OffNews.bg

Разговор от бъдещето: Защо е важно да развиваме дигиталните си умения?

Когато чуем термина „устойчиво развитие“ на бизнеса, в повечето случаи си представяме, че той е свързан с дейности по опазването на околната среда, намаляване на въглеродните емисии и рециклиране. Съществува обаче и друг прочит, който се крие във връзката между технологиите, в дигиталните умения, и устойчивостта.

Според експертите в областта устойчивото развитие включва в себе си баланса между три основни фактора – финансов растеж, околна среда и хора. Това са т.нар. ESG политики. Редица бизнеси вече изграждат стратегията си за устойчиво развитие и в трите направления. Пред технологичните компании обаче се открива възможност да въздействат и в още една посока.

„Към познатите околна среда, хора и управление, които вървят по ESG акронима, ние добавяме и още една, четвърта сфера – тази на технологиите и начина, по който те подкрепят устойчивото развитие. Както казва Мат Муленвег, съосновател на Wordpress – технологията е добра, когато обединява хората. Затова, наред с останалите усилия в посока устойчиво развитие, нашата компания се стреми да развива и знания и умения у хората по отношение на дигиталната грамотност. Така подпомагаме не само развитието на технологиите, но и на обществото като цяло“, коментира Маргита Колчева, старши съветник „Устойчиво развитие“ в Yettel.

Според годишния доклад*, на International Communications Consultancy Organization (ICCO) най-важното умение за бъдещето е овладяването на инструментите на изкуствения интелект. Като един от лидерити в комуникациите у нас, от Yettel вече се насочват към AI темата чрез успешното си партньорство със сайта prepodavame.bg. В проекта се включват 1100 учители, които преминават през обучителен уебинар. Те предават новите си познания на 7600 ученици. „Предай нататък“ връзката продължава и голяма част от тях поемат предизвикателството да работят над свои проекти и да ги разпространят сред връстниците си чрез различни комуникационни канали.

„В лицето на prepodavame.bg видяхме много подходящ партньор, тъй като те вече са изградили впечатляваща мрежа от учители, мотивирани и вдъхновени да работят по иновации с учениците си. Избрахме да говорим по темата за изкуствения интелект, от една страна, защото е много актуална и от друга – за да развенчаем някои митове, свързани с нея. С prepodavame.bg решихме да отправим предизвикателство към учениците и към техните учители, не само да проучат темата. Изключително важно е да разберат кои са митовете, кои са фактите и какви са тенденциите, какво предстои в тази сфера. И също – да погледнат на тази информация, която вече е общодостъпна, с критични очи, да дискутират помежду си, да търсят достоверния прочит и да бъдат подготвени за новите информационни предизвикателства“, казва още Маргита Колчева.

Учениците работят по разнообразни теми и въпроси като “В какво AI не може да замени човека в творческите процеси?”, „Интеграция на изкуствения интелект в образованието“, „Перспективи пред бъдещето на работните места“, „Може ли изкуственият интелект да помогне за справяне с климатичните промени?“. В края на програмата проектите и придобитите в процеса на изграждането им умения минават през оценката на експертно жури.

„Забелязахме, че младежите са направили задълбочен анализ по темата и са успели и да предадат своето лично мнение. Това ни изненада изключително позитивно. Същото можем да кажем и за каналите за разпространение, които участниците използваха. Освен различните социални медии, младите хора показаха умения в правенето на подкасти и видеокасти, което също е нова тенденция при дигиталните умения и набира популярност. Правили са и анкети и са изградили сайтове сами. Един от отборите дори беше направил и демо приложение, което да информира като чатбот по въпроси, свързани с темата AI“, разказва Маргита Колчева.

На фокус: Деца, но и възрастни

Според ESG експерта от Yettel темата за дигиталните умения може да се разглежда в две посоки. От една страна, фокусът органично попада върху подрастващите, които са най-застрашените в интернет пространството, защото прекарват голяма част от времето си именно там. По това направление Yettel планира годишни компанията да достигна и ангажира 40 000 деца с темата. От друга страна, расте нуждата от развитие на дигитални умения и в други направления, които постоянно се променят. Затова компанията е заложила в своята ESG стратегия да развива уменията и на 10 000 души годишно, независимо от тяхната възраст. Целта е обществото да има познания относно предизвикателствата и тенденциите в света на технологиите, за да може иновациите да са възможност за всеки, а не препятствие.

Основна роля в този процес освен бизнеса ще имат и институциите. Според редица експерти все още има разминаване между реалните умения на младежите и това, което изисква бързо променящата се среда и нейните нововъведения. Ключът към успеха е работата на институциите и бизнеса в синхрон, смята Маргита Колчева.

„По всяка една от темите за устойчивото развитие тече дебат за това чия е отговорността. На институциите ли е, на бизнеса или пък на индивида? Но докато се сочим с пръст и обсъждаме кой трябва да е отговорен, никога няма да постигнем успех. Трябва да се работи в синхрон, за да стигнем до цялото общество. Ролята на институциите, на училищата, на други неправителствени организации, занимаващи се с образование, е много важна, когато говорим за младото поколение. Ключово е, защото с тяхна помощ усилията на бизнеса могат да достигнат до тези млади хора и в крайна сметка да бъдат полезни за обществото. От друга страна, за институциите и хората понякога е трудно да се ориентират кои от новите тенденции, идващи на пазара на развиващите се технологии, наистина се търсят и наистина са им нужни. И тук е нашата роля. В Yettel се стремим да ориентираме всеки по веригата какви умения ще се търсят в следващите години, какво трябва да се развие у младежите, за да могат, да са готови и конкурентноспособни на пазара“, казва Маргита Колчева.

*Годишният доклад на International Communications Consultancy Organization (ICCO) е на база проучване сред комуникационни лидери и директори и предоставя обзор на растежа, инвестициите, технологиите, етиката, разнообразието, измерването и социалните медии, с разбивка за седем географски региона.