Борис Тотев за блуса и "София блус митинг"

Последна промяна на 08 април 2013 в 10:42 2487 0

С автентичния блусар Лейзи Лестър, луизианска блус легенда. Снимката е от Нотоден Блус Фестивал (Норвегия) - най-големият блус фестивал в Европа. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ
С автентичния блусар Лейзи Лестър, луизианска блус легенда. Снимката е от Нотоден Блус Фестивал (Норвегия) - най-големият блус фестивал в Европа. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Автор: Марта Воева

На по чаша чай се виждаме с Борето Тотев, който освен член на EBU (European Blues Organization) e и организатор на София блус митинг. Това е неговата история за блуса и за събитието, което ни събра:

Всичко стана много случайно. Преди време като любител на блуса все повече и повече започнах да се интересувам от тази музика и все повече и повече започнах да я чувствам като вътрешна необходимост. И в един момент след първото издание на "Спирит ъф Бургас", където имаше блус сцена, на следващата година се оказа, че няма такава сцена. Все по-трудно започнаха блус музикантите да си намират участия по клубове. Имах ресурси и реших да направя малко мероприятие и да го кръстя "София блус митинг". Това си го мислех само, но точно в този момент се оказа, че един блусар си търси дата в района, поканихме го той дойде и се получи много добре и аз реших да продължа с тази идея, доколкото мога.

Стремя се да каня различни музиканти, с различни стилове, защото блусът е една дълбока, необятна яма. Каня и музиканти от различни държави, с Америка е малко сложно, защото е много скъпа цялата история, а блусът не е много разпростанена музика в България, за да бъде едно такова събитите финансово издържано. Блусът за мен много силно изразява общочовешките стойности.

Мястото на блуса в България трябва да бъде по-свободно и по-голямо, но винаги ще бъде встрани от масовата култура. Блусът не е масова музика. Аз обичам да казвам, че може да си интелигентен човек и да не харесваш блус, но не може да си неинтелигентен и да харесваш блус, просто няма как да се случи това нещо. Това е една музика, която в самите си корени е проява на силен, свободен, независим дух. Това е характерно за хората на изкуството. За да достигнеш идеята за блуса, както Пикасо е достигнал идеята за кубизма, няма как това да се случи, без да приемеш историята на самата музика, самото изкуство, без да си минал през основните неща и корените. Блусът е нагласа за живот, дълбоко свързана с едно вътрешно приемане и вътрешна убеденост, че си заслужава да споделяш общочовешките ценности без егоцентризъм.

Това, което провокира блусът, може да бъде всичко, може да бъде радост, наслада в даден момент, може да бъде неприятност, мъка, болка, всичко това може да провокира усещането за блус. Много е разпространена трактовката, че това е африканска музика, която идва от болката на робите, но това не е точно така. От времето на блуса като музикална форма там има не само тъжни текстове, започват от спиричуъли, един вид религиозни песни, след това работнически песни. Блусът от Мисисипи се нарича делта блус, но той има много субформи. Една от тях е Луизиана блус, който е много известен в изпълнение на Бо Дидли, също така има Тексас блус на по- късен етап, но въпросът е доста по-обширен.

След американската рецесия, когато хората се изселват заради лошите условия на Север, към Чикаго, и на Запад, към Лос Анджелис и Сан Франсиско, този период е много добре описан от Стайнбек в  "На изток от рая" и "Гроздовете на гнева". Тогава, навлизайки в ритъма на градския живот и неговата динамика, музикалната форма вече се видоизменя, раждат се първите електрически китари и първите бендове, защото тогава блусарите са свирели предимно сами в някой ъгъл с акустичната си китара. Мъди Уотърс поставя началото на електрическия блус, всъщност той е като началник на стандартната блус банда или рок банда-  китара, ритъм китара, контрабас и секция барабани.

На тазгодишното издание на "София блус митинг" ще има блус от четирите краища на Европа. От Североизток - Финландия - е Ееро Турка - хармоника маестро, който заедно с Драган Милев-Дари ще свири блус от Втората световна война с типични инструменти, използвани през онази епоха - дъска за пране, железни прътове, кофи, хармоника и собственоръчно направена китара. От Югоизток сме ние - България: ще участват "Подуене блус бенд" с Васко Кръпката. От другия далечен край - Северозапад - ще се включи Грoния Дъфи, по-известна като Ирландската блус дива. Четвъртият ъгъл е Испания, където има много силно блус общество и за наша радост Биг Мама Монсе ще участва с китариста Виктор Пуертес в един акустичен дует. При всички случаи ще бъде разнообразно и приятели на блуса за първи път ще могат да слушат блус на такова високо ниво. 

"София блус митинг" ще се състои на 15.04.2013 година в "София Лайв Клуб" от 20:00 часа.