Ако има вдигане на цените на тока за бита, да се разширят обхватът и размерът на съществуващата схема за енергийни помощи до 200 KWh на месец за домакинство (изпълнение в рамките на януари най-късно). Това е една от краткосрочните мерки, предвидени в управленската програма в сектор "Енергетика".
Освен това е заложена възможност за плащане на равни вноски и изравнителна сметка на битовите потребители на електроенергия, които са на и под прага на бедност, на годишна база и спиране на доставките на електроенергия след втора неплатена месечна сметка.
За държавни и общински учреждения, които предоставят публични и социални услуги (училища, детски градини и др.) е заложено разликата между това, което плащат и това, което е заложено да бъде изравнено първо от техните бюджети и след това, което остане от централния бюджет, като се гарантира нормалната им дейност. Замисълът е да не се получи така, че целият бюджет ще отиде за енергия и няма да останат средства за дейността им.
Предвидена е и промяна на правилата на търговия на борсата в посока възможност за дългосрочни договори, както и запазване и оптимизиране на съществуващите механизми за подпомагане на бизнеса.
Друга краткосрочна мярка е разходите за собствени нужди на ЕРП-тата и ЕСО да са на цена на обществен доставчик, както и да се извърши одит на всички държавни производители на енергия и оператори на мрежи и фонд СЕС, енергийните търговци и енергийната борса. Одитът е замислено да стартира с БЕХ със задължителен независим външен одит, вкл. да бъдат включени разходите за Белене и Турския поток.
Предвижда се и анализ на причините за големия брой бюджетни организации, които получават енергия от платформата на доставчик от последна инстанция. За решаването на проблема се предвижда да се направи комуникационна стратегия и провеждане на информационна кампания, да се проучи възможностите за връщане на бюджетните организации на регулиран пазар.
Заложено е и предприемане на адекватни мерки за затваряне на наказателните процедури срещу България в енергетиката и изготвяне на официална дефиниция на „енергийна бедност“ и подготовка на 5-годишен план за преодоляване на енергийната бедност, в който инструментите за компенсиране да са заложени и да има дългосрочни и краткосрочни механизми.
Приоритет на програмата е изграждането на газовата връзка с Гърция да бъде завършена през 2022 г. и гарантирането на различни източници на доставка на природен газ на България, чрез 6-месечен експертен преглед на договорите за покупка на газ с оглед разнообразяване на източниците, най-ниска цена и гъвкавост в избора на доставчик.
Заложена е пълна прозрачност при разследването на картелни практики от КЗК, чрез смяна на състава и увеличаване на експертния потенциал на регулатора.
Програмата предвижда и преглед на изискванията за създаване, функциониране и анализ на достъпа до данъчни акцизни складове с цел по-висока конкуренция, извършване на цялостна реформа на начина на финансиране на проектите по енергийна ефективност.
Стратегията предвижда и преговори с ЕК за възможностите за ограничаване на износа на ток в определени моменти, извън условията на форсмажор, за да се гарантират необходимите за вътрешния пазар количества на достъпни цени и дерогация.
При дългосрочните мерки е заложено развитие на ядрената наука и енергетика, поддържане и развитие на атомните мощности в АЕЦ Козлодуй чрез удължаване на срока на експлоатация на съществуващите мощности плюс изграждане на нови ядрени мощности. За тях уточняването на типа на реакторите и площадките ще се прави независим експертен анализ, който да е публичен и на база икономическа целесъобразност, най-ниска цена и време за изграждане.
Друга заложена мярка е запазване на енергийния комплекс Марица-Изток и заетостта и доходите на хората в другите въглищни региони, провеждане на преговори с ЕС за максимално удължаване на живота на енергийните мощности и п олагане на усилия за получаване на финансиране по линията на Зелената сделка за превръщане на комплекса Марица-Изток в пример за зелени инвестиции.
Като дългосрочен ангажимент е посочена и подкрепата за производителите на възобновяема енергия, развиване на мощности за възобновяема енергия, в т.ч. от ВЕЦ, като предимство се дава на енергия за собствено потребление (и за бита, и за индустрията, разработване на механизми за изграждане на капацитет и съхранение на енергия и фокус върху водорода, като начин на съхранение на енергия.
Заложено е и облекчаване на условията за проучване на местни залежи, разнообразяване на трасетата и източниците на доставките на пазарен принцип за постигане на най-ниски цени, разработване на дългосрочна национална програма за стимулиране на индустриалното и битово използване на газ и превръщане на енергийната ефективност в общонационален приоритет.
В програмата е предвидено е и приемане на нова стратегия за устойчиво енергийно развитие с анализ за съвместимост и ОВОС и другите национални стратегии - постигнато съгласие, анализ на текущите пречки за присъединяване на ВЕИ и създаване на механизъм за стимулиране на инвестиционни проекти, разработване на национална стратегия на български добив на нефт и газ, повишаване на административния капацитет на КЕВР за контрол по РЕМИТ (правилата за борсова търговия).
В законодателната програма е предвидено изменение на Закона за публичните предприятия и промени в уставите на държавните енергийни дружества, на договорите за управление и контрол на
база добри практики, както и проучване и оценка на цялостния хидроенергиен потенциал на България и на системните ефекти на двата хидропроекта на Дунав, ВЕЦ Горна Арда, Тунджа и Яденица и ОВОС, приоритизиране на проектите на база себестойност на произведената енергия и стратегическа значимост, стига да отговарят на екологичните изисквания.
Постигнато е и съгласие за промяна в закона за концесиите с цел защита интересите на България - отнасяща се към текущите, раздадените и бъдещи концесии, както и анализ на вариантите и последствията от преструктуриране или закриване на БЕХ, проучване на възможностите и ефектите от премахване на лиценза на Булгаргаз като обществен доставчик в дългосрочния контекст за преструктуриране на енергетиката, разширяване капацитета на КЕВР за разглеждане на индивидуални жалби
Предвижда се и проучване на възможностите за препланиране на газопреносната мрежа и трансформиране на мрежата към водород, проучване на енергийния потенциал на Черно море, изграждане на интелигентни мрежи с възможност за интерактивно управление от потребителите и производителите.
За топлофикационна мрежа и малки топлофикации е заложено полагане на усилия на гарантиране на модерна и достъпна топлофикационна услуга, съгласие за развитие на геотермалната енергия, както и в рамките на 12-18 месеца да се извърши пълно картиране на геотермалните ресурси в страната. Постигнато е и съгласие да има изградени 1 или 2 пилотни мощности и да се използва и
термалният потенциал.
В законодателната програма е предвидено и изменение на законите за водите, за концесиите, за енергетиката, разширяване на капацитета на Чирен. Технически и икономически анализ за
изграждане на други газохранилища и полагане на усилия за връзка на Турски поток с националната газопреносна мрежа.
Посочен е и преглед на възможностите, договорите и нормативните документи (европейско и българско законодателство) за ограничаване на резервирания капацитет до 50% от един доставчик на газ, премахване на административните пречки за облекчаване на ВЕИ за собствени нужди (без да могат да връщат в системата).
Заложено е и премахване на административните пречки за облекчаване на ВЕИ за собствени нужди (до определени KWh на база допълнителен анализ).
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Ловец простреля 22-годишен младеж край Самоков
ГЕРБ и ''Демократична България'' продължават преговорите и утре
БАБХ: Резултатите от лабораторията в Монпелие са категорични - има чума във Велинград
Защо сега се иска имунитетът на Бориславова: Едва сега излязла експертиза в прокуратурата