в заведението на съпрузите им, където стремежът е бил по-скоро да се направи оборот.
По-късно в университета Иван Димов е попадал на преподаватели, които са го вдъхновявали ежедневно – слушал е с огромен интерес лекциите за история на Възраждането, а се е случвало и да седнат с тях на по чаша бира в бара, където да продължат обсъждането на материята. Такова е общуването между него и учениците днес – децата търсят контакта с него и извън класната стая. За съжаление обаче това се случва все по-рядко и изразява съмнението, че причината е в задълбочаващата се разлика във възрастта между него и младите.
На 24 години не си е представял, че ще бъде учител, а още по-малко класен ръководител. Мечтаел да води туристическо предаване и да пътува по света. Но когато завършва висшето си образование, започва работа като барман в София. Един ден стои на пейка пред Народния театър, а до него е обемният му мобифон, който звъни. Обажда се тогавашният директор на гимназията – с предложение за работа като учител по география. Трябва да реши в рамките на един предиобед. Много бързо отклонява ангажимента си в заведението, където в този момент го чакат за обслужването на банкет. И тръгва към Казанлък.
Вече четиринадесет години той е там за своите ученици. И споделя, че любимият му ученик е този, който знае. Може да е тройкаджия, но ако умее да върши нещо с ръцете си или с ума си, той ще бъде запомнен от него. Калпазаните не ги помня, споделя Иван Димов.
Когато аз стоях на чина и слушах уроците му, той често казваше, че география не се учи в кабинет. Нито по учебник. А с пътешествия. Затова и днес три пъти годишно той, заедно с още няколко свои колеги, води учениците на екскурзия. За една учебна година децата успяват да посетят места от четирите посоки на България, а понякога ходят и в чужбина. Гимназията е профилирана и географията е профилиращ предмет – има доста часове, в които учителите успяват в голяма степен да направят това, което искат. И въпреки че за тях отоворността при пътуване с децата е голяма, а и изискванията и ограниченията са много, редовно формират групи от ученици, които желаят да пътуват и го правят. Случвало се е да се съберат деца за четири автобуса. Веднъж направихме голямо задръстване във Велико Търново, дори дойде полиция, смее се учителят. През октомври ще посетят природните забележителности на Русе, на пролет – Гърция, а през лятото морето. Неговите ученици са имали и шанса да разгледат отвътре президентството и Народното събрание.
Както казах, Иван Димов е станал реалист – отбелязва с тихо възмущение процесите при днешното поколение. Повечето деца страдат от затлъстяване, защото не се движат достатъчно и за тях хижа означава бутилки с водка в раницата, модерни дрехи и задължително трябва да има асфалтов път до нея. При една екскурзия в Шумен пък, учителят намерил учениците си в известен поп-фолк клуб. Но има и деца, които се разхождат с карти, питат – коя е тази река..., усмихва се накрая той.
Голям процент от децата обаче не са ходили в София и се страхуват от нея, разказва той, който винаги ги насърчава да учат в столицата или в чужбина. По познатата причина – за да видят, че има и друго. Аз го питам – кое е по-добре – да отидеш в чужбина, за да работиш като сервитьор или да останеш в България и да се пробваш да направиш кариера като финансист. А той казва, че е най-добре да получиш дипломата си от престижен чуждестранен университет, а после, ако искаш, да се върнеш и да работиш тук. Повечето му ученици са реализирани кадри, но - не е никаква случайност – в сферата на технологиите. Голяма част от младите, на които е преподавал, в момента са в чужбина или в столицата. С усмивка разказва как веднъж, при посещение на Прага, докато се разхождал, спрял случайно пред магазин за сувенири, за да си купи нещо за спомен. И някой го заговорил на български език – чул прекрасното „Здравейте, господине!”. Оказало се, че това е негов ученик, който живее и работи там.
Негова ученичка е и нашумялата пианистка Надежда Цанова, която пътува по целия свят, за да изнася концерти.
Но да се върнем в час. Там понякога има и агресивни деца. С тях Иван Димов успява да се справи лесно – най-често с разговор. Самият негов начин на преподаване е увлекателен – той постоянно прави връзки с други дисциплини, обръща внимание на злободневната реалност, както и на проблемите на децата. И се бори сред останалите учители – неговите колеги – за своите идеи. Например, той не е съгласен с това, че смартфоните трябва да бъдат събирани на определено място и да се връщат на учениците в края на деня. Според него мобилните телефони и таблетите са част от обучението по география. Също както и разходките в парка, в които той обяснява кое дърво е дъб или бук и се шегува свободно с младите сред природата. Но има моменти, в които някой наперен ученик казва: „Господине, гледам прогнозата за времето. Там едни стрелки се мърдат. Това компютърът го е направил”.
Една от основните идеи, които застъпва в часовете по икономика при дванадесетокласниците, е тази, че икономиката е много тясно свързана с психологията и с живота. Тя не е само математика, статистика, БВП, коефициент на безработица, сухи данни. Вярва в хората като причина за състоянието на икономиката и се интересува от народопсихология и как хората влияят на бъдещето си. Но не обича да обобщава и за него понятия като „корумпиран митничар” или „глупав полицай”, а също разделението между мъже и жени, които някои правят, са излишни. Почитател е на австрийската икономическа школа, определя себе си към либертарианец. Отстоява непоколебимия си принцип за ненамеса на държавата в икономиката.
В свободното си време се занимава с изучаване на история на изкуството. Иска да посети местата, къде изкуството и архитектурата са съхранени. Смята скоро да посети Белгия и затова усилено чете за фламанското изкуство.
Спомня си с вълнение един случай отпреди три години, когато завел група ученици през лятото в Шабла. Една от неговите ученички се разплакала на рамото му и казала: „Господине, ако не бяхте Вие, никога нямаше да видя морето!”.
Не всичко в училище е идеално и Иван Димов изглежда леко тъжен, когато разказва как колегите му не го разбират винаги. Или за бумащината, с която трябва да се бори ежедневно – голямото писане, попълване на дневници, документация и всички необходими разрешителни за пътуване, които отежняват работата на учителя по география. Неговата естетическа нагласа не се примирява и с кичозните постройки, които се правят с пари на данъкоплатците. Но в него бушуват както умората от всичко това, така и надеждата, че България ще стане хубаво място за живеене. А той ще остане на мястото си, докато ги има младите, които крепят.
_______________________________________
При интерес към новата книга на Диана Маркова - романа "...Три, четири" - моля, свържете се с автора на адрес diana.markova@gmail.com.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България
Johnny B Goode
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си