Учителите и учениците имат нужда от повече време за упражнения, защото това затвърждава знанията. В това вярва бившият кмет на София и сега кандидат за депутат от ГЕРБ Йорданка Фандъкова.
Тя споделя, че разговаря с много учители по време на предизборната кампания и те споделят, че почти всеки час трябва да се взима нов урок.
„Препуска се, за да се мине през цялата учебна програма и липсва време за формиране на умения за ползване на наученото на практика. Учениците трябва да виждат практическата полза от ученето, иначе ще имаме само зубрене за оценката“, казва Фандъкова.
„Крайно време е промяната в учебните програми да се случи реално, а не само да говорим за нея. Но влезем ли в разговор за това кой автор или урок трябва да отпадне, ще имаме дебати без край. Затова трябва да променим разговора – не какво да отпадне, а какво искаме на края на годината учениците да знаят и умеят“, допълва Фандъкова, която е и бивш министър на образованието и директор на училище. „Умението да се използват знанията ни прави истински образовани. Затова залагаме формирането на умения в основата на промените в образованието“.
Сега в училищата ни програмата и времето е разделено на 70% за знания и 30% - за формиране на умения. С други думи казано, децата заучават неща, бързат да ги изпитат, докато ги помнят и после ги забравят.
По думите й учебните програми трябва да дадат рамката за обучението, но учителите да могат да избират какво и как е нужно, за да постигнат заложените цели. Фандъкова дава пример, разказан й от учителка по английски в немска гимназия - обучението по втори език започва от "как се казваш", нещо, което всички ученици в 9-ити клас знаят. Защо да няма право учителят да определи нивото на учениците и да започне да го надгражда без да губи часове в излишни уроци, обяснява тя.
Фандъкова признава, че не е имала време да се занимава с подготовката за училище на внука си - който вече завършва и догодина ще става студент, но в редките случаи, когато го е правила, е видяла съпротивата му срещу изброени в урока му египетски фараони - за какво му е на дете в 5 клас да помни десетки имена, които, ако не продължи да се занимава с египтология, най-вероятно няма да му потрябват никога повече, разказва Фандъкова. И допълва - такива програми създават проблем с функционалната грамотност. Децата възпроизвеждат знания, но не и умения и това трябва да се промени.
Тя признава, че нито внукът й, нито дъщеря й коментират пред нея проблеми с учителите, защото тя винаги заема страната на преподавателите. И е убедена, че автономията на учителите трябва да върви успоредно с програмите за квалификацията им, така че да са по-подготвени за избора в методиката на обучение, така че да формират знания, умения и мотивация за учене у децата.
Образованието отговаря на въпроса в каква държава искаме да живеем. Ако искаме да повишим чувствително стандарта на живот, да заложим на технологични производства с висока добавена стойност, да постигнем качествени нива на здравни и социални услуги – ключът е в образованието, обобщава Фандъкова.
И предлага в програмата на ГЕРБ създаването на научно-изследователски институт за образование от типа на INSAIT. Такъв институт към Софийския университет „Св. Кл. Охридски“, в който да се поканят изследователи от държави с добра образователна система и български учени от университетите и БАН, ще може да работи активно и с учителите, и с организациите на терен, обяснява бившият кмет на София.
Зад волана в София
Ползвам метро и трамвай, защото са ми удобни, но и често шофирам сама, защото обичам. Аз съм търпелив шофьор - карам бавно, чакам спокойно в задръстванията, слушам си музика, колата ми е на 10 години, автоматик, но движението в София е много тежко. Това, което забелязвам е, че има задръствания на необичайни места и в необичайно време, казва тя. Преди няколко години изградихме система за управление на трафика и тя работеше много добре, защото позволява светофарите да регулират на база реалното натоварване в момента. Тя коментира и, че е важна адекватна организация на движението при ремонтите, които се правят.
Любимо място в столицата
Пространството около храм "Св. София" е любимото място на Йорданка Фандъкова в столицата. Цветя, дървета, археология - има всичко, което обичам, признава тя. Археологията винаги ме е вълнувала. Затова съм горда с това, че успяхме да направим първия подземен археологически музей под „Св. София“. Всеки камък там разпалва въображението ми. Деца, цветя, археология - това са моите неща, разказва Фандъкова.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста