OffNews.bg

Властта призна колапса на МВР и позволи създаването на феодални гвардии

Тоталният колапс в системата на МВР, свързан най-вече с недостига на кадри, доведе до поредния законотворчески абсурд, с който се прави опит за закърпване на положението във вътрешното министерство и решаването на провала с опазването на вътрешния ред и сигурността по места. Депутати официално внесоха законопроект с промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация, за които OFFNews писа преди близо 3 месеца.

Основните промени в закона касаят недостига на полицейски служители, което беше вече компенсирано веднъж чрез промените в Закона за частната охранителна дейност, чийто текстове вече са в Конституционния съд по две отделни искания на президента и главния прокурор. 

От мотивите на вносителите на промените - Искрен Веселинов от Обединени патриоти и Емил Христов от ГЕРБ, става ясно, че те са свързани с невъзможността на полицията да се справи с осигуряването на реда в отделните населени места и необходимостта МВР да бъде разтоварено от някои задачи. След изсипаните от правителството милиони левове в реализирането на друга абсурдна и очевидно провалена идея - полицай във всяко село, депутатите от управляващото мнозинство обосновават идеята към общините да бъдат назначени определен брой служители, на които да бъдат дадени правомощия в областта на сигурността и опазването на обществения ред.

С решение на общинските съвети ще се създава "звено за контрол", което ще следи за изпълняване на общинските актове, свързани с опазването на обществения ред и организацията на движението по пътищата. Новоназначените служители ще преминават обучение в Главна дирекция "Национална полиция" при МВР, а дейността им ще се ръководи от кмета на съответната община и от началника на областната дирекция на МВР.

На тези служители се дават изключителни права: да изискват документи за самоличност и да отправят писмени предупреждения до лица, за които имат "основателни предположения", че имат намерение да извършат нарушение на обществения ред. В текстовете е записано, че когато е необходимо (без да се посочва в кои случаи ще се смята за необходимо) униформените служители ще могат да привикват граждани в служебни помещения. Това ще става освен с писмена покана, но и по телефона "при неотложни случаи".

На всичкото отгоре общинските служители ще могат да задържат лица до идването на полицейски органи, като ще трябва да изпълняват разпорежданията на полицията. 

В преходните и заключителни разпоредби се правят и промени в Закона за движение по пътищата, с които се дава възможността на цивилни служители да снимат с камери на пътя и да налагат глоби. Мястото за контрол ще се обозначава с пътен знак, като е предвидено то да бъде анонсирано и на интернет страницата на общината. Промените предвиждат създаването на общинска автоматизирана система за контрол на пътя и видеонаблюдение. 

За да съставят актове, общините ще имат ексклузивен достъп до информационните масиви на МВР.

В мотивите на вносителите се признава, че възможността за създаване на Общинска полиция по места не работи, тъй като местните власти се натоварват с непосилни плащания към МВР и в момента едва в 9 общини има такива структури. Предвидените мерки обаче щели да доведат до опазване на общинското имущество. Към момента на някои места тази дейност се извършвала от частни охранителни фирми, но местните власти не били доволни от качеството на услугата. Което е прелюбопитно, тъй като тъкмо депутатите от ГЕРБ и ОП подкрепиха създаването на нов лиценз за охрана - урбанизирани територии.

Промените давали възможност новите звена да "отменят" МВР от някои задачи, като полицаите се концентрират основно върху битовата престъпност и разпространението на наркотици. 

Относно контрола на пътя, вносителите на текстовете смятат, че допълнителните камери по пътя ще доведат до спад на жертвите и на пътнотранспортния травматизъм.