Пандемията увеличи песимизма на българина

OFFNews Последна промяна на 10 юни 2020 в 12:22 1708 0

Коронавирусната пандемия е увеличила песимизма сред хората в България, показва изследване на Националния статистически институт (НСИ) за месец април, когато в страната беше в сила извънредно положение.

Изследването "Наблюдение на потребителите" за четвъртия месец от годината е сравнено със същото от януари. Съпоставката показва, че общият показател на доверие на потребителите се понижава със 17.4 пункта. Песимизмът се увеличава както в селата, така и в градовете. Понижението е съответно с 18.5 и 17.0 пункта.

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца и прогнозите им за следващите 12 са по-песимистични спрямо предходното наблюдение. Балансовите показатели намаляват съответно с 23.9 и 18.7 пункта. По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинствата.

Повечето хора са убедени, че цените са се покачили през последните 12 месеца и очакват по-висока инфлация и през следващите 12 месеца. В резултат на всичко това балансовият показател се повишава с 5.9 пункта.

Има и очаквания за увеличение на безработицата в страната през следващите 12 месеца.

Потребителите оценяват икономическата ситуация като неблагоприятна за спестяване и са песимисти дали ще могат да спестяват през следващите 12 месеца.

Хората са по-резервирани и по отношение на планиране на по-големи покупки за дома през следващата година. Сега не са склонни да обмислят покупка на кола, на жилище, нито да обновят дома през следващите 12 месеца.

Изследването е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и наблюдение на потребителите и е представително за населението на възраст 16 и повече години. Методът на подбор е случаен, гнездови и пропорционален на населението по райони, в т.ч. селско/градско население (154 гнезда с по 8 лица в гнездо). Методът на анкетиране е интервю - лице в лице. Анкетата съдържа стандартизирани въпроси, свързани с финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, инфлацията, безработицата, спестяванията, намеренията за извършване на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба и покупка на жилище или кола. Предлаганите варианти на отговор създават възможност за степенуването им от оптимистични през неутрални към песимистични. Балансът на мненията се получава като разлика между относителните дялове на положителните и относителните дялове на негативните мнения със следната особеност: на силно положителното и силно негативното мнение се дава коефициент 1, а на по-умерено положителните и по-умерено негативните мнения - коефициент 0.5. С резултатите от наблюденията се цели да се улови посоката на изменение на изследваните променливи, в т.ч. в „нивото на доверие“ на потребителите, което, от своя страна, дава възможност да се изследват тенденциите в развитието на общественото мнение по основни икономически процеси и явления.
Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X