Тази вечер е първото от трите премиерни изпълнения на „Медея“ от Луиджи Керубини в Софийската опера.
„Медея“ е с либретото на Франсоа-Беноа Хофман, базирано на едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней. Действието се развива в древния град Коринт.
Предизвикателство за изпълнителя. Любов към ролята. Различна постановка. Ценен опит от работата с режисьора Марко Гандини и диригента Франческо Роза. Така сопраното Диана Ламар и басът Петър Найденов описват пред камерата на БТА работата си по премиерния спектакъл.
В главните роли са оперни певци на Софийската опера. Като Медея се изявяват също Габриела Георгиева и Лилия Кехайова и Диана Ламар, като Креон, освен Петър Найденов, е и Стефан Владимиров. Язон е поверен на Даниел Острецов и Даниел Дамянов, Глауче – Станислава Момекова и Диана Василева, Нерис – Виолета Радомирска и Гергана Русекова.
Марко Гандини е режисьор на „Медея“. Той е бил асистент-режисьор на емблематичния италиански режисьор Франко Дзефирели и на британския му колега Греъм Вик. В постановъчния екип влизат диригентът Франческо Роза, сценограф – Андреа Токио, костюми – Марио Диче, и хореограф – Людмила Илиева.
МАЛКО ИСТОРИЯ
Първо изпълнение на операта „Медея“ е на 13 март 1797 г. в Париж. В Италия е представена за първи път на 30 декември 1909 г. в Миланската скала, след като цялото либрето е преведено на италиански. Първата изпълнителка на ролята на Медея е Жюли-Анжелик Сио, а Язон е бил Пиер Гаво.
„Медея” буди възхищението на цяло поколение германски композитори – Бетовен, Вебер, Шуман, Брамс и Вагнер. Но дълго остава забравена. Възражда я постановка в Италия с участието на Мария Калас. През 1969 г. Пиер-Паоло Пазолини снима филм с нея.
Изследователите на Луиджи Керубини го определят като знаменит педагог и най-значителният композитор от епохата на Великата френска революция. По произход италианец, той твори през по-голямата част от живота си във Франция и играе важна роля за развитието на френската опера. Най-значимите му творби са опери и духовна музика. Бетовен смята Керубини за най-великия от своите съвременници. Неговите опери са възхвалявани и от Росини, Шуман, Вагнер и Глинка, които високо ценят цялото му творчество. Керубини умира на 82 години като директор на Парижката консерватория. Още приживе съставя каталог на произведенията си, който е издаден година след смъртта му.
Керубини написва 21 опери. Най-известните от тях са „Лодоиска“ и „Медея“. Първата, защото е играна 200 пъти за един сезон, а втората – заради паметната постановка във Флоренция през 1953 г. с участието на Мария Калас, както и следващите й превъплъщения. Прочутият филм на Пиер Паоло Пазолини с Калас в главната роля е без музиката на Керубини, но засилва интереса и към оперното произведение.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)