Предлагат онлайн регистрации в КАТ и програма за подмяна на старите коли у нас

Държавата трябва да подпомага закупуването на екологични автомобили

Христомир Николов 03 декември 2020 в 16:20 5360 0

Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапинг програма, която да подпомогне закупуването на екологични коли и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на ААП (Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България), които бяха представени по време на онлайн пресконференция днес.

Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас. ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации.

Другият отчетен голям проблем е този, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни, в края на миналата година средната възраст на автомобилите у нас е над 18 години. Новите коли, на възраст до 5 години са едва 6%, а тези под 10 години – 7%. Над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. Броят на колите над 20 години в автопарка ни се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години са намалели с 2 500 броя. Това, в комбинация с лошата пътна инфраструктура и липсата на дисциплина у мнозина шофьори води до много голям брой произшествия.

От ААП предлагат създаване на дългосрочна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Тя би могла да насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Тази програма ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19, а също така ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден момент.

Пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35%. Проучването на въведените в европейските държави (22 от 28!!) подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха.

Предлаганата скрапинг програма е с няколко основни елемента:

Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите.

Бюджетът, който е предвиден за целта е 50 350 000 лв. Очаква се подобна политика не само да стимулира обновяването на автомобилния парк, но да има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9000 автомобила на възраст над 15 години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа.

Предлаганата субсидия за закупуване на нова кола е 10 000 лв. за електромобил, 7500 лв. за хибриден модел и 5000 лв. за машина с екологична категория Евро 6d. Така, при примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък, годишния данък „превозно средство”, винетки и др. със сумата от над 70 000 000 лв.

Наш приоритет е и създаването на единен регистър за автомобилите в България. ААП направи предложение в проекта на нов Закон за движение по пътищата да бъде регламентиран неговата функционалност. Подобен регистър е направен в много европейски държави, като в него се вписват всички ППС при първоначалния преглед и регистрация. В процеса на ползването му, всеки, който има досег с превозното средство, следва да отбелязва извършените дейности – ремонти, застрахователни събития, технически прегледи и т.н. В електронното досие на всеки автомобили ще има пълна база данни относно техническата изправност на ППС, вкл. и показанията на километража. От тази база данни всички фирми, които си взаимодействат с автомобилния бранш, ще могат да черпят достоверна и сигурна информация, както и потребителите ще могат да направят справка за даден автомобил, преди да го купят срещу минимална такса", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Секссимволът от ''Завръщане в синята Лагуна'' Брайън Краус в подкаста на OFFNews