Софтуерните специалисти са новите ''автомобилни инженери''
Всеки уважаващ себе си шофьор трябва да разполага с пълен комплект гаечни ключове (13ки, 14ки и 17ки бяха най-важните), а „Книга за автомобила“ е задължително четиво. Или това беше реалността преди двадесет години. Дигиталните технологии постепенно наложиха крехък баланс между механична и компютъризирана част. Това беше през последното десетилетие. Настоящата реалност е, че все по-голямата свързаност и дигитализация на колите е неизменен факт.
Електромобилите напълно разрушават този баланс, като вече елиминират значителна част от движещите се компоненти. Премахването на двигателите с вътрешно горене, както и значително опростените скоростни кутии поставят ролята на механиката на заден план. Паралелно с това тази на софтуера става все по-важна и ключова за по-доброто представяне на електрическите коли. Особено в ерата на автономното шофиране, което набира скорост и става основен фокус в автомобилния сектор.
Издръжливост на батериите, консумация на енергия, автономно управление, системи за безопасност – всичко това са хиляди, ако не и милиони линии код. Софтуерът вече се грижи за всеки компонент и функционалност на автомобила. И докато няма голям пробив в технологията на батериите, всичко друго ще зависи основно от програмистите и може би изкуствения интелект.
България вече има изградени силни традиции в разработването на софтуер за автомобилната индустрия. Но както във всяка друга високо технологична индустрия – основното предизвикателство са и ще си останат подготвените експерти. Едно от решенията на това предизвикателство е инженерната академия Bosch ECS Career Camp на „Бош Инженеринг Център София“. Тя развива и подготвя софтуерни специалисти, фокусирани основно върху разработването и тестването на автомoбилен софтуер. В развойното звено в София работят близо 600 експерти, които разработват системи за автономно шофиране, инструментални клъстъри, интелигентни дисплеи, централни компютри за автомобили, електрически велосипеди, камери и Computer vision, системи за автоматизирано паркиране и други. Всички тези продукти и технологии вече са основополагащи за водещите автомобилни концерни.
За по-малко от две години от откриването ѝ, академията има две успешни издания, реализирани в рамките на четири месеца всяко. Крайният резултат са над 50 обучени младежи, които са подготвени с необходимите знания и умения за успешна реализация в сферата на разработката и тестването на автомобилен софтуер. Структурата и съдържанието на програмата е създадена така, че да формира изцяло подготвени специалисти. Този проект е от ключово значение за местното звено на германския гигант и затова по него работят и обучават 15 от най-добрите експерти на Bosch ECS, включително и инженеринг мениджъри. Обучението приключва с изпит, а всеки успешно завършил академията има възможност да се присъедини към екипа на Центъра на инженерна позиция.
Последното издание на академията завърши през април. В него бяха подготвени 32-ма специалисти, готови за реализация в този иновативен и все по-атрактивен бизнес сектор. Bosch ECS вече планира следващата програма за обучение, с която ще даде шанс на още млади хора за успешна реализация в сектора.
Инвестициите в образование и развитие на таланти в IT сферата са сред основните приоритети на местния център на германския гигант. Стратегията, която Bosch ECS следва, е подкрепа за образованието, професионалното развитие и ориентация на младите хора в България и което е по-важно - формиране на среда и повече възможности за придобиване на нови знания и умения чрез иновации и технологии. Освен че инициира програми за усъвършенстване на квалифицирани и опитни инженери, компанията подкрепя и бъдещите специалисти в професионалното им развитие чрез стажантски програми, дуално обучение и сътрудничество с университетите.
В Career Camp на Bosch ECS се подбират най-подходящите кандидати с потенциал и амбиция за развитие в автомобилната индустрия. След като преминат входящите тестове и бъдат приети, участниците в академията имат редица теоретични и практически задачи, а успешното завършване изисква и защита на курсов проект. Броят на кандидатите с всяко следващо издание нараства. Всички ентусиазирани младежи, готови да дадат своя принос в развитието на софтуерните технологии, които ще оформят бъдещето на мобилността, студенти, изучаващи информатика, компютърни науки или софтуерно инженерство могат да кандидатстват за нея.
Подобни инициативи не само изграждат, но и развиват компетенциите на българския IT сектор в сферата на иновативните автомобилни системи. Задължителни елементи, предвид трансформацията, в която тази индустрия вече е навлязла. Как се променя тя и какъв е приносът на новите автомобилни инженери за тази трансформация – предстои да разберем съвсем скоро. Защото вече можем да надникнем в бъдещето на тези технологии отблизо.