OffNews.bg

Законът за концесиите приет. ГЕРБ смаза БСП с компромати какво са раздали през годините

Законът за концесиите на ГЕРБ отново беше приет в парламента на първо четене. С леки изменения от първоначалния си вид и след наложено от президента Румен Радев вето законът днес влезе в зала, изтърпя три часа дебати и накрая беше гласуван и приет със 124 гласа „за“ и 68 „против“. ГЕРБ се уповаваше на мотива, че България трябва да промени Закона за концесиите заради европейска директива и заплаха за налагане на санкции от страната на Европейския съюз.

Дискусията по него отприщи вълна от компромати, които опозицията – БСП, която гласува срещу приемането на закона, отправи към вносителите ГЕРБ и обратно. 

БСП хвърлиха бумеранг към ГЕРБ, в който ги обвиниха, че законът е "феодален“ и не се съобразява с наложеното от президента Румен Радев вето. Но бумерангът се върна към тях с всичка сила и ГЕРБ извадиха големите компромати към БСП как са давали пристанищата на концесия и как са искали да дадат магистрала "Тракия" на концесия, заради което дори са променили закона.

Дебатът беше дълъг, компроматите много. Ето и най-силните изказвания на депутати:

“Смелгачи са тези, които са подписали този законопроект. 7 депутати смелчаци, които са крият зад европейската директива и които казват: „Предлагаме най-добрия закон“, каза Дора Янкова от БСП. След нея думата от трибуната взе Атанас Костадинов, пак от социалистите. Той коментира, че срокът за отдаване на концесия след промяна в закона е определен на 35 години, но се дава възможност да се променя на 200 и 300 години от Народното събрание. Анализирайки закона, Костадинов каза, че мнозинството може да даде зелена светлина на един-единствен оператор да се възползва и също, че се предвижда само едно лице – министърът или ако е общинска - кметът, а не Министерски съвет, да одобрява концесиите. Костадинов добави, че законът също не определя ясни правила при какви условия ще се кандидатства за концесия. „Няма кой да спре верига хипермаркети да участва в концесията на летище София“, даде за пример той.

„Това не е е феодална, а родово-племенна поправка, глобална приватизация, път към колониален слугинаж. Колко голяма трябва да е малка България, за да й посягаме още с този закон“, коментира целият закон Костадинов.

Александър Ненков от ГЕРБ му отговори, че е обратното и при новия закон възложителят може да определи общи критерии какви компании ще са подходящи – с опит в сферата, за която кандидатства. Станислав Иванов от ГЕРБ обаче беше по-остър и се обърна към БСП, че те се притесняват от новия закон, като намекна, че той отнема възможностите за далавери на стария Закон за концесиите.

Тогава Иванов започна да изрежда как министрите на БСП са дали половината пристанища на концесия за 30 години. „Терминал Силистра, 30 години на концесия, даден от вашия министър Петър Мутафчиев, Пристанищен терминал Свищов – 31 години, пак дадено от Петър Мутафчиев. Пристанище Оряхово – 25 г., Петър Мутафчиев, Пристанище Никопол – вашият министър Данаил Папазов, Пристанище Русе – Запад, 35 години, дадено от Данаил Папазов… За какво говорим – това са само факти, надявам се, че ще млъкнете и ще си понесете отговорността оттук-нататък“, изреди Станислав Иванов и добави и продажбата на Български морски и Български речен флот.

Още един удар от ГЕРБ получи БСП от страна на Данаил Кирилов: „Кажете, как се дава мина „Оброчище“. Как се завладява мина за вечни времена“, каза той.

След тях Георги Свиленски излезе да защити БСП, като разказа за това как е даден 70 дка терен за бензиностанция край Пловдив на концесия на една-единствена фирма срещу наем 5 хиляди лева на месец, в който държавата е инвестирала 12 милиона лева.

Делян Добрев от ГЕРБ също се обърна към БСП: „Проблемът на БСП е, че законопроектът създава правила, които не могат да позволят да се правят неща, които са се правили в миналото“.

В крайна сметка се стига до опитите за даване на концесия на магистрала Тракия от страна на БСП, когато са били на власт. Данаил Кирилов от ГЕРБ отново взе думата, за да подсети за Тракия: "Вие искахте да дадете Тракия на португалците“, каза Кирилов, обръщайки се към БСП, а от залата му отвърна левият депутат Манол Генов: „Зад португалците стояха италианците“, а смеейки се Кирилов му каза: "Как добре знаете, г-н Генов“.

„Решението за това се водеше от бившия министър на регионалното развитие по времето на тройната коалиция Валентин Церовски (НДСВ)“, напомни Кирилов и подсети как той е бил "това младо момче", което е подало жалба срещу концесията на Тракия и което е засекретило цялата процедура.

След подмятането на компроматите законът беше гласуван и приет, а предложението на депутата от БСП Дора Янкова да се направи ревизия на концесиите увисна във въздуха. ГЕРБ и БСП обаче си стиснаха ръцете да се постави възможно най-дългия срок за изменения на закона - между 3 и 4 седмици за обсъждане между първо и второ четене.

Какво се променя на този етап

Спорният закон премахва тавана за продължителност на концесиите от 35 г. Мотивът на ГЕРБ да вкара бързо закона е, че с него се приемат задължителни директиви на Европейския съюз.
В новия вариант има само леки промени, като най-спорната за тавана на концесиите се променя. Като максимална продължителност за държавните концесии е заложен срок 35 години, но остава и вариант за удължаване чрез понятието "максимален срок", определян от възложителя на концесията. Решението затова обаче ще трябва задължително да се взема от Народното събрание.

Предвижда се още държавата задължително да се включи в управлението на публично-частни дружества, изпълняващи концесия.

В същото време се забраняват разпоредителни действия от страна на такива дружества с имоти, които държавата им е предоставила.

Променен е и текстът, засягащ парите, които концесионерът при определени случаи изплаща на възложителя на концесията. В предния вариант възнаграждението бе само възможност, а сега става задължително.