OffNews.bg

Би Би Си коментира интервю на OFFNews в писмо до министър

Би Би Си изпрати официално писмо до българското Министерство на туризма, в което подробно анализира и коментира интервюто на министъра на туризма Николина Ангелкова в OFFNews, публикувано на 8.01.2015 г.

Част от въпросите в интервюто бяха за подготвения, но все още неподписан договор с Би Би Си за рекламна кампания на България като туристическа дестинация.

Освен до министерството на туризма, коментарите на Би Би Си върху публикацията на OFFNews са изпратени до още 20 получатели, имащи отношение към туризма и рекламата му.

Писмото е писано от Тина Маратилова, българка, работеща в рекламния отдел на Би Би Си.

Подготовката на договора с BBC започва през май 2013 г., когато зам.-министър на икономиката с ресор туризъм е Иво Маринов. Тогава договорката е България да плати 1,5 милиона евро за 240 клипа, промотиращи страната ни.

Зам.-министърът по туризма в следващите две правителства Бранимир Ботев провежда 7 разговора с BBC и смъква цената на 290 хил. евро, увеличава броя на клиповете на 344 и се договаря рекламата да се таргетира специално в Обединеното кралство, Европа, Русия и Китай, откъдето се очаква да дойдат най-много туристи.

Условията, които BBC дава са ексклузивни и много по-добри, отколкото е получила Македония за подобна кампания.

Въпреки това договор все още не е подписан.

В интервю пред OFFNews Николина Ангелкова обяснява защо:

През юли 2014 г. на Национален съвет по туризма е одобрено принципно предложението. Казвам принципно, защото не са били представени детайли по офертата. Предвидено е, съобразно с нея например да бъдат заснети 5 клипа с известни български личности, само че отговорността за техническото обезпечаване и средствата за това би следвало да бъдат поети от министерството на туризма към днешна дата, което със сигурност ще доведе до повишаване на офертата. Тези средства трябва да се осигурят от Министерството на туризма, а те не са предвидени.

Би Би Си отговаря на това:

Това никога не е било предлагано от BBC. Казахме много ясно, че тези клипове ще бъдат произведени от нас, без това да доведе до промяна на цената за вас. Ние ще дойдем и ще ги филмираме безплатно за вас като добавена стойност. Ние ще използваме тези клипове само за целите на 30-секундната реклама за вашата кампания с нас.

В интервюто си пред OFFNews министър Ангелкова казва също, че има допълнителни юридически детайли, които трябва да бъдат уточнени.

Ние приехме много от вашите условия и BBC е единствената международна медия, която се съобразява с интересите на своите клиенти. Много пъти предложихме да се проведе конферентен телефонен разговор между вашия и нашия правен отдел, за да изчистим вашите тревоги за договора, но все още от ваша страна няма предложена подобна среща. Отново ви молим да организирате такъв разговор, ние сме готови да помогнем.

Следващият аргумент на министър Ангелкова за забавянето на договора е:

След това не се знае какъв всъщност може да бъде резултатът от излъчването, тъй като журналистическите материали ще бъдат направени по целесъобразност от екипа на Би Би Си, което означава, че ние няма да можем да контролираме съдържанието.

На това Би Би Си отговаря така:

Това е много погрешна информация и не сме сигурни откъде идва тя. Ние не сме длъжни да произведем някакви реклами за вас, само предложихме това, защото бяхме помолени от г-н Ботев като добавена стойност, което беше добра идея. Съдържанието на тези интервюта изцяло ще бъде заявено от вас, единственото нещо, което не можем да си позволим, са политически коментари и не можем да заемем политическа страна. Моля, отбележете, че тези интервюта се правят само за целите на 30-секундните спотове на вашата реклама, без разходи за вас и въз основа на вашата молба. Ние се радваме, че ще изработваме тези 30-секундни спотове, които са ваша собственост. Това е по-лесно и по-евтино за нас.

Последният аргумент на министър Ангелкова е дали рекламата ще бъде положителна за страната ни:

Целта е да направим положителна реклама на нашата страна. Тези рискове и детайли не са били представени на Националния съвет по туризъм, когато е взето принципното решение.

Би Би Си коментира думите на Ангелкова пред OFFNews така:

Няма никакви рискове за България изобщо. Сделката, която договорихме, беше главно в изгода на българския туризъм. Основната причина за цялото това време и усилия, които Би Би Си инвестира в тези преговори е главно, че аз имам българска кръв и искам да помогна, колкото мога.

Писмото на Тина Маратилова завършва с думите:

Не съм сигурна откъде министърът е получил тази информация, но някои неща в нея са много погрешни и аз предлагам да се срещнем и да обсъдим тези моменти и договора.

Помолихме за коментар Министерството на туризма по случая и запитахме как ще се развият нещата по-нататък.

"Предстои среща с представителите на BBC, на която ще бъдат обсъдени бъдещите отношения между двете страни. Можем да Ви уверим, че екипът на Министерството на туризма има доброто желание да продължи преговорите с BBC. Това е медия с висок международен имидж и да се рекламира България по BBC е добра възможност, но сме длъжни да проверим всеки детайл, преди да сключим договор, така че да са защитени интересите на държавата",

беше отговорът на министерството.

Случаят допълнително се усложнява от това, че парите за договора са от бюджета на Министерството на туризма.
Тъй като договорът не е бил сключен в рамките на бюджетната година, парите вече са върнати в държавния бюджет, а в новия бюджет средства за договора с Би Би Си не са предвидени.

Договорът с Би Би Си е един от петте с големи световни телевизии, които са почти договорени, но все още не са подписани. Останалите 4 са за реклама на България по Discovery Chanel, National Geographic, Eurosport и Euronews. Парите за тях обаче са по Оперативна програма "Регионално развитие". Наскоро министър Лиляна Павлова удължи срока за сключването на договорите и благодарение на това няма да изгубим европейските средства, ако договорите бъдат сключени до месец май.