OffNews.bg

Военният министър спря медийните изяви на командира на ВВС

Министерството на отбраната спря медийните изяви на командира на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Румен Радев. Причината е свързана с плачевното състояние на авиацията ни и вероятността в кратки срокове да не е способна да охранява въздушното ни пространство. 

Заявка за интервю на OFFNews с генерал Радев отлежава от миналата седмица на бюрото на директора на Дирекция "Връзки с обществеността" в министерството. В телефонен разговор медийният съветник на министъра Валерия Кардашевска обясни, че заявките се движат бавно, но не са забавени умишлено. Факт е обаче, че до момента отговор на искания за интервю с най-запознатия със състоянието на авиацията ни военен не е даден и на Нова телевизия, и на в. "Сега"

Командирът на бойната ни авиация неведнъж е предупреждавал за опасността от инциденти със старите ни изтребители и спешната необходимост от ремонта им. До момента от изказванията на военния министър Николай Ненчев по темата, става ясно, че се върви към решението за сваляне на цялата бойна авиация на земята и преминаване към охрана на въздушното пространство на страната от чужда държава.

Охраната на територията ни от чужда авиация обаче е невъзможно, поне докато не бъдат направени законови и конституционни промени. Според военния закон охраната на въздушното ни пространство се осъществява само и единствено от Българската армия (справка чл.130, ал. 1 ЗОВСРБ), а чл. 9 (1) от Конституцията гласи, че суверенитетът, сигурността, независимостта на страната и защитата на нейната териториална цялост са гарантирани от българските Въоръжени сили.

Към момента министър Ненчев не е дал заявка за промяна на цитираните разпоредби, а за да се мине към този сценарий, ще е необходимо достатъчно голям период от време, през който авиацията ни ще остане без изтребители. Вместо това, министърът предпочита да лансира тезата за зависимостта на армията ни от руската военна индустрия. В свои изказвания той нееднократно заяви, че за ремонта на изтребителите са му искани 80 млн. лв., а също и подкуп. В същото време, според експерти, за ремонт на минимален брой двигатели на МиГ-29 ще са нужни няколко пъти по-малко средства. 

За да бъде "закрепена" авиацията ни и предпазена от колапс, няма друга алтернатива освен спешния ремонт на машините. Както вече OFFnews писа, останалите възможности за избягване на зависимостта от руските заводи, са почти неосъществими, но и по тях министерството не проявява особена активност.

Към момента не са опровергани опасенията на командира на ВВС за това, е от 1 май само два изтребителя ще са годни да изпълняват задачи по Air Policing за охрана на въздушното ни пространство. Коментарът на министъра по този въпрос беше, че "имаме няколко МиГ-а", но той не уточни годни ли са за изпълнението на бойни задачи. 

Досега резултатът е виден - властта предпочита да не дава гласност на хората, от които зависи поддръжката на бойната авиация, където положението буквално е на живот и смърт. Продължава да е без отговор и въпросът защо се бави проектът за придобиване на нови изтребители.

Ненчев и Радев ще бъдат изслушани днес в комисията по отбрана за състоянието на авиацията.