Календерска: Кампус като Кеймбридж в Кремиковци, Помпиду над канала

Юлиана Ончева Последна промяна на 15 октомври 2015 в 12:10 6136 15

Как щяхте да реагирате, ако Николай Бареков се разхожда след полунощ из центъра на София и търси наркотици в клекшоп?

В това, което направиха Волен Сидеров и неговото обкръжение, най-много ме възмути, че си позволяват да удрят шамари на човек, който е на работа. Това е вулгарна вътрешна представа за властта. Грозно, пошло, срамувам се, че има такива депутати. Щях да се срамувам и от Николай, ако беше направил нещо подобно, но искрено вярвам, че не е възможно да се случи. В него има уважение към нормалния човек.

Сидеров също бе журналист. Сега две журналистки сте кандидати за кмет на София, как коментирате това - от три дами, две журналистки? 

Г-н Валери Симеонов издигна една дама, с която съм се сблъсквала по дебати, но не съм чула от нея нито една идея, с която да я запомня. Имам 9 задачи за изпълнение за София в моята програма, към които досега не съм чула никаква критика. Разчитам хората да повярват на каузите, които имам аз.

Най-важните кои са? 

София трябва да има бизнес-план, свързан най-вече с образованието. Да се направи студентски кампус от нов тип, представете си Кеймбридж, със затворен достъп. Не бих била спокойна да оставя детето си да учи в нашия Студентски град, където има проститутки, наркомани, хора без лични карти, заведения...В един нов кампус хората от целия Балкански полуостров биха могли да изпращат без притеснения децата си, да поканим чуждестранни университети, които да повишат нивото на образованието. Дори един малък Благоевград е успял да направи от Американския университет индустрия. Пуснахме анкета във фейсбук, търсехме удобно място, и хората веднага се сетиха за "Кремиковци" - подобни пустеещи места могат да се превърнат нова интелектуална и образователна центробежна сила за София, която да изведе града на ново ниво. Така хора от Африка, Азия, Балканите могат да идват тук да се образоват. Знаете, че младият човек върви с това, че прави семейство, търси работа, плаща данъци, гледа си децата. Това е бизнес - планът, който според мен София трябва да развие. 

Една от най-градивните ни идеи е на канала - Перловската, Владайската река, да се направи АРТерия. Бихме могли да направим на първото ниво над водата паркинг, на второто зелена и културна зона. Много от хората са успели вече да отидат до Помпиду в Париж или Ла Рамбла в Барселона. Това е място средище за култура, за идентичността на цялата нация, може да са музеи, атракциони за деца, голяма част от площта да остане зелена. С един куршум, два заека. Такава зона ще помогне да се реши и проблемът с туристическата ни изолация.

Но проектите за канала по "Евлоги Георгиев" вече са одобрени от Столична община? 

Да, само за централната градска част, но има и други канали, където нищо не е планирано и одобрено.
Това са част от идеите ни.

София сега е управлявана с акцент да запълним дупките, а не с мисъл за хората. Ако имаш места само за 370 бездомника в столицата, а цялата ти социална програма е под всякаква критика, недей да правиш големи инфраструктурни проекти, които да повтаряш всяка година. Само за ремонта на "Цараградско шосе" тази година струва 20 млн., а бюджетът за здравеопазване е 15 млн. Ако си спестим един такъв ремонт, може да се удвои броят на линейките или Столична община да плати образованието на млади лекари, след което те да работят 5 години в София.

Това съществуваше до 1989 г., да го връщаме ли? 

Да, а защо сега ни убеждават, че няма как да стане? Смятам, че кметът на град, в който живее почти една четвърт от населението на страната, има право да изисква и да води своя собствена политика към някои животоспасяващи дейности.
Сред деветте точки, за които споменах, е и премахването на паяците. Имаш си скоба, плащаш си глобата. Паякът струва малко повече от една линейка. Това общинско предприятие е на загуба всяка година, въпреки че получава по 20 млн. приход от синя и зелена зона, а градският транспорт печели около 90 млн. от билетчета. Хората чакат по спирки без никаква козирка, когато те навали, влизаш замръзнал в автобуса. Изобщо Столична община инвестира в грешните неща - не казвам, че не трябва да се пълнят дупки, но хората би трябвало да са на първо място.

В колите, които се трошат в дупките, също има хора, нали?

Така е, но аз ако знам, че градският транспорт е редовен, че на спирката няма да ме вали, че вътре е чисто и поддържано, ще се возя в него. Сега не знаеш дали ще успееш да се качиш в автобуса, защото е претъпкан. 

Вие колко често пътувате с градски транспорт?

Сега с детето по-малко, но иначе съм го ползвала много често. Имам опит с автобус 204, ако се опиташ да се качиш в "Бъкстон", която е третата му спирка след началната, чакаш 40 минути сутрин в 8 часа. Затова вървях пеша до обръщалото, за да не се налага да се блъскам. На втората спирка хората се бутат и не могат да се качат. Това е един от автобусите с най-дълъг маршрут - ако има по-накъсани линии, те ще бъдат и по-удобни. За да махнем колите в София, трябва да имаш алтернатива. Едно от най-честите нарушения на закона, който съм правила, е да преотстъпвам билетчето си в рейса на някой дядо или ученик.
Сега 20 и няколко милиона ще им струва кръстовището на "Гешов" и "България" да стане на две нива - това ще облекчи само колите. Не се променя нищо за градския транспорт, не се променя нищо за хората, които ще продължават да обикалят през подлеза.

Но нали така автобусите и тролеите няма да стоят блокирани в задръствания и ще са по-редовни за хората? Вие какво против имате колите?

Имам против тенденцията Столична община да се грижи само за колите. Трябва да приотизира градският транспорт, за да може и нашата столица да заприлича на Лондон, където си оставяш колата в покрайнините и най-удобно е да ползваш метро и градски транспорт.
Ще станете ли общински съветник в София, ако листата на ББЦ получи достатъчно подкрепа?
Да и нашата група в СОС ще е най-големият кошмар за ГЕРБ. Всяка тяхна далавера вече няма да минава незабелязано. Сега сайтът на Столична община е направен така, че да не показва, а да скрива. Първата ми работа ще е да извадя на светло всички далавери.

Няма ли да ви е трудно така - Вие да вадите далавери в София, а Бареков да разглежда колко е хубаво из столицата на Европа? 

Той е избрал своя път в политика, в момента в европарламента. Аз винаги съм искала да живея в България, моят баща беше емигрант и знам колко тежко е това. Надявам се да дам на детето си опция - не когато стане на 10 да започна да го подготвям да учи в чужбина, а да съм поработила тук и да съм създала един образователен център, който му предлага избор. Пък като стане на достатъчно години, ако предпочете чужбина...но да има избор. Не искам да се примирявам "нищо не зависи от мен".
Вярвам, че Столична община може да даде преференции за пътувания и други социални придобивки на хората, работещи в образованието и здравеопазването. Това са двете съсловия, които са най-дефицитни и най-важни за бъдещето на младите. Не може да се отделя за спорт един 1,3 млн., това също е част от здравето.

Вие спортистка ли сте или това е влиянието на Николай Бареков в предизборната Ви кампания - централен нападател, Бербатов на София? 

Сигурно не му е лесно да живее с мен вкъщи и отправя послания към хората. Сериозно казано, и двамата работим много интензивно и заедно, и поотделно. Преди това съм била състезател в много неща и смятам, че спортът възпитава ключови качества. Тренира съм от източни бойни изкуства през спортни танци, лека атлетика, аеробика...Надявам се тези 1,3 млн. от бюджета на Столична община да стане много повече, за да има децата какво да правят - не само да стоят около фонтаните и да замерят кучетата или да висят в интернет.

Оттам ли е принципът Ви "бързият изяжда бавния"?

"Не големият изяжда малкия, а бързият изяжда бавния" - това е мое кредо от 15 години и смятам, че действа. В общината трябва някой малък и бърз да извади кирливите ризи пред обществото.

Местни избори 2015

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!