Не е необичайно военни кораби да спират търговски плавателни съдове. Това коментира председателят на Българската морска камара и директор на БМФ кап. Александър Калчев след инцидента в Черно море, при който турски търговски кораб беше спрян с предупредителни изстрели от руски патрул в близост до българската икономическа зона, съобщава БНР.
Не мога да кажа, че е нормално, но е обичайна практика в зони, които са контролирани - дори и в района на Средиземно море, каза Калчев.
Включително военноморски сили на НАТО имат подобна практика за проверка на плавателни съдове, ако има подозрения за трафик на наркотици или хора. При такива съображения е абсолютно разбираемо. Обичайно е при това да се случи качване на въоръжени военнослужещи на борда, включително и екипажът да бъде отстанен от района на настройката, докато трае проверката, като на мостика и в машинното остане по един човек.
Въпросът тук е не дали подобни проверки са нормални, а дали трябва вообще да се случват при тази ситуация в Черно море, тъй като е изключително неприятно за страните от региона.
Това просто убива бизнеса и не трябва да се допуска, посочва Калчев.
По думите му, всяка подобна ситуация носи изключително висок риск за екипажа, тъй като едно грешно действие, една неправилно казана реплика, може да се приеме по погрешен начин.
След изтеглянето на Русия от зърнената сделка, която позволяваше износ на украинско зърно и стоки от миналия август до средата на юли т.г. (17 юли), руското правителство заяви, че ще третира всички кораби, които се приближават до украинските пристанища, като потенциални военни кораби.
Случаят постави под съмнение и плановете на Украйна за собствен хуманитарен коридор в Черно море, по който да продължи да изнася зърнени култури, без участието на Русия.
В скорошно изявление от ръководството на украинския флот посочиха, че маршрутите вече са предложени на Международната морска организация (IMO). Те ще се ползват предимно за цивилните кораби, които останаха блокирани в пристанищата Одеса, Черноморск и Южний след началото на войната на 24 февруари миналата година.
Понастоящем, около 60 търговски плавателни съда остават „хванати“ в украинските черноморски пристанища след началото на военния конфликт, а тяхното напускане остана нерешено от зърнената сделка. Екипажите на почти всички са евакуирани, а на борда е само украински плавсъстав, който да се грижи за тях. Само за първата седмица след спиране на зърнения коридор, морският трафик спадна с 35%, съобщиха украински представители, цитирани от Ройтерс.
Неофициално, хора от морския бранш коментират, че има въпросителни около жизнеността на украинската идея за износен коридор. Въпреки това, първият блокиран още преди началото на войната кораб – контейнеровозът Joseph Schuilte, плаващ под флага на Хонг Конг, успя да напусне Одеса и пристигна в Истанбул в петък, 18 август.
Освен рискове за екипажите и загуби за корабособствениците, големият проблем са застрахователните премии за украинските и руски пристанища.
Непосредствено след изтеглянето на Русия от зърнената сделка, от Lloyd's обявиха, че „застрахователните рискове, свързани с превоза на зърно през Черно море, трябва да бъдат преоценени“. В застрахователния пазар на Lloyd's, Черноморският регион е в списъка с висок риск.
Както повечето компании, които оперират нови и скъпи кораби, предпочитаме да не плаваме в Черно море, тъй като застрахователните премии са доста високи.
За пристанищата на Украйна и на Русия, застраховката може да достигне до 1% от стойността на кораба на седмица, пояснява Александър Калчев.
Допълнителните застраховки за военен риск, които се начисляват при влизане в района на Черно море, трябва да се подновяват на всеки седем дни, съобщават от Lloyd’s. Отделно е рискът от морски мини.
Несигурност има в последния месец и за украинските дунавски пристанища Рени и Измаил, които също бяха подложени на руски атаки и през които Украйна реализира част от земеделската си и друга продукция.
Към днешна дата нито един кораб на БМФ или какъвто и да било друг български плавателен съд не плава в района на Черно море, след като за около пет месеца и половина след началото на войната на 24 февруари 2022 г., кораб "Рожен" беше блокиран в украинското пристанище Черноморск. Там го завари започването на войната от Русия.
"Рожен" успя да отплава едва след договарянето на зърнената сделка с посредничеството на ООН между Украйна, Русия и Турция, в началото на август миналата година като един от корабите, включени в нея.
5 млн. долара бяха загубите на БМФ от непредвидения престой и военният риск, свързан с "Рожен".
За българските и румънските пристанища няма повишение на застраховките към момента.
От Българската морска камара се надяват премиите да бъдат запазени като стойност, защото това дава възможност на пристанищата все пак да привличат и да транзитират стоки от Украйна.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22558
1
18.08 2023 в 17:47
Шантажа с корабните проверки тепърва ще се увеличава.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара