Добре че издателката на книгата ни за БГ-рока от края на 80-те бе узнала за прожекцията. Така с колегата Янев се озовахме в столичната библиотека. От програмата, оставена услужливо по столчетата, узнахме че: „Международния филмов фестивал „Кино в библиотеката” /17-23 май/ се превърна в традиция. Дните на наследството – филми и културни събития, намират класическото единство за Място, Време, Действие е… Език, за да съхраним и да представяме текущата ни памет и креативност в съвременната култура чрез документалното, научното и научно-популярното кино, важна част от наследството ни…”
И ето ни в предиобеда на първия ден от новата седмица /заедно с поета Пешо Чухов от „Субдибула”, днес в „Кокарда”/ плюс още няколко неопределими в тъмното субекти от двата пола на различна възраст в залата на Американския център на Столична библиотека на „Славейков”. Изобщо не бяхме подготвени за онова, което видяхме. Е, накрая – не заради някаква национална рокгордост – установихме, че „пистите” на развитието са сходни, само дето поляците са 10 години преди нашите „Цветя от края на 80-те”.
Сухото очакване се побираше в един пасаж от програмата от цикъла „Пътеводител на поляците”, проект, осъществен в сътрудничество с Института „Адам Мицкевич“ във Варшава. Заглавието на филма: „Зов за свобода”; сценарий и режисура - Войчех Слота и Лешек Гноински (2010, 72 мин.). Обещаваха ни „Разказ за полския рок като явление в европейската култура от 80-те години. Как рок музиката може да промени политическия строй? Дали с помощта на рока може да се запази личната свобода в една тоталитарна държава? Как цензурата влияе върху качеството на музиката и текстовете на рок парчетата? Тази история е представена от гледна точка на английския журналист от полски произход Крис Салевич, който връща хрониката, когато алтернативния рок в Полша се изплъзва от контрол и избухва с невиждана в комунистическия блок мощ. Това е независим свят, над който властта и цензурата нямат контрол.”
Румен призна, че тогава е пропуснал техните групи. Общо-взето връстниците ни помнят вероятно „Червените китари”, „Но То Цо” и клавирния вълшебник Чеслав Ниемен – който с няколко плочи в полския център на „Руски” и ъгъла с „6 септември”, бе по-достъпен у нас, отколкото Рик Уейкмън. Но също толкова могъщ и емоционален като изразни средства. Винилови „тави” на тримата споменати герои от полската роксцена, има и при мен, всички издание на „Муза”, но няма толкова архивен грамофон с доза, падаща с над 4 грама тежест, който да ги просвири. Впрочем, в Мрежата днес, архивът от онези години е само привидно пълноценен – повечето качени записи и клипове са от повтарящи се източници. И най-вече от онази прочута тяхна радиокласация /стартирала на 24.04.1982 г., увековечена и във филма/, която по време на бунтовете в самото начало на 80-те се е принуждавала да излъчва колажи от барабанни трактове – вместо парчетата на полски, бичуващи положението, държавата, задръжките и терора. Във времето, когато социалистическият Блок бе започнал разпада си. /За най-любопитните, няма причина да крия ровенето си из Нета, породено от въпроси от филма, и довело ме до сантиментално гледане на преобладаващо черно-бели монозаписи, които са обобщено архивирани в „тубата” при търсене на полски, ТУК./
Е, признавам си, темата е прекалено маниашка, но филмът бе превъзходен. Кадрите от демонстрациите по улиците в полските градове /където водните оръдия и стрелбата преобладават/ са контрастно смесени със спомените на участници от тамошната роксцена и феста Ярочин /30 хил.публика през 86-та/, полският „Уудсток” – фестивалът, който ние ще направим чак 10 години по-късно – примерно като „Рок за оцеляване” в Несебър. До съвременния Open’er в Гдиня има почти едно поколение чакане. И още едно признание /текстовете на включените във филма парчета бяха преведени с титри/, което ме накара да приема поредното доказателство, че рокмузиката в Източния Блок по времето на социализма и СИВ, Дрезденския фестивал, „Шареното котле”, Сопот, Сочи и „Златният Орфей” – не е била нищо по-малко от изкуство. Когато едни англичани правят турне заедно с поляци по онова време, и им превеждат текстовете на „местните” – лидерът, „инглишмен”, шашнат и с уважение им казва: ние тук си пеем за каквото искаме, но виждам, че вашите текстове са истинска поезия.
За онези от нас, които в ученическите си години се домогваха покрай връстници и батковци и разменяха плочи и списания на „Монтето” /”Кравай” го нямаше даже…/, полските банди не се изчерпваха само с „Трубадурите”, „Червените китари”, Ниемен и „Какво от това” /на английски върху обложките им пишеше So What, на полски се проиизнасяха „Но то цо”/. Именно през 80-те и най-вече заради избухването на полския пънк, заедно с революцията, „Солидарност”, Валенса и Генералът с черните очила /Ярузелски/, на Запад – където се издаваха тези списания, които стигаха потайно и рисковано до нас – виждахме снимки и четяхме репортажи за редки гигове на полските рок-революционери: Brygada Kryzys /вероятно най-прочутите/, Dżem /блус-бандата на Ришард Риедел, основана още през 1971 г., в един късен Reunion свирила с Клептън в Гдиня през 2008-ма/, Exodus /най-силната им прогресив-група, полските ЕЛП/, Kult /варшавска пънк-джаз група с включени цели 2 медни „духалки” – нещо като „Контрол”, преди нашите да се сформират/, Lady Pank /по-меки, повече поп-рок, но стигнали още тогава до MTV/, Maanam /основана през 76-та от Марек и Олга Яковски - вокалистката им Кора, която наложи метафората с тъмните очила и черно-бялата визия, описваща дилемата народ-партия, народ-армия, народ-терор; имат записани над 15 албума/, Republika /полската „нова генерация”, създадена още през 78-ма, цензурирана от властите дори в името си - "Rzecz Pospolita" (Res Publica), също с флейта в инструментариума си и с едно „безкрайно танго” в името на 2-я си албум/. Голяма част от тях, музиката им и гневните години на фона на полската революция, видяхме във филма на Слота и Гноински.
Участниците в онези събития – вече не с толкова много коса и понаедрели, си спомняха детайлите. А те – някак – много приличат на онова, което щеше да се случи у нас в края на 80-те с „Кале”, „Генерацията”, „ахатите” и „Ера”, „Контрол” и Милена. Е, според мен, без революцията. Властта искаше да цензурира и контролира рока, но ни изпусна, не успя – казваха полските рокаджии. Те предпочитаха младите да се събират на рокконцерти, защото това значи, че не са на улицата и площадите на протеста, а и лесно можеха да бъдат следени и прибирани за щяло и нещяло. Давахме текстовете си на държавната цензура /”Комисията” у нас – години по-късно – беше по-скоро псевдоинтелектуален кръжок на старци-попграндомани/, те ги режеха яко, но дори да дойдеха на концертите, не чуваха какво всъщност, ние пеем. У нас, обаче, слушаха по-внимателно. Прилики и разлики – във филма имаше достатъчно, за да усетим, че в главното нещата са протичали по един и същ път – само със закъснение във времето. Но безусловно, в страните от соцлагера тогава, рокът е бил именно онзи яростен, крещящ и нетърпящ фризури език на надеждите, младите хора и жаждата за промяна. Съвсем друг въпрос е, доколко тези неща се случиха сетне – къде и как. /А, да не забравя, в Полша поне пънкът е надживял хевиметълът; развил се е преди него и е свършил повече работа в обществената комуникация, когато му е било времето./
Каквото посееш, това и ще жънеш – гласи поговорката. Сигурно важи, както за политиката и управлението на една държава, така и за изкуството, обществените гласове и чуваемост и всичко останало. Знаете вица, дето един поляк искал китайците да нападнат и превземат Полша и да се приберат после на Изток – но като минат два пъти през СССР. Докато танковете на местните и съюзническите войски ревяха по улиците на Унгария, Чехия и Полша /между 1945 и 85-та година/, българското радио ни радваше с много песни на Муслим Магомаев, Йосиф Кобзон, а Лили Иванова и Емил Димитров правеха най-големите си турнета в Съветския съюз. По-късно гледахме Eine Kessel Bunte с Балета на Телевизията на ГДР, а нашите „Щурци” „биха” на тяхна територия в някакъв конкурс „Щерн Комбо Майсен”. Но то цо? So Far from Rock’n’Roll? Неее. Никак даже, ако се опитате да ме разберете. Или, ако бяхте гледали филма.
През юли 1995 г. в бивша „братска” Полша провеждат „най-големия рокфестивал на открито в Европа”, това е европейския Уудсток, Przystanek Woodstock – някъде там в градчето Kostrzyn nad Odrą, за което вероятно не сте и чували. Техният наследник на Ярочин. Мотото е „Любов, приятелство и музика”. Участват 30 банди, между които „Клоуфингър”, Найджъл Кенеди, „Корпиклаани”, „Гуано Ейпс”, „Продиджи”. След 2009-та, на три поредни издания, публиката е по над половин милион хора! Както и да е: каквото посееш… Един филм за рока няма кой да гледа, какво да искаме повече.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Mumko
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
yoghurt
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си
yoghurt
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
Човека
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор