Нали ви казахме, че това са нашественици и изнасилвачи, обясняват сега мнозина след безчинствата в Кьолн и зоват: пускайте бариерата и всеки да стои там, където си е. Но това би убило нашата цивилизация, пише проф. Ивайло Дичев за "Дойче Веле".
След изстъпленията в Кьолн и други европейски градове върху либерално мислещите хора се изля много жлъч: нали ви казахме, че това са нашественици, изнасилвачи, примитивни, непригодни за западния начин на живот. Разбира се, подобни отвратителни деяния трябва да бъдат сурово наказвани: в Германия са на път да втвърдят законодателството, за да може престъпници да бъдат лишавани по-лесно от бежански статут.
Нямам полицейски опит, но лично аз бих въвел критерий за лоялност сред кандидатите за убежище, като на първо място да бъде поставено сътрудничеството със службите. Тоест, да имат предимство онези бежанци, които дават сведения на полицията за престъпления, подготвяни от хора около тях. Вероятно Ви звучи цинично, но така работят полициите. И бих се учудил, ако не постъпват така и сега. Особено важна става подобна тактика, ако се окаже, че посегателствата са били организирани като вид терористичен акт, за което все по-настойчиво се говори.
Оттук нататък нека погледнем на случая от малко по-обща перспектива. Няма да говоря за ценности или хуманизъм. Тези теми не са особено популярни, така че дайте да мислим стратегически.
Нашата цивилизация и онези 3-4 милиарда хора
Какво прави Западна Европа, когато приема хората, бягащи от „Ислямска държава”? Отнема работници, войници, робини на бандитите. Отнема легитимността на режима им, който уж строи ислямски рай на земята - точно така, както "невъзвращенците" едно време бавно унищожаваха комунистическата утопия. По този начин Швеция, Германия и другите страни, отворили границите си, участват във войната с не по-малък принос от САЩ, Франция или Англия, които бомбардират.
Представете си само какво би станало, ако разположим едни хубави картечници по границите - германците биха могли да извадят онези инсталации от времето на Берлинската стена, които стреляха автоматично, без да натоварват морално отделния войник. Или ако се плъзнем по шутовските идеи на Доналд Тръмп и настроим срещу себе си милиард и половина хора по света (неотдавна от негов предизборен митинг беше изгонена жена със забрадка). Ако това се случи, ще консолидираме срещу себе си противник, какъвто не сме имали в цялата си история.
Нашата цивилизация няма по-мощно оръжие от интеграцията. Тя започва още от времето на късния Рим, който разширява все повече своето гражданство и така приобщава околните народи. Продължава после във времето на християнството, което надскача етническите групи и приема в лоното си всякакви индивиди, независимо от род и произход. За да стигнем чак до модерната епоха, която интегрира още по-мащабно отвъд религии, култури и територии. Именно така Западът завладя планетата, а не чрез издигане на стени и граници. От време на време се появяват пречки като Желязната завеса, пиратите на Ал Кайда, ядрената програма на Северна Корея, роботърговците в Централна Африка - но все пак сериозна алтернатива на модерността не се е появила. Модерността в смисъл, че всеки може да влезе, да опита, да се докаже.
Ако се затворим
Да видим сега каква би била другата възможност, за която зоват привържениците на крепостта Европа. Да се изолираме в комплекси от затворен тип и да треперим вътре? Ако нашата цивилизация не настъпва, тя е загубена. А да настъпва означава постъпателно и неотклонно да приобщава онези 3-4 милиарда човешки същества, останали извън нея. Да не забравяме и демографския проблем, който развитият Запад вече десетилетия наред решава единствено чрез имиграция. Без увеличаване на потребители и производители няма растеж, а без растеж светът ни - такъв, какъвто го познаваме, няма бъдеще. И въпросът не е дали ни харесва или не. Такова е просто положението.
Няма съмнение, че всяко раздвижване на големи човешки маси води до търкания и конфликти. В Германия вече има 800 нападения над бежански приюти, при това с жертви. Всяко престъпление е осъдително, не искам да релативирам, но нека разгледаме процесите от всички страни. Готови ли сте да се закълнете, че през последните две години на българо-турската граница не е имало случаи на сексуални посегателства върху бежанци? На кражби, изнудвания, каналджийство? За едно убийство чухме, но нещата някак потънаха.
Ако се върнем назад, ще видим, че подобни движения никога не са били лесни. През 1960-те години в българските градове пристигат масово мигранти от селата, заради форсираната индустриализация. Комунистическият режим въвежда всевъзможни дисциплиниращи мерки - от другарските съдилища и домоуправителя до кварталните отговорници и ДС-доносниците. Имало ли е кражби, посегателства, простотия - ами четете архивите, ще видите.
Не сме някаква християнска енория от 11 век
Вън от съмнение е, че човешките потоци трябва да се овладеят, че трябва да се увеличат както контролът, така и усилията по възпитаване на новодошлите - едва ли има либерални хора, които да възразят на това. Но днес леви и крайно десни искат друго: стоп, пускаме бариерата и всеки да стои там, където си е. Само че това е смъртта на нашата цивилизация. Цивилизация, която не е някаква християнска енория от 11 век, обитаваща китна алпийска долина, а глобална сила, която е поела отговорността за тази планета.
Моля Ви да не мислите, че апелирам за съчувствие към бежанците. В България това съчувствие поражда недоразумение, защото нашите съграждани ги смятат за привилегировани - непрекъснато изваждат епизоди, щипнати тук-там из медиите, в които се разказва как някой бежанец се държал арогантно, как казал на полицая, че Меркел го била поканила. Опитвам се просто да внеса малко разбиране. Който е живял на запад поне малко, знае, че там чужденците са най-долу в йерархията. Така е било винаги. Дискриминират ги, плащат им половината от това, което получават местните, карат ги да се доказват, възползват се от тяхната беззащитност по какви ли не начини. Мигрантът започва от нулата, както се изрази един човек, когото интервюирах преди време: "Правим го заради децата - първото поколение е тор за следващите". Западното съчувствие е свързано именно с тази очевидност: че е трудно да си чужд. В България тази тема е преобърната с главата надолу. Понеже нашите сънародници на запад се оказват изведнъж "успели", ние си представяме, че мигрантът като цяло е привилегирован, а съчувствието към него се разглежда като част от голямата конспирация по заробването ни от лошите либерали.
Може би мислим по този начин, понеже така и не станахме част от този пусти Запад. Но защо тогава се хвърлихме да защитаваме честта на германските жени? Хайде да оставим германската полиция да се оправя, тя не е чак толкова загубена.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
13.01 2016 в 11:06
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13.01 2016 в 06:13
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13.01 2016 в 02:39
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13.01 2016 в 00:47
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.01 2016 в 21:56
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.01 2016 в 20:50
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.01 2016 в 20:00
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.01 2016 в 18:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.01 2016 в 13:27
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.01 2016 в 13:10
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Путин отхвърли предложението на екипа на Тръмп за мир в Украйна
Задържаха руски кораб за умишлена повреда на кабел между Финландия и Естония
Автобус с 50 пътници закъса посред нощ край Велико Търново
Престижен сайт за туризъм в САЩ обяви Перперикон за европейския Мачу Пикчу
Главчев на Витоша по ''чистите'' пътеки