Quantcast

Черен петък: митове и факти

Мария Павлова Последна промяна на 21 ноември 2018 в 08:15 8346 2

Както по света, така и у нас, за търговците и потребителите месец ноември минава под мотото „Black Friday“ – дългоочакваните солидни намаления на всякакви видове стоки и услуги. Оказва се, че почти няма българин, който да не е чувал за Черния петък. Според изследване на Kantar Millward Brown* 94% от запитаните знаят какво представлява търговската кампания и приблизително двама от всеки трима души възнамеряват да направят покупка.

Тази „шопинг треска“ навлиза у нас преди около 6 години, но за сметка на това набира все повече популярност. Ето защо не е случайно, че търговците се надпреварват с атрактивни оферти, като някои предлагат куриози като „цяла седмица Черен петък“ или дори „Черен петък месец“. Роди се даже и терминът „Малкият Черен петък“ (петъкът, предхождащ Черния петък).

Оригиналната кампания идва от Щатите, където Black Friday е петъкът след Деня на благодарността (предпоследния четвъртък на м. ноември). Тогава се дава старт на коледните намаления, като магазините отварят в полунощ или рано сутринта, за да посрещнат тълпите пазаруващи.

У нас събитието е по-скоро виртуално, като 70% от анкетираните са купували продукти онлайн и намерението за такива покупки на Black Friday е по-голямо, отколкото в традиционните магазини. Независимо обаче къде ще решите да пазарувате, ето го нашия списък с основни митове и факти за кампанията, който ще ви позволи да се възползвате максимално от нея.

• Намаленията на Черния петък са фалшиви – мит

Кампанията просто нямаше да съществува, ако не предлага наистина изгодни покупки. За да откриете своите сделки, е важно да пазарувате от магазини (онлайн или традиционни) с добра репутация, да сте наясно какво искате да си купите и да знаете каква е редовната му цена. Запознайте се предварително с условията на кампанията в различните магазини, които Ви интересуват. За онлайн платформите за търговия като eMAG е добре да проследите от кого се предлага съответният продукт – той може да е от техния т.нар. Маркетплейс (където са регистрирани различни търговци, които продават стоките си, използвайки логистиката, трафика и маркетинга на сайта). Техните намаления може да са от различна редовна цена от тази на eMAG.

• Най-атрактивните стоки могат да се изчерпят за минути – факт

Миналата година, по данни на eMAG (първият избор, за който клиентите се сещат във връзка с Черния петък и ветеран в Black Friday кампаниите), е имало продукти, които са се изчерпали за по-малко от две минути, след отварянето на сайта. Онлайн платформата е отчела 757 поръчки, направени за една минута в началото на кампанията, като за целия ден са били регистрирани поръчки за 258 951 продукта. При подобна активност най-атрактивните стоки наистина могат да се изчерпят за минути, затова съветът ни е да се наредите сред първите на виртуалната опашка, като предварително сте си набелязали какво ви интересува. Може да се възползвате и от опции като плащане с 1 клик , чрез запазване на данните от кредитната/дебитната карта в клиентския си акаунт, предлагани от eMAG. Това спестява време за попълване на информацията.

• Черният петък е изгоден само за намалени стоки – мит

Поради голямата популярност на кампанията, освен стоки много търговци предлагат и различни намалени услуги. Сред специалните оферти на eMAG за Black Friday 2018 например ще има ваканционни пакети до екзотични дестинации като Пукет, Кабо Верде, Египет и Тунис; пакети с посещение на футболни мачове в Англия, Италия и Испания; профилактични прегледи; козметични процедури и, препоръчано от редакцията ни – годишен абонамент за Дринк енд Драйв.

• Доставките на стоките, закупени онлайн на Черния петък, са по-бавни – факт

Обикновено заради Черния петък срокът на доставка е по-дълъг от нормалното, което е обяснимо предвид огромния брой поръчки и натовареността на куриерите. Вариант да получите по-бързо доставката си е да се възползвате от друга популярна услуга на eMAG – доставка и в офисите на Български пощи в цялата страна.

----------

* Цитираното национално представително проучване е проведено от Kantar Millward Brown по поръчка на eMAG сред 1000 респонденти на възраст между 18 и 55 г., живеещи в цялата страна, в периода 18 октомври – 5 ноември 2018 г.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

2384

2

Бабатунде

23.11 2018 в 15:28

"Т'ва е нек'ва скрита реклама на нескафе (емаг)"

8676

1

Emil Kasamakov

21.11 2018 в 11:02

"Тази „шопинг треска“ навлиза у нас преди около 6 години..."

Глупости. Още преди 10-15 години имаше коледни и великденски намаления и пак ги обявяваха за шопинг треска.
https://www.capital.bg/vestnikut/semeen_kapital/2003/12/27/224549_kolednite_promocii_ili_kak_vsichki_da_specheliat_o t/
https://www.capital.bg/biznes/stoki_i_prodajbi/2003/04/26/221006_velikden_-_malkata_koleda_za_turgoviiata/

Оборотите не бяха толкова големи, колкото днешните, защото трудно излизахме от кризата на 97-ма. Но за търговците пак си беше наплив.
Разлика с днес е, че много търговци преместиха основните си кампаниите си през ноември. Но това не прави от явлението новост.

* * *
"Намаленията на Черния петък са фалшиви – мит"

Тази статия реклама на Емаг ли е? Точно пък при тях са най-изявени завишените цени, които уж промоционални са по-високи от нормалните цени на други сайтове.