"Болката на един оркестър", отворено писмо (виж най-долу) с такова име разпратиха до медиите, СЕМ, ръководните органи на БНР и Комисията по култура и медии към парламента музиканти от един от най-големите и престижни оркестри у нас и в Европа - този на Българското национално радио.
В него се твърди, че 75% от музикантите (91 души към момента) се подписват с искане за отстраняване на диригента Емил Табаков, който заема поста от 7 години насам.
Посочените причини са няколко - тежкият му характер, лошото му отношение към колегите си, злоупотреби с власт, конфликт на интереси, спъване работата на оркестъра за собствена изгода, отстраняване на неудобни лица и т.н.
В първия момент, когато писмото беше публикувано (трето от назначаването на Табаков досега), някои медии и лица възроптаха, че под него не се е подписал нито един музикант от оркестъра със собственото си име, което автоматично премахва достоверността и го превръща в обикновена клевета.
OFFNews се свърза с представители на оркестъра, които обясниха, че се притесняват от реваншизъм от страна на Табаков и затова не желаят имената им да се публикуват, но ни предоставиха списък, в който са изброени подписалите се не само сега, но и в предни протестни ноти срещу диригента и случващото се в радиооркестъра.
"Ние не сме против Табаков, защото той е институция като талант, той не може да бъде свален или нещо такова. Основният проблем е, че ние сме загубили комуникацията си в правенето на музика с него и той с нас. Ние не изпитваме удоволствие от правенето на музика вече, за тази част, която се е подписала под тези документи, това е основният проблем. Искаме свежа кръв, искаме нови предизвикателства. Творецът не може да работи цял живот с един и същи артист и да достига някакви върхове на изкуството, не е нормално, ние не сме офис служители, които се катерят по кариерната стълбичка и накрая стават началници", коментира един от музикантите.
Негов колега допълни, че през последните 7 години заради Табаков оркестърът свири една и съща строго профилирана класическа музика, в което няма лошо само по себе си, стига да не се ограничават само до това, както се случва.
Музикантите обясниха, че за да им е интересно на тях самите това, което правят, а и на публиката, са необходими предизвикателства, свеж репертоар, от който диригентът ги лишава. Като такъв пример те дадоха работата си по концерта за първата част на "Властелинът на пръстените" от миналата година и предстоящите 2 концерта на "Кръстникът". Те обаче са рядкост.
Освен чисто творческите качества на външните колаборации, те носят и допълнителен доход за музикантите, чийто заплати варират между 400 и 700 лв.
През 2013 г. БНР назначава нов директор на оркестъра вместо Табаков, който остава само диригент - Хелия Чавдарова, която веднага започва да работи в полза на творците и да се разбира много добре с тях. През 2015 г. обаче тя представя пред ръководството на радиото доклад, в който се посочват злоупотреби със служебно положение, потъпкване на кодекса на труда и редица други нарушения от страна на Табаков. Няколко дни след това и един ден преди лятната отпуска на оркестъра през юли тази година тя е помолена от шефовете на БНР доброволно да напусне поста си.
Последват меморандум в нейна защита и искане за оставянето й на работа, в който се подписват над 60 от музикантите в оркестъра, въпреки че много от тях вече са излезли във ваканция, но без резултат. "Комунистически номера", коментира един от творците.
Според тях "кликата около Табаков" се е задействала, за да я отстранят. Заради непоносимите условия на работа, заплахи за уволнение, обиди, викове и т.н. 6 души вече са напуснали оркестъра, а нови желаещи за местата им трудно се намират.
Музикантите са мислели за протестни действия, като например по време на концерт да откажат да свирят, но не всички са съгласни.
"Трудно е от етична гледна точка, защото никой не е по-велик от музиката. Ние ако решим да се саботира концерт, аз лично никога няма да спра да свиря, защото музиката е по-велика от всички нас. Може евентуално да свирим с някакви ленти на ръцете си или преди концерта да изпълним “Let it be”примерно, но такова брутално нещо не бих направил", казва друг от тях.
Оркестрантите изтъкват за пореден път, че не отричат неговите изключителни професионални качества, но с човека и мениджър Табаков просто не могат да се спогодят. Те посочват и че конфликтът между диригента и настоящия му оркестър не е единичен случай - същото се случва и на последните 3 места, където той е работил - "позорното му уволнение от поста главен диригент на Белградската филхармония, категоричното му отстраняване от Софийската филхармония, както и прекратения му договор като главен диригент на Симфоничния оркестър „Билкент - Анкара“.
OFFNews потърси и самия Емил Табаков, за да коментира обвиненията срещу него:
"Безмислен е такъв коментар. Подписани ли са музикантите отдолу, които са дали писмото, има ли имена? На това писмо има ли имената подписани, ако ги публикувате, с имената ли ще го направите, или не? Колко са се подписали? Да се публикува без имена е анонимен донос. Не мога да коментирам нещо, без аз да знам имената на хората, това е невъзможно. Говорят срещу името на един човек, без да си сложат техните имена, това, че са ги дали на Вас, нищо не значи още, ако не са публикувани.
Аз нямам никакъв конфликт, те обаче имат конфликт, защото ги мързи да работят и защото искат разни неща, които не са възможни да получат. Аз конфликт с никого нямам, гледам си работата само, отивам да си я свърша, би трябвало и те да си свършат тяхната работа, а не само да искат някакви неща. За мен конфликта го правят те, не аз", заяви диригентът.
Публикуваме настоящото писмо на музикантите от БНР, озаглавено "Болката на един оркестър", без редакторска намеса:
Притиснати от безизходицата и нежеланието да бъдем чути, бихме искали да запознаем обществеността с проблем, измъчващ много години Симфоничния оркестър на Българското национално радио. Ще ви направим съпричастни с болката на десетки от нас, много от които с международно признание и преподаватели – водещи личности в българския културен живот.
Преди седем години Емил Табаков бе назначен в БНР едновременно като главен диригент на Симфоничния оркестър и като директор на дирекция „Музикална продукция и състави“. Това автоматично го правеше началник на самия себе си. Скоро стана ясно, че интересите на г-н Табаков сериозно се разминават с тези на оркестъра ни и специфичните му функции като част от обществена медия. За кратко време той успя да преструктурира работата на дирекцията и музикалните състави така, че да задоволи максимално собствените си интереси на диригент, композитор и международен артист. Стигна се до парадокса сам да си предлага, подписва и утвърждава договори, свързани с дейността на Симфоничния оркестър. Абсурдът е, че той ги пише и предлага на самия себе си. Две ръководства на БНР станаха безмълвни свидетели на порочната практика Табаков сам да утвърждава бюджета, обслужващ изключително неговите проекти, създавайки по този начин дисбаланс при финансирането на останалите състави в Дирекцията. Най-фрапантни бяха случаите, когато той предлагаше за запис свои авторски произведения, дирижирани от него и впоследствие откупувани от БНР срещу композиторски хонорар. От години в музикантските среди се говори как композиторът Табаков предлага на директора Табаков произведение, което да бъде дирижирано от диригента Табаков, докато директорът Табаков подписва хонорарен лист на композитора Табаков.
Не по-малко тревожен факт е влошаването на работната атмосфера в оркестъра, както и арогантното, грубо и презрително отношение на главният ни диригент. Крясъците, обидите, заканите и психическият тормоз се превърнаха в потискащо ежедневие. Лъжи и манипулации, насъскване на хората един срещу друг – сякаш сме герои от филма на Фелини „Репетиция на оркестър“! И до ден днешен заплахите за уволнение, без да има юридическото право за това, са неговото оръжие за подчинение. Враждебната обстановка принуди някои музиканти да напуснат завинаги оркестъра. Все повече са готовите да ги последват.
От момента на назначаването на Емил Табаков като главен диригент, прекратихме изявите си със Симфоничния оркестър на БНР извън пределите на страната. Така се превърнахме в единствения български оркестър, който не е осъществявал турне в рамките на последните седем години. Цинично звучат репликите, че турнетата влияят зле на работата на оркестъра и че го е срам да се покаже с нас в чужбина. В същото време задграничните ангажименти на г-н Табаков не секваха и това не би било смущаващо, ако личните му интереси не се конфронтираха със задълженията му към Радиото и не съвпадаха с репетиционния процес на оркестъра ни . В разрез с Кодекса на труда и Правилника за вътрешния ред, главният ни диригент не ползва неплатен отпуск, докато осъществява изявите си зад граница. Междувременно стана ясно, че той е правил заменки на свои ангажименти в чужбина, като кани от името на Радиото чуждите диригенти, на които е гостувал и им осигурява добре заплатени концерти и логистика с държавни средства. Порочният кръг се затваря и в концертните сезони присъстват предимно изпълнители от близки нему кръгове. Това е и причината да отхвърля съвместна работа с млади и талантливи гост-диригенти и солисти с висок творчески рейтинг.
Десетки ситуации провокираха първата ни подписка срещу управлението на Табаков. Тя остана нечута. Когато през 2013 г. новото ръководство на БНР формира екипа си, не поднови договора му като директор и той остана само главен диригент на оркестъра. Новият директор имаше различна от неговата визия за развитието на музикалните състави в Радиото, което по презумпция го превърна във „враг № 1“. Две години след първата подписка депозирахме нова - за невъзможността да се комуникира цивилизовано, за агресията и страха, за пагубното влияние върху художествените резултати. Напразните обещания за нов главен диригент от страна на ръководството на Радиото и непрестанното отлагане на проблема във времето, изпълниха целия ни концертен сезон 2014/15.
След обичайния период, необходим на новият директор Хелия Чавдарова да се запознае в дълбочина с проблемите, тя се е обърнала към ръководството на БНР с доклад, съдържащ факти и документи, говорещи за възползване от служебното положение на Емил Табаков, груби нарушения на Кодекса на труда и неизпълнение на длъжностната му характеристика. В края на сезон 2014/15, дни след предоставянето на този доклад, тя е била помолена доброволно да напусне поста, който заема. Музикантите реагирахме мигновено на критичната ситуация с Меморандум в нейна защита и в подкрепа на начина, по който се управлява дирекцията и се развиват музикалните състави. Въпреки че бе адресиран до Генералния директор, Управителния съвет на БНР и Съвета за електронни медии, до този момент няма получен отговор. На Общо събрание в началото на новия сезон /септ. 2015 г./ бе оповестена информация, от която стана ясно, че г-н Табаков и кръг от негови сподвижници активно са действали за компрометиране и отстраняване на действащия в момента директор, показал, че не одобрява методите и начина, по който той изпълнява задълженията си като главен диригент на Симфоничния оркестър на БНР. Въпреки проблемите около името на Емил Табаков през изминалата година, ръководството на БНР опъна чадър над него и нито веднъж не му поиска обяснение за неговите неправомерни действия. Напротив, дори УС утвърди концертния план на Табаков за сезон 2015/16, без да е приет от Художествен съвет и със скандална „заменка“ с гостуването на чужд диригент, за която беше сезиран месеци по-рано.
Факт, който не подлежи на коментар и подкрепя гореизложеното, е, че следствие на водене на подобна политика, Маестро Табаков е освобождаван от предишните си работни места в страната и чужбина - позорното му уволнение от поста главен диригент на Белградската филхармония, категоричното му отстраняване от Софийската филхармония, както и прекратения му договор като главен диригент на Симфоничния оркестър „Билкент - Анкара“.
Въпреки натиска, репресиите и директните заплахи от страна на Емил Табаков срещу тези от нас , включили се в подписките, общо 75% от симфониците сложихме своите имена за освобождаването на сегашния главен диригент от поста му. Тези изяви на недоволство от наша страна не бяха зачетени, въпреки че са категорични за наличието на непреодолим разрив във взаимоотношенията "диригент - оркестър". Учудване и съжаление в нас поражда и деконструктивното поведение на Емил Табаков, с цената на всичко да се задържи на поста главен диригент, играейки ролята на неразбиращ и търсещ съчувствие. Считаме, че продължаването на съвместната ни работа е достигнала критична точка и не съдържа възможност за бъдещо развитие. Вярваме, че разчупвайки досегашното статукво, ще имаме по-голям шанс да подобрим бъдещата си визия на съвременен европейски оркестър.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
17.12 2015 в 18:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
17.12 2015 в 00:46
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
16.12 2015 в 20:35
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.12 2015 в 11:45
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.12 2015 в 11:36
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.12 2015 в 11:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
30.11 2015 в 20:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
25.10 2015 в 11:37
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
25.10 2015 в 10:01
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
25.10 2015 в 00:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
karen80
Лидерите на Литва, Латвия и Естония призоваха за повече западна подкрепа за Украйна
Niko Kolev
Учредяват нова партия днес, бивш съветник на президента в нея
karen80
Румен Радев обясни за бг посолство в Сингапур
karen80
Всичко за токсичните връзки (подкаст)
karen80
Учредяват нова партия днес, бивш съветник на президента в нея