Фестивалът в Кан достига своята среда и кулминация. Един след друг се редят сериозни и дълбоки филми, които ще претендират за награди.
Три заглавия за момента направиха най-голямо впечатление и разделиха, както винаги, критиците. „Триъгълник на тъгата“ на шведския майстор Рубен Остлунд, „R.M.N“ на румънеца Кристиан Мунджиу и „Светият паяк“ на шведския режисьор Али Абаси. Първите двама вече са държали Палмата и сега потриват ръце за втора, а Абаси за първи път е в състезанието, но настъпва здраво след необикновения „Граница“ (2018) в „Особен поглед“. Остлунд прелъсти Кан с „Квадратът“ през 2017, а Мунджиу наложи реномето на Новото румънско кино с „4 месеца, 3 седмици, 2 дни“ още през 2007 и оттогава румънските филми станаха незаобиколими по всички фестивали. И най-вече в Кан, където са много любими. Не минава година без румънско заглавие в главните секции.
И в трите творби се усеща едно втвърдяване, някаква радикализация на авторовия поглед. Най-видимо това се случва в „Триъгълник на тъгата“ -
УБИЙСТВЕНА СОЦИАЛНА САТИРА
със саркастичен тон, която стига до „експлозивен фарс“. Ако в „Квадратът“ Остлунд прави дисекция на снобизма и изобличава кухите претенции на един кух артелит, тук атакува самите основи на западното общество и звучи достойно за великия испанец Бунюел.
Започва ударно и забавно с наблюдения върху света на модата и рекламата - ослепително красиви манекени, момче и момиче, тя инфлуенсър, той секси модел. Играят си на любов, но се карат кой да плати сметката в скъп ресторант... Във втората част сме вече на суперлуксозна яхта с международния хайлайф, където модните икони са изпратени на безплатен круиз за да поддържат профила си в Инстаграм. Но се извива буря и яхтата потъва. Дребна подробност – капитанът (Уди Харелсън във вихъра си) е перманентно пиян... В третата част оцелелите се озовават на пуст остров, но там няма кой да ги обслужва и йерархията се преобръща...
Няма да разказвам повече и да отнемам удоволствието от гледането. Заглавието всъщност е иронична препратка към едно изискване в модната индустрия - ако на челото при манекените се появи т.н. „триъгълник на тъгата“ (специфични бръчки), трябва веднага да се коригира с ботокс... При сцените на яхтата, когато се сервират най-изискани гурме блюда, е неизбежно да се сетим за „Голямото плюскане“ (1973), култовия филм на Марко Ферери. Там героите се тъпчат до смърт и това беше огромна (но екзистенциална) метафора за консумативното общество. Тук виждаме логичното продължение - след преяждането идват неприятни неща... Докато гостите деликатно похапват ги връхлита морска болест и се започва едно тотално повръщане. Като резултат се задръства канализацията и тоалетните преливат... Скромният „фекален скандал“, предизвикан преди половин век от „Голямото плюскане“ тук е вдигнат на „квадрат“.
Някои критикуват Остлунд, че се поставял в ролята на „безпощаден моралист“. Няма да се съгласим – шведският майстор разказва, при това много забавно, величествена притча за упадъка, за „края на западната цивилизация“ по неговите думи и показва лицето на „капитализма в терминална фаза“ („Монд“). Празният и лъскав свят на манекените, наглостта на руските олигарси („продавам лайна“, казва гордо руски милиардер, забогатял от продажба на торове), лицемерието на английски оръжейни производители, ненаситните бизнесмени от IT сектора – всички са там, на яхтата, която потъва. „За мен същността на киното е в това да промени нещо в обществото“ – беше казал Рубен Ослунд. Но дали може все още нещо да се промени...
Във всеки случай филмът ни кара да се огледаме критично наоколо, с омерзение и смях. И да потърсим опора в човешкото и духовното оцеляване. Не случайно на гала прожекцията „Триъгълник на тъгата“ получи най-дългите овации, засенчили дори тези при филма на Том Круз. Фестивалците аплодираха френетично, станали на крака.
Но ако Остлунд гледа на света глобално и притчово, правейки гротеска за елитите, с потънала яхта и връщане към примитивното, погледът на Мунджиу е локален, по-точно регионален, насочен към Източна Европа и решен в документален, стигащ до публицистика стил. В интервю преди няколко години режисьорът беше казал: „Тревожа се за бъдещето на моята страна Румъния и отвъд това – за бъдещето на Европа.“ Новият му филм показва, че тази тревога е нараснала. Филмът му „R.М.N“ е дълбоко и плашещо наблюдение, социално и психологическо, на състоянието на нещата в едно трансилванско село, където рамо до рамо живеят румънци, унгарци, цигани, германци. В хлебарския цех са назначени работници от Шри Ланка, но местните националисти правят петиция да ги изгонят. Виждаме епизод, повтарящ почти буквално ставащото в българския филм „Страх“ – маскирани екстремисти нападат дома на жената, приютила временно двама имигранти... Мунджиу умее да създава плътна атмосфера и да придава на
СОЦИАЛНОТО НАБЛЮДЕНИЕ МОРАЛНИ ИЗМЕРЕНИЯ.
Един от главните герои, местен човек, работил в кланица в Германия (Марин Григоре), върнал се след сбиване за обида на „мръсен циганин“, знае какво е да си емигрант... Балканската несрета ни е позната и е поднесена без дидактика, по-скоро с топлота - през коледните ритуали, кукерските шествия, коленето на прасе, мечките в гората... Но и с безкомпромисно осъждане на популизма, расовата и етническа нетолерантност.
ЗА НЕТОЛЕРАНТНОСТ, НО ТОЗИ ПЪТ РЕЛИГИОЗНА
говори и „Светият паяк“ на Али Абаси, шведски режисьор от ирански произход. Това е историята на сериен убиец от втория по големина град в Иран, който убива 16 жени в името на морала и е по истински случай от 2001 година. Тук зад жанровото кино и зад рамката на стегнатия полицейския трилър надничат фундаменталните социално-психологически, икономически и дори политически проблеми на едно силно репресивно патриархално общество. Воден от религиозен фанатизъм, героят смята, че сам Бог го напътства. На пръв поглед той е абсолютно нормален – уважаван семеен мъж с жена и две деца, строителен работник, ветеран от Ирано-иракската война. Паралелно с разследването, ускорено по инициатива на млада и смела журналистка от столицата (Зар Амир Ебрахими), режисьорът прави и кратки портрети на жертвите и намеква за причините жени да стават проститутки.
Снимки: CANNES 2022
Интересно е, че за история, развиваща се в Иран, са показани доста откровени сцени на секс и насилие. За информация, вместо в Иран филмът е сниман в Йордания по разбираеми причини. В заплетения възел от социални, религиозни и политически теми изпъква тезата, че за част от хората убиецът (Мехди Бажестани) е всъщност герой, прочистваш обществото от греха. Оказва се също, че над него има чадър от най-високо място и дори е поощряван в „мисията“ си. Но кулминацията идва на финала, когато синът в тийнейджърска възраст приема за свой дълг да следва примера на баща си... Двамата главни изпълнители, въплътили се в ролята на убиеца и журналистката създават плътни и запомнящи се образи, особено Мехди Бажестани. На пръв поглед солиден, приветлив и добронамерен мъж, той успява да изрази безсловесно обсесията си и може да отнесе награда за сдържаното си изпълнение, решено на контраста между външно спокоен и вътрешно крайно напрегнат живот.
И трите филма ни показват
СВЯТ, РАЗЛЮЛЯН ОТ ДЪЛБОКА КРИЗА
– морална, икономическа, религиозна, екзистенциална, които са ни оплели в невидима паяжина. Но не бива да се плашим, а и нямаме голям избор. Вариант на действие подсказва героят на Мунджиу (един румънски Асен Блатечки като мъжкарско излъчване) от трасилванското село – грабва пушката и се изправя очи в очи с няколко мечки пред прозореца му в нощта – били те реални или въображаеми, вън или вътре в него. На въпроса на журналист какво точно символизират, режисьорът отговори така: „Това е киното...“. Всеки трябва да намери отговор за себе си.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)