Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапинг програма, която да подпомогне закупуването на екологични коли и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на ААП (Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България), които бяха представени по време на онлайн пресконференция днес.
Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас. ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации.
Другият отчетен голям проблем е този, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни, в края на миналата година средната възраст на автомобилите у нас е над 18 години. Новите коли, на възраст до 5 години са едва 6%, а тези под 10 години – 7%. Над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. Броят на колите над 20 години в автопарка ни се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години са намалели с 2 500 броя. Това, в комбинация с лошата пътна инфраструктура и липсата на дисциплина у мнозина шофьори води до много голям брой произшествия.
От ААП предлагат създаване на дългосрочна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Тя би могла да насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Тази програма ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19, а също така ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден момент.
Пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35%. Проучването на въведените в европейските държави (22 от 28!!) подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха.
Предлаганата скрапинг програма е с няколко основни елемента:
Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите.
Бюджетът, който е предвиден за целта е 50 350 000 лв. Очаква се подобна политика не само да стимулира обновяването на автомобилния парк, но да има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9000 автомобила на възраст над 15 години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа.
Предлаганата субсидия за закупуване на нова кола е 10 000 лв. за електромобил, 7500 лв. за хибриден модел и 5000 лв. за машина с екологична категория Евро 6d. Така, при примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък, годишния данък „превозно средство”, винетки и др. със сумата от над 70 000 000 лв.
„Наш приоритет е и създаването на единен регистър за автомобилите в България. ААП направи предложение в проекта на нов Закон за движение по пътищата да бъде регламентиран неговата функционалност. Подобен регистър е направен в много европейски държави, като в него се вписват всички ППС при първоначалния преглед и регистрация. В процеса на ползването му, всеки, който има досег с превозното средство, следва да отбелязва извършените дейности – ремонти, застрахователни събития, технически прегледи и т.н. В електронното досие на всеки автомобили ще има пълна база данни относно техническата изправност на ППС, вкл. и показанията на километража. От тази база данни всички фирми, които си взаимодействат с автомобилния бранш, ще могат да черпят достоверна и сигурна информация, както и потребителите ще могат да направят справка за даден автомобил, преди да го купят срещу минимална такса", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
karen80
Лидерите на Литва, Латвия и Естония призоваха за повече западна подкрепа за Украйна
Niko Kolev
Учредяват нова партия днес, бивш съветник на президента в нея
karen80
Румен Радев обясни за бг посолство в Сингапур
karen80
Всичко за токсичните връзки (подкаст)