Големите сервизи искат държавен контрол над малките

Николаос Цитиридис 12 октомври 2012 в 13:32 10066 15

Автосервиз. Снимка БГНЕС
Автосервиз. Снимка БГНЕС

Браншовите организации, в които влизат големите сервизи, поискаха държавна регулация и контрол върху дейността на автосервизите в България.

На пресконференция днес председателите на автосервизи в страната и членове на Съюза за качествен автомобилен ремонт (СКАР), заявиха че е от изключителна важност сервизите и всички обекти, в които се извършва ремонт на автомобилите, да бъдат регулирани и контролирани. Мярката ще засегне основно малките гаражчета и работилнички, които сега са в сивата икономика. 

Председателят на съюза в София Емил Германов заяви, че автомобилната сервизна дейност изпитва много проблеми в регулацията.  

"Цената, която плаща държавата, е прекалено висока", заяви Германов във връзка с нерегламентираните дворни сервизи и гаражи, които извършват ремонтни дейности по автомобилите без да издават фактури или касови бележки.

Според Германов над 300 млн. лева са в сивата икономика заради тези дворни и домашни сервизи. 

В тези помещения няма контрол за качество и работа. Не се плащат данъци, осигуровки, нито се издават касови бележки или фактури, заяви Германов. 

Според представителите на браншовата организация единствената цел на регулацията е контрол върху качеството на ремонта на автомобила. 

По статистика на КАТ 25% от катастрофите в България стават поради техническа неизправност, твърди Германов. Данните дори били занижени, защото КАТ не разполагал с технически органи, които да определят причината за транспортното произшествие. Тези произшествия можели да се избегнат, ако върху сервизите има контрол на качество и произход, смятат от браншовата организация. Създаването на минимални изисквания за контрол ще да подобри качеството и ситуацията на пътя, казва Германов. 

Според Васил Джостов, председателят на Съюз на автосервизите в Пловдив, само в София и Пловдив има около 9000 сервиза разположени в дворове и гаражи. За да имаш сервиз в момента е много лесно, създаваш фирма и слагаш табелата "Автосервиз" отпред, каза Джостов. 

На въпроса дали този контрол няма да затвори малкия бизнес, представителите на браншна, заявиха, че предлаганите изисквания са минимални и не биха попречили на малките сервизи да продължат своята работа. 

На 14 септември 2012г. представители на бранша са се събрали в Хисаря, за да обсъдят точките по контрола и регулацията. На националната среща, организациите в областта на автосервизната дейност са съставили меморандум от пет точки, който цели да се достигне европейски стандарт в тази дейност и практика.  Също така, меморандумът е изпратен на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, но отговор до момента няма. 

Изготвен е и изцяло нов законопроект, който да осъществи този контрол върху сервизните обекти.

Минималните изисквания са дали сервизът има подходящо оборудване, специалисти, регистрация на фирма и сервизна книжка, в която да се попълват отпадъците на обекта и извършените сервизни дейности. 

Кирил Кирилов, зам.-председател на Съюз на автосервизите София, заяви, че е разговаряно с банки, които да отпускат кредити с по-ниски лихви за собствениците на малки сервизи, за да покрият минималните изисквания за контрол и регулация. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Спас Малинов, който оцеля от лавината, която погуби 11 души