Скандал с „Фейсбук“ заради таен социален експеримент
Социалната мрежа „Фейсбук“ стана обект на критики заради въвличането на 700 000 потребители в психологически експеримент без тяхното знание, пише Би Би Сии.
Експериментът бил проведен в рамките на една седмица през 2012 г. Неговата цел била „манипулация“ на известията на абонатите, за да се установи дали съобщенията водят до емоционална промяна в поведението им.
В резултат от проучването учените и екипите на социалната мрежа са стигнали до извода, че потребителите, получаващи повече негативни новини в профила си, са по-склонни да публикуват негативни статуси и обратното.
Администраторите на „Фейсбук“ от своя страна гарантират, че по време на проучването не са използвани личните данни на потребителите.
Въпреки че изследването е проведено съвместно с университета „Корнел" и Калифорнийския университет в Сан Франциско, научната разработка предизвика множество критики сред ползвателите на социалните мрежи. Едно от най-големите опасения е именно тайният начин на провеждането му и сигурността на онлайн потребителите.
„Това е изключително могъщо нещо и ако все още няма законодателство при такива случаи, то такова трябва да се появи, за да защитава хората“, коментира представителят на английския парламент и част от „Commons Media” Джим Шеридън, цитиран от „Гардиън“.
„Те са манипулирали материали от личния живот на потребителите. Обезпокоен съм от способността на Фейсбук и другите (подобни мрежи) да манипулират мнението на хората отностно политика и други подобни сфери“, добави още той.