Quantcast

Ройтерс: Бумът в производството на авточасти е надежда за България

OFFNews Последна промяна на 07 май 2014 в 20:25 4300 2

Репортаж на агенция Ройтерс

В славните си дни Русе, град по поречието на река Дунав, е бил процъфтяващ икономически център, дом на първата търговска камара в България и известен като "малката Виена" заради своите сгради в австрийски стил.

100 години по-късно и след десетилетия на икономически спад по време на комунистическия режим разположението на града спомага за привличането на инвеститори като Witte Automotive, германски производител на части за автомобили, който снабдява гиганти като Ford.

Witte e една от десетките чуждестранни компании, от Япония до Южна Африка, достигнала до бум в производството на части за автомобили. Това може да помогне на най-бедната членка на Европейския съюз.

България е гладна за нови, устойчиви чуждестранни инвестиции, след като балонът при инвестициите при недвижимите имоти се спука след финансовата криза през 2009-а.

"Индустрията расте, интересът също", казва Тил Тръкмюлер, председател на Automotive Cluster България в интервю за Ройтерс от София.

"Има начини големите играчи от последните няколко години да построят заводи тук. Опитваме се да доведем тази индустрия и в България".

"Бъдете сигурни, че ако убедим поне един голям играч, автомобилната индустрия тук ще бъде на друго ниво".

В момента България е далеч от привличане на голям производител заради проблеми като бюрокрацията, лошата инфраструктура и обучение. Такива неща спират бизнеса.

Тези проблеми могат да попречат на страната да преживее  бум в производството на автомобили, който започна през още през 90-те в страни като Полша, Чехия и Словакия.

Това обаче бавно се променя. Повече производители на автомобилни части са привлечени от ниските данъци и разходи за труд, както и валута с фиксиран курс към еврото.

Правителството се надява да измести страните от Централна и Източна Европа по същия начин, по който тези страни преди изместиха страните от Запада. 

Тази година Witte България ще се премести в много по-голяма фабрика. Планът е да удвои работната сила, която в момента е около 260 работници и очаква продажбите да нараснат до над 25 милиона евро през 2014 година. През 2010-а продажбите бяха едва 1 милион евро.

Групата ще расте и то значително, и основният растеж ще бъде тук, в България, посочи изпълнителният директор на Witte България Томас Джиндра.

Френската фирма Montupet наскоро построи второ производствено звено, докато Johnson Controls има повече от 500 инженери в София.

Евтина работна ръка

Промяна в произовдството на автомобили от Западна Европа към Източна изстреля икономиките на страните, които са се намирали зад Желязната завеса, от Словакия до Румъния, където автомобилите „Дачия“ на „Рено“ са станали голяма част от износа.

България, където за разлика от други страни, няма дълготрайни традиции в производството на коли, не е успяла да привлече нито един производител на коли освен китайската Great Wall Motor Co Ltd, която създаде малък завод заедно с местен партньор в Ловеч през 2012 г.

Според Йенс Визе от голямата консултантска компания AlixPartners разликата в производствените разходи все още е твърде малка за производителите на авточасти - за да затворят заводите си например в Чехия и да ги преместят в България.

Но удобното разположение и евтината работна ръка означават, че производителите на авточасти гледат на България като на възможност за разкриване на нови заводи и за изтегляне на инвестиции от по-утвърдени компании за производство на автомобили.

Средният разход за работна ръка в България е 3,70 евро на час, като за сравнение разходите в Полша са 7,20 евро на час, в Унгария – 7,90 евро на час, в Словакия – 8,60 евро на час. В това отношение България има известна привлекателност като място за производство с малко разходи, особено на базата работна ръка – интензивност на труда, посочи експертът Йенс Визе.

И много от източноевропейските страни от първата вълна като Чехия, Унгария, Словения вече са по-скъпи,а доставчиците винаги гледат да оптимизират разходите за работна ръка, каза той.

Друг голям плюс за инвеститорите е, че България има богата история, свързана с електроника и компютри, датираща от времето на комунизма. Това помогна на компании като белгийската EPIQ, придобита от филипинската фирма IMI преди три години, която създаде фабрика за електроника с фокус върху авточастите през 1997 г. и чиито продажби са скочили с 30 на сто само през 2013 г.

Когато компанията за първи път стъпи на българска почва, EPIQ намери много подготвени инженери в Благоевград, след като местната държавна фабрика за електроника е фалирала през 1995 г., коментира директорът на IMI България Ерик Де Кандидо.

Инфраструктура

България работи усилено за разрешаване на проблемите, които стоят пред предприятията, когато излизат на пазара, обясни Костадин Джатев, зам.-изпълнителен директор на държавната агенция за насърчаване на чуждите инвестиции.

По силата на специален закон за насърчаване на инвестициите България предлага екстри като отдаване на земя на големи компании на цена под пазарната и възстановяване на социалните осигуровки на работниците в рамките на три години.

Въпреки това страната е изправена пред голямото предизвикателство да направи своята промишленост по-конкурентоспособна и да привлече повече инвеститори, в това число и други производители на автомобилни части.

Много от завършилите специалисти обаче са така зле обучени, че само една малка част от тях си струва да бъдат наети, посочва Джиндра, като има предвид лошата образователна система в България.

Друг проблем е бюрокрацията. Заводът на Witte купи земя, но дори само получаването на разрешение за смяна на предназначението на земята отнема месеци.

Проблем е и остарялата пътна инфраструктура. Главният път на север към Румъния и към Централна Европа минава през малък мост през Дунава в Русе, където камионите трябва да чакат часове, за да преминат.

„Когато вляза в България през моста си мисля: „В Ирак ли съм? Някъде в Азия ли съм? Това е толкова ужасно“, казва Джиндра.

Но най-много играчите в сектора се оплакват от това, което те наричат липса на широка стратегия, която да насърчи растежа на автомобилната индустрия, независимо дали чрез данъчни облекчения или субсидии.

Правителството казва, че прави това, което може.

Това, което правим тук, е да се опитваме да помогнем на всеки инвеститор, който идва при нас, и да му помогнем за някои бюрократични процедури и проблеми, с които могат да се сблъскат, коментира Джатев.

Трудно е да има бърза промяна, но правителството работи много в последно време, допълва той.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

08.05 2014 в 06:09

И сега какво, трябва да се радваме че сме евтини и да се надяваме да ни подхвърлят някоя стотинка?
И 260 работни места са голяма новина?
Нищо чудно че всички емигрират...

07.05 2014 в 21:35

... каква еФтина работна ръка!!!... абе вие полудехте ли... алоооо, комундрилите... аре към орландоФци на бегом!

... хахахахахахахаха

... или еФтина или Работна... предлагаме ги ПООТДЕЛНО!...

... хахахахахахахаха