Информацията срещу Минчо Цветков дошла от Интерпол
Още в петък, денят в който снеха от длъжност директорът на Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация Минчо Цветков, бе назначен неговият приемник Иван Иванов. Той е „вътрешен човек” за Дирекцията, до сега заемаше длъжността шеф на дирекция „Авиационна безопасност” – наистина незаконно, защото стана без конкурс и не отговаряше на европейските стандарти да е пилот със 7500 във въздуха. Затова всички подписани от него документи по това време от правна гледна точка са невалидни. Иванов обаче няма абсолютно никаква вина, че него, авиоинженера, преди година Минчо Цветков го е назначил на тази длъжност.
Иванов е представен на закрито служебно събиране от зам.-министър Антон Гинев, без достъп на медиите. Тази потайност е обяснима. Министър Ивайло Московски навярно изтръпва при мисълта, че устати и безцеремонни журналисти могат да го попитат защо, след като доказано е знаел (както и предшествениците му Данаил Папазов и Николина Ангелкова) за безчинствата на Цветков, изобщо не се е опитал поне малко да го озапти. Наистина не можел да го уволни, веднъж се опитали, дори документите подготвили, но им скръцнали със зъби да не се пъхат, където не им е работа.
С „казуса Минчо Цветков” от две години са запознати всички етажи на властта – прокуратура, ДАНС, КПУКИ, Парламент (депутати, комисии и Цецка Цачева) и дори омбудсманът Мая Манолова. Кой обаче крепеше Цветков? По силата на служебното му положение би могло да се предположи, че това е транспорния министър Ивайло Московски. Но според запознати зад точно тази позиция от огледалото наднича Цветан Цветанов.
Служители на ГД ГВА са подочули, че в петък ГД БОП е трябвало да проведе в Транспортното министерство зрелищна акция, като публично сложи белезници на Минчо Цветков. В последния момент шоуто е отменено, защото скандалът (особено след издънките в Автомобилната администрация) щял силно да разклати стола на министър Московски.
В понеделник се състояла среща между зам.-министъра на транспорта Антон Гинев, новоназначения Иван Иванов и представители на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Там председателят на АБА Светослав Станулов заявил, че авиационният бранш недоумява как е възможно да бъде представяна пред медиите недоказана информация за назначаването на неправоспособни пилоти в българските авиокомпании. Впрочем г-н Станулов е забравил, как в ръководения от него Институт за въздушен транспорт един гръцки инструктор сложи фалшиви заверки в бреветите на авиационни шефове от „Би Ейч Ер”. А при името на Анестис Коурниактис той трябва бързо да сложи под езика си таблетка валидол, защото „никой не е забравен, нищо не е забравено”.
Тук е мястото да се спомене, че според някои дискретни подсказвания скандалът с Цветков е по информация на Интерпол. Интерпол обаче едва ли ще се занимава с кокошкарски истории, ако на някой авиационен шеф са сложили набързо печата в бревета. Не се иска много фантазия да се мисли географски по-мащабно.
Във вторник министър Московски даде за БТВ кратко интервю на тротоара, като все напираше да си тръгне. Там той заяви: „Няма абсолютно никакви законови изисквания за длъжностите, които се заемат там, това е абсолютно и изцяло отговорност на ръководителя на ГВА какви длъжностни характеристики е изготвил за позициите на заемащите тези длъжности.”
Да, да, ама не! Законови изисквания наистина няма, но има подзаконови и надзаконови норми. Първо, устройственият правилник на дирекцията е обнародван в „Държавен вестник”, а всички други ведомствени правилници и актове следва да бъдат утвърдени „отгоре”. Съществуват и множество абсолютно задължителни регламенти на Евросъюза.
ГД ГВА обаче беше сякаш със султански ферман дадена като ленно владение на Минчо Цветков да го управлява, както иска. Така и стана.
В медийна публикация от 24 ноември 2014 г. OFFnews писа: „Следва да се отбележи, че кариерата на (стюардесата) Ваня Наумова е наистина безумна: дълги години се води като главен инспектор в отдел „Оперативни стандарти и сертифициране”, за която се изискват пролетени като пилот поне 7500 часа. После става без конкурс шеф на отдела „Лицензиране на авиационния персонал”. И не се знае до кога ще е временен шеф на „Авиационната безопасност”, след като изобщо няма право да седне на този стол дори за миг, защото за тази длъжност изискванията на ИКАО са кандидатът да е с опит като летец на многопилотни и многодвигателни самолети, инструктор, проверяващ и да е пролетял поне 5000 часа като командир на екипаж (Not less than 5,000 hours as pilot-in-command of air transport aircraft).
На 10 декември 2014 г. в сигнално писмо лично до министър Московски кадровата политика на Минчо Цветков беше обърната „с шевовете навън”, като му бяха посочени многобройни примери. Накрая бе зададен въпрос: „Г-н министър, наистина ли не разбирате, че Цветков превърна ГД ГВА в бутафорна фасада без реален потенциал за регулаторни функции в ГВ?”
След по-малко от месец, на 6 януари 2015 г., последва ново сигнално писмо до Московски, в което се акцентираше, че Цветков е вреден за България, защото съзнателно и целенасочено по неизвестни причини спира важни проекти – законова регулация на държавната авиация, законова регулация на безпилотната авиация, както и изграждане на Национална система за търсене и спасяване при авиационни произшествия. В писмото бе предложено да се извърши пълна административна проверка на Цветков. Не би!
Министър Московски не отговори на нито едно сигнално писмо и не реагира на нито една медийна публикация. Допускаме, че ръцете му са били „вързани”. Поне да не се прави на невинен.
За сметка на това вече се говори, че е намерена изкупителната жертва за скандала и тя ще е един от ресорните зам.-министри.
На мястото на издигнатия Иван Иванов е сложен г-н Джамбов, който също няма пролетени 7500 часа, защото е инженер, и следователно всички документи, които ще подпише, отсега априорно са невалидни.
И последно, как ли ще постъпи министър Московски, ако до 10-15 дни бъде мотивирано атакувана агенцията за „Морска администрация”?